Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025

mickejo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mickejo

  • Placering
    Fänrik
  1. Så länge det finns plats så lägger man sig så långt ifrån som möjligt, om inte så är det fendrar på och krångla sig in utan att fråga. Att det går till så får man acceptera dvs man kan inte tro att man skall få ligga ensam i NH för att man var där först. Sen är det ju som alltid att bara för att man ligger jämsides betyder det inte att man önskar social interaktion, det märker man rätt snart om folk vill eller inte, samt att man själv visar det på ett respektfullt sätt. Mvh Micke
  2. Tjena, vad du behöver är en propeller med rätt pitch dvs vinkel på bladen. Skillnaden på 2.4:1 och 2.63:1 är inte så stor (1000 rpm motor= rpm axel 416, 380). Se till så att du får rätt propeller dvs motorn orkar precis att varva ur (3200 rpm). Kör med en Kiwi propp själv där man kan justera pitchen själv, har varit ett laborerande med det sedan jag bytte motor och backslag. Har idag en Oceanis 351 med Beta 38 ,2:1 backslag och gör 5.2 knop vid 1900 varv i bleke. Mvh Micke
  3. Värsta beteendet hos båtfolk (segel eller motor) är definitivt detta evinnerliga dinge körandet i naturhamnar, värst är det när föräldrarna släpper ut sina barn att köra dinge en bit bort där andra ligger förtöjda för att inte störa mamma och pappas naturupplevelse i hamnen. //Micke
  4. Kanonbra tråd! Jag hade faktiskt inte satt mig in i lagen i detalj sedan tidigare (och tillämpningen) varför jag nu gjort det och tackar Ankan med flera för deras resonemang runt lagen och därmed har även jag förstått att lagen måste ändras. //Micke
  5. Blir nog mer och mer att donera en slant ju mer jag läser i denna tråd, verkar ju som att flera skribenter antinget varit med om att ta fram den nya lagen (och då kan man undra hur packade de var när de författade den) eller på något sätt profiterar på den. Gränserna som sådana kan man ha åsikter om, varför ha undantag över huvud taget? Man får inte köra traktor eller moped på fyllan (jämförelsen är relevant då lagstiftare och tolkare av den samma gör just denna jämförelse med vägtrafiken). 9.99 meter och 14.99 knop då gäller gamla lagen 10.01 meter och 15.01 knop då gäller nya lagen, redan där börjar man undra... Det mest obehagliga är dock skrivningen om: För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2010:297). Vilket betyder i praktiken att om jag vaknar mitt i natten för att vinden vänt och stiger upp och förtöjjer om båten (ingen motor på, lossar en tamp och tajtar till den) så kan jag om jag har 0.21 promille bli dömd för sjöfylleri. Domstolarna har hakat på. I höstas fällde Uddevalla tingsrätt en båtägare med 0,2 promille fastän han bara släppt förtöjningen och ännu inte satt i gång motorn, något som under tidigare gällande lag ansågs principiellt straffritt. Nyligen har Svea hovrätt knäsatt principen att man ska dömas efter alkoholhalt oavsett påvisade risker. En båtförare som exempelvis kört med måttlig hastighet på en öppen fjärd kan dömas till höga böter oavsett om risken för en olycka varit obefintlig. Den som konstruerade den lagtexten kan inte vara fullt frisk. Tackar Ankan med flera för att ni fått upp ögonen på oss vanliga dödliga för exakt hur den nya lagen tillämpas. Undrar hur stora donationer båtfolket kan ta emot? //Micke
