Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

golfinho