Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025

Zoran

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Zoran

  • Placering
    Landkrabba
  1. Ja, det är nog bäst att låta en oberoende besiktningsman titta på det. Vad kostar det att låte en besiktningsman titta på problemet med lutning åt babord? Hur är det med alla andra Uttern ägare här på forumet, har ni också problem med att era båtar lutar onormalt mycket åt babord? Skulle vara mycket intressant att höra om detta är ett speciellt Uttern problem (är mest intresserad av andra ägare till Uttern S55 med inombordare) /Z
  2. Nu har det varit en härlig sommar med många sköna båtturer. Det enda som är synd är att båten lutar såpass mycket åt babord så fort som det blåser (och blåser gör det ju i princip alltid) När man svänger lite åt babord så lutar båten mer (åt babord) jämfört med om man gör samma sväng åt styrbord, då båten lutar betydligt mindre åt styrbord. Beter sig alla plannande styrpupletbåtar i denna storleksklass (längd 5,5 m) på samma sätt? Eller har Uttern båtar större problem med lutning åt babord? Vad är er erfarenhet? Det konstiga är att jag provade en likadan båt (Uttern S55 med inombordare) av en granne i båthamnen, och den båten lutade inte när jag provade den !!!!! Skiljer sig babords lutningen mycket mellan olika exemplar av samma modell? Om man nu skulle installera trimplan, är det någon som vet vilket fabrikat och typ av trimplan som passar bra till en Uttern S55 med inombordare?
  3. Tack för tipset. Låter som en seriös båtbesiktningsman. Synd bara att de håller till i Sollentuna eftersom jag bor i Göteborg. Är det någon som kan rekomendera en liknande seriös besiktningsman i Göteborg?
  4. Jag har en Uttern S55 med inombordare. Problemet är att den lutar snett, åt babord så fort som jag kommer upp i planing och alla hastigheter däröver. Jag reklamerade båten och då togs båten in för åtgärd då ÅF konstaterade att det var en inbuktning i skrovet bak på babord sida vilket gjorde att det bildades ett sug som medförde lutningen åt babord. Åtgärden gjorde att det blev lite bättre (mindre lutning), men problemet är fortfarande samma. Jag har testat med alla möjliga trimningar av drevet, jag lastar inte båten fel (dvs ingen felakatig viktfördelning). Det verkar också som att båten lutar mer åt babord vid babordsväng jämfort med om man gör en likadan styrbordssväng. Den lutar aldrig åt styrbord. Jag måste sätta folket i båten på styrbordssidan för att den skall gå plant. Men när jag kör ensam, ja, då kan jag inte göra så mycket. När jag kör båten i absolut lugnt vatten utan någon vind då går faktiskt båten plant (den går ju väldigt lätt och högt i vattnet då), men så fort det kommer lite sjö eller i alla andra körfall så lutar båten rätt mycket åt babord. (Och det är ju i princip aldrig kav lugnt !!!) Jag har klagat på båten igen, men får då till svar av ÅF att det inte är något fel, att de har testat båten i hamnbassängen när det är spegelblankt utan vind och då lutar inte båten, men när de körde i lätt sjö kan de känna en viss lutning åt babord, men de vidhåller att det inte är något fel. Skall man acceptera detta, att båten lutar åt babord när man använder båten? Hur mycket lutning åt babord är acceptabelt? Om nu inte ÅF/Uttern vill göra något åt problemet, vem kan man då vända sig till? Jag är beredd att låta en utomstående expert undersöka och utreda vad felet består av, och om det visar sig vara något fel på tex skrovet, så skall jag kräva Uttern på kostnaden för undersökningen/utredningen samt åtgärd av felet. Frågan är bara vart man kan vända sig för en sådan utredning? Någon som har tips?
×
×
  • Skapa nytt...