Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

mlowgren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mlowgren

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej 45perarne, Tack för goda råd. Som du kanske misstänker är jag inte så motorkunnig. Jag har försökt byta olja, impeller och några zinkanoder och gjort egen vinterförvaring men inte mycket utöver detta tyvärr. Antar att jag blir tvungen att hitta en verkstad till detta, kanske har du något tips - gör du detta? Vet du om detta kan bli dyrt - någon jag pratade med undrade om cylindrarna eller blocket kunde blivit missformat/skadat på något sätt nar motorn överhettade vilet låter som en stor sak. Du tror inte det kan vara det? //martin
  2. Hej, Det händer redan när jag tar upp den upp mot 20 knop som nu är max hastighet. Det händer inte varje gång riktigt (jag har dock inte varit ute mycket sedan jag fått detta problem) utan kommer ibland. Kan vara både efter kort och lång tid efter start. //martin
  3. Hej, Jag har länge haft ett problem med en motor till min båt. Båten är en Flipper 640 HT från 1985 och motorn en Volvo Penta AQ 145B med ett 290 SP drev. Problemet är att båten som brukade göra en 30 knop ca nu bara gör runt 20 och om man kör i högre hastighet så sker det ibland det att motorn liksom stannar till (alltså inte stänger ner) och tappar helt dragkraft och ett svart rökmoln kommer ut bak. Efter bråkdelen av en sekund sätter den igång igen och fortsätter som vanligt. Jag misstänker starkt att jag själv har skapat problemet när jag la i båten och glömde ansluta slangen till sjövattenkylsystemet. Jag körde sedan iväg med båten varefter den blev för varm och stannade av sig själv (överhettade). Den startade dock efter stund efter det att den fått svalna och jag anslöt slangen igen. Vet någon vad som kan ha hänt med motorn och om/hur det går att åtgärda och kanske vem som kanske kan göra det? Båten ligger nu i Malmö området men jag tänkte flytta upp den till Stockholm. Pratade med MICAB Marin på Lidingö men dom ville inte ta sig an en så gammal motor. All hjälp mottages tacksamt! //martin
  4. Hej, Jag har en Flipper 640 HT från 1985 med en VP AQ145B och ett 290SP drev som jag nu haft i 3 säsonger. Trots att jag är en nybörjare har jag servat den själv. 1a säsongen gick den riktigt bra och toppade lite över 30 knop och gick bekvämt som en klocka runt 25. Säsongen efter tyckte jag däremot att det blev lite lite segare och allting gick ett par knop saktare, topfart och en bra machfart. Det som hände mellan 1a och 2a säsongen var att tog av och servade drevet hos en verkstad och gjorde vanlig service själv (bytte olja, oljefilter, bensinfilter). Mellan 2a och 3e säsongen gjorde jag detsamma. Om jag skulle nämna något så är det att jag hade problem att få ut all olja ur systemet (trots att jag varmkört innan). Jag tror inte jag fick ut mer än 2 liter mellan 2 och 3e säsongen. Den 3e säsongen fick jag ett problem då en packning läckte i det inre kylsystemet. Detta gjorde att jag på 1a turen fick problem med trycket i kylsystemet och att motorn blev för varm. Problemet blev värre och värre tills jag på 3e turen upptäckte läckaget (1a gången fyllde jag bara på mer kylvätska), motorn hade då precis hackat till 2 ggr ganska kraftigt precis efter varandra varefter ett rökmoln kommit ut så jag åkte hem på 3-4 knop. EFter detta fick jag båten servad och en mekaniker bytte packningen och fixade lite annat (enligt räkning: tändrör, tändspole, tändkabelset, kondensator, platinset?) vilket tog 11 timmar. När mekanikern tittade på båten innan han satte igång så startade vi motorn och han lyssnade på den och tyckte den lät bra och utan problem i sig. Nu var tyvärr tvungen att ta upp båten men när jag skulle köra en sista tur så startade den fint men när jag körde ut så stannade den plötsligt men jag fick igang den direkt. Sedan gick den bra men gick inte över 3500 varv, det var bara stop. Jag ska prata med mekanikern förstås eftersom han levererat en båt tillbaka som inte fungerar bra så kanske har han gjort något fel. Men jag undrar samtidigt och något annat fel kan ha uppstått när jag överhettade motorn tidigare som inte fixats. En annan idé är att det finns något grundläggande fel som funnits längre tid som gjort att den bötjat gå segare och segare. All input välkomnas! Kanske finns den någon av er experter på det här som kan ana vad som hänt, jag hoppas på att mekanikern har gjort något litet fel som enkelt kan fixas. Med vänliga hälsningar, Martin
  5. Hej, Jag bestämde mig för att lämna in båten på varv till slut. Instrumentet och givaren var trasiga så jag fick nya. Kostade 5250 totalt vara det nya instrumentet 2500. Inte lite pengar men jag har inte så mycket koll på sånt där så jag är glad att ha fått det gjort ordentligt. Tack iallafall för hjälpen. //martin
  6. Hej, Jag har sedan förra säsongen en Flipper 640HT -85 med en AQ145b och ett 290SP drev. Trimmen har fungerat fint tills nu även om givaren var trasig vid köpet. Nu kan man dock inte längre dra upp drevet, man hör inte ens att den lilla motorn låter. Motorn surrar däremot när man försöker sänka drevet. Är det någon som vet vad felet kan vara och isåfall om det är något man kan försöka fixa själv? Jag kollade med ett varv och det kostar förstås en del så det vore bra om jag kunde fixa det själv. Jag har inte jättemycket mekanik-vana men har hittills lyckats med enkla renoveringar, vinterförvaring etc. Att byta den trasiga givaren skulle kosta runt 5000 kr så det tror jag att jag hoppar över det i vilket fall som helst, eller? Tacksam för hjälp! //martin
  7. Hej alla, Tack för hjälpen allihop. Till slut fungerade det när jag hittade ett bra dorn och drog i med en hammare. Jag lyckades trycka in tapparna mot motorn. Jag försökte med att använda låsbulten genom att ta en rörbit runt tappen med en bricka på och dra in låsbulten genom brickan och in i tappen och sedan vrida runt på låsbulten för att dra ut tappen. Tappen satt dock så hårt att jag till slut skuvade av bulten rakt av så den sitter nu kvar till hälften inne i tappen. Tack iallafall alla för bra tips och ideer. När jag sätter tillbaka drevet kommer jag se till att göra rent och smörja tapparna rejält innan jag kör in dom. Mvh, Martin L
  8. Hej och tack alla ni som svarat på mitt inlägg, Jag börjar nu få en klarare bild på hur jag ska göra. Jag köpte tom det där VP ***** verktyget (med partnummer enligt servicemanualen) men det passade inte att skruva in i min tapp utan var för grovt. En sak jag inte har förstått helt - ska jag dra tappen utåt från drevet eller slå in den mot drevet (givet att jag tagit bort insexskruven helt och lossat tappen genom att vrida på den med hjälp av skåran i huvudet)? En sista undring innan nästa försök, Martin
  9. Hej, Köpte en Flipper 640HT 85 i våras med en AQ145B med ett 290SP drev. Nu ligger båten på land men jag har inte lyckats få av dom sista bultarna som håller kvar drevet. Verkar vara en någon konstig typ av specialbult/låsbult eller så har jag fel metod/verktyg. Är det någon som vet vad som krävs? Mvh, Martin
×
×
  • Skapa nytt...