Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

Bogus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    89
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Bogus

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

681 profilvisningar
  1. Nu har jag provtryckt Martec kylaren utan att se något läckage. Kopplade en vattenslang direkt till ingående anslutning samt pluggade returen. Vattentryck ca 5 bar. Förslag på hur jag kan felsöka vidare? Kylvattnet försvinner (ca 1,5 liter) utan synligt läckage i motorrummet. Oljan är fin, dvs inget vatten i den. Svårt att bedöma avgaserna färg eftersom utloppet är under vattenlinjen. Nivån i expansionskärl är stabilt när motorn är igång men sjunker mycket när motorn kallnar.
  2. Ja, jag kollade när motorn var igång. Nivån sjönk när motorn kallnat. Gick i 1,5 l.
  3. Har Monark 670 med AQ115 (b20). Sista turen så började den koka. Fyllde på vatten o tog mig hem. Inget synligt läckage. Oljan är fin. Ingen vit rök. Körde ca 40 minuter vid bryggan o nivån sjönk inte. När jag nu kommer till båten så är kärlet tomt igen. Kan det vara Martec sötvattenkylaren som börjat läcka igenom? Dvs när motorn kallnat så läcker den mer. Någon som har erfarenhet av problemet? Mvh Bosse
  4. 10 grader, men enbart armarna från badbryggan👍
  5. Nu är reglagevajern bytt. Blev en Seastar Solutions Reglage Kabel XTREME. Den gamla var mellan 20-21 fot så det fick bli en på 20 fot. Oj vad smidigt det går att växla nu! Tack för alla tips😀
  6. Tror faktiskt att gamla vajern var för lång. Den gick runt i hela motorrummet vilket innebar onödiga böjar. Övriga sträckan ligger i rör utan böjar. Kommer stt satsa på lågfriktion. Skadan var nära akterspegeln. Ska se vid monteringen om det blir extra påfrestning där o ska då som du säger se om det går att skydda höljet just där. Tack Mvh Bosse
  7. Demonterade vajern idag, ca 620 cm. Tack för all hjälp Georg!
  8. Det var bara att lossa de fyra skruvarna och lyfta upp reglaget. Reglaget fungerade perfekt. Visade sig att ytterhöljet på wiren var trasigt vid aktergenomföringen vilket gör att wiren viker sig. Någon som bytt wire på en Monark 670 o som vet vilken längd och typ det ska vara? Hittar inte någon märkning.
  9. Tror du kan vara inne på rätt linje. I och med att reglaget är helt stumt just där du säger när reglaget är i "sakta bakåt". Tyvärr så är ju reglaget monterad nära väggen så det går inte att se det från sidan. Ska se om det går att lossa o lyfta upp det. Tack för tipset 😃
  10. Lyckades lossa wiren från växelarmen idag. Kallt.... Växelföraren går lätt så det är wire eller reglaget som kärvat ihop. Fortsättning följer.
  11. Det är detta reglage Morse MT2. Det går enbart att manövrera det mellan T-markeringarna. Spaken går enbart att föra upp till nedre R-markeringen. Det går inte att komma upp till N eller F-läget.
  12. Strax efter sjösättning så får jag inte ur backen. Har en Monark 670 med original 100B drev. Manöverspaken går att manövrera och därmed gasa i backläge men den är helt omöjlig att få fram i frilägesläge. Inte kärvande utan helt stum när den nästan kommit fram dit. I och med att den nu ligger i vattnet så kommer jag inte åt växelarmen. Den fungerade en stund efter sjösättning men efter att jag lagt till vid bryggan så går det inte att få ur backen. Någon som har en idé på vad det kan vara? Något i reglaget som kan kärva?
  13. Hej Rollen! Jag har aldrig haft detta problem tidigare utan det har kommit i år.
  14. Bogus

    Aq 100 drev

    Backspärren krånglar. När jag lägger i backen vid stillastående så är det inget problem men när jag under färd skiftar från fram till back så går backspärren inte i utan drevet lyfter och propellern bara vispar runt i ytan. Vad kan det vara för fel? Avser aq 100B drev utan hydraulisk lyft.
  15. Bogus

    Aq 100 drev

    Backspärren krånglar. När jag lägger i backen vid stillastående så är det inget problem men när jag under färd skiftar från fram till back så går backspärren inte i utan drevet lyfter och propellern bara vispar runt i ytan. Vad kan det vara för fel?
×
×
  • Skapa nytt...