  6. Helt rätt Patrik, jag kör faktiskt inte för fort generellt men när det händer och man har otur så... Jag blir bara lite orolig när människor tycker att det är slöseri med skattepengar att folk verkligen untyttjar sina rättigheter i en rättsstat, må vara att skälet till utnyttjandet kan vara hur tokigt som helst men det har faktiskt inte med saken att göra. Poängen är däremot att om vi inte har för avsikt, och avsätter resurser därtill, att upprätthålla de reglar och lagar som vi skapar så skall vi nog inte skapa dem alls. Bra exempel på detta är där jag bor så finns det en sjö där ungdommar (dvs inte jag) brukar partajja vid skolavslutningar etc, där vill den lokala ordningsmakten införa totalt alkoholförbud, men platsen är också ett trevligt tillhåll för vuxna människor att ha en picknick på och på frågan från reportern hur man skall hantera detta så svarar det intervjuade polisbefälet denna kategori av folk skall vi givetvis inte jaga. Hmmm det svaret blir jag riktigt rädd för.. Vi skall alltså förbjuda beteenden rent generellt och sedan är det upp till varje polisman att bestämma om lagen eller förordningen skall tillämpas? Har man tur och känner polismannen så klarar man sig annars inte... Nya sjöfyllerilagen verkar ju kunna bli en riktig kalkon eftersom det gäller helt andra regler på sjön än för exv biltrafik, finns inget egentligt krav på körkort etc. //Micke
  7. Helt rätt tänkt Ljungbergaren. När knasiga regler och lagar kommer till på grund av inkompetenta politker och tjänstemän så är det faktiskt tillåtet för befolkningen att utnyttja sina rättigheter (både juridiskt och moraliskt riktigt) på ett adekvat sätt. Även politiker och tjänstemän har budgetar att följa med vissa krav på att visa ett resultat som befolkningen kan acceptera, vilket då gör att om man lägger för mycket krut på att beivra småförseelser istället för att lägga pengarna på att de grövre brotten så kommer i förlängningen befolkningen välja politiker som byter kurs dvs stiftar lagar som befolkningen acccepterar och därmed slutar med civil olydnad. Klart som korvspad. Ett ypperligt exempel på detta (tar upp det eftersom andra drar paraleller till biltrafiken) är att jag själv har bytt taktik vid fortkörningar, erkänner aldrig, kräver dokumentation vad det gäller kalbrering av mätinstrument, platsprotokoll osv, kräver mer tid för inlagor till åklagaren, nekar i tinget, överklagar tingsrättens dom, kräver prövningstillstånd i hovrätten, skickar anmälan till europadomstolen etc. Jesus vilket jobb rättsväsendet får lägga ned för att i slutändan plocka in 2 800:- Varför gör jag då detta? Jo av den enkla anledningen att jag kör ca 6 000 mil om året och har sett så mycket knasigheter som folk gör i trafiken, men enda gången man ser polisen ute så är det vackert väder och solsken, jag har aldrig sett exempelvis en hastighetskontroll i regn och snöslask. Om alla fortkörare skulle bete sig på detta sätt skulle hela systemet haverera och politiker och tjänstemän kanske skulle ta sig en funderare på om man verkligen har designat reglerna på ett korrekt sätt. Stimuli och respons funkar även på poliser och politiker. Kan tillägga att jag varken framför båt eller annat motorfordon i icke nyktert tillstånd. //Micke
  8. Har precis bytt motor i min Oceanis 351 från en Yanmar 30gm30F (27 hk, 3 cyl) till en Beta 38 (38 hk, 4 cyl). Nya Betan passade i stort sett perfekt i gamla motorbädden, behövde bara stoppa i mellan klossar för motorfästena på 22 mm. Man kan säga att det tar sin tid att bestämma vilken motor man skall ha med tanke på utväxling på backslag, antal cylindrar, antal hk, plats osv. Utväxling på backslag är nog det som kan ställa till med mest problem med tanke på propeller, axel osv. Slutsatsen måste bli att stoppa i så stor motor du kan (inom rimliga gränser) med tanke på att prisskillnaden inte är så stor på själva motorn. Jag behöver egentligen inte 38 hk i oceanisen men jag var tvungen att få till ett ökat vridmoment iom att jag bytte propeller till en något för stor som gjorde att gamla Yanmaren inte orkade varva ur (max varv med ny propeller 2500 rpm). Jag är lite halvimpad av Beta i England som är extremt service fokuserade, behövde en förlängningskabel till panelen, den skickade de på 3 dagar för halva priset mot vad svensk återförsäljare begär för samma kabel. //Micke
  9. Tjena jag har kört denna säsongen med en 3 bladig kiwi-propeller, hade en fast 3 bladig innan och kan bara göra vågen åt den nya propellern. Mer fart i seglingen i mellanvindar och stopp på en fem-öring. Kanske inte det du var ute efter men ett inlägg i propeller-debatten... Mvh Micke
  10. Haha näe inte alls. Har gått som charterbåt i Grekland med medelhavskylning av kylboxen dvs kompressorns drivs av dieseln. Har nog stått många timmar på tomgång i Grekiska hamnar för att kyla pilsner. //Micke
  11. Tjena Skall byta motor i min oceanis (har gått 5400 timmar) och tänkte då att lägga i en något större motor än den Yanmar 3GM30F (27 hk) som sitter i idag. Min fråga då till någon som vet är om det är ok att behålla 25mm axel om man går upp på en 42 hk diesel eller om man behöver gå upp en storlek i axel-diameter (skulle spara en del kostnader om man kan behålla 25 mm axeln)? Mvh Micke
  12. Verkligen tråkigt fär er att inte kunna utnyttja båten på avsett sätt när ni hyrt den. Jag skulle gå på andra linjen och kräva pengar tillbaka på hyran eftersom ni inte kunnat använda det hyrda objektet på ett fullgott sätt. Dvs dela på frågan, du kräver pengar tillbaka för att du inte kunnat utnyttja båten på grund av undermåligt underhåll av nödvändiga, tom säkerhetsrelaterade funktioner och sedan kan ni diskutera om du har varit oaktsam och därför har seglet gått sönder, kanske är så att dessa två frågor tar ut varandra. Känns ju som att du inte är någon hardcore-seglare som skulle ge dig ut i 12-13 m/s, allt under det skall ett friskt segel tåla. Min teori är att killen försöker blåsa dig, att han dessutom är oförskämd och drar in helt ovidkommande faktorer visar på att det inte står rätt till. Om det skulle visa sig att du gjort något annat knasigt som var upphov till att seglet gick sönder så är det ju självklart att skadan skall värderas till vad ett begagnat liknande segel kostar på öppna marknaden dvs blocket-pris. Att hyra ut båtar kommersiellt är ingen kompis-tjänst och därav faller ett stort ansvar på uthyraren att se till att grejjerna är i bra ordning, uthyraren måste ju vetat i detta fallet att seglet var gammalt och vad det kan få för konsekvenser. //Micke
  13. Är med utan dekal på rutan. Är djupt imponerad av de människor som orkar lägga en stor del av sin fritid på att hjälpa andra helt ideelt. Jag har dock sett människor som ringt till dem, i mitt tycke helt i onödan, för att man tappat en tröjja i vattnet som satt sig i propellern, kan tycka att man borde plockat fram sitt eget cyklop och tagit sig en titt innan man ringde... Mvh Micke
  14. Tja det brukar finnas glasskiosker även i mindre hamnar ... ge ungarna en hundring och säg att de inte får komma hem innan det ätit glass för hela pengen.. hmmm är inte det egentligen att betala för sex? LOOL Mvh Micke
  15. Tjena finns det någon som vet vad som kan vara rimligt glapp på propelleraxelns utgående lager (närmast propelern)? Jag är inte riktigt säker på vad det är för typ av lager dock kan vara ett cutless vattensmort lager. Axel och propeller sitter i en oceanis 351 från -96 med en yanmar 3GM30F (3 cyl, 27 HK, diesel) standard backslag, rak axel. Vid vissa varvtal kan man få för sig att det är vibrationer i axeln, har kollat att det kommer vatten både från anslutningsröret till slangen (det tolkar jag som att det kommer in vatten genom det utgående lagret) och från slangen som kommer från en vanlig bordsgenomföring. När jag dyker ned och känner på propellern är det kanske 1 mm i glapp. Någon som har tips om vad det skulle kunna vara eller är allt normalt? Mvh Micke
×
×
  • Skapa nytt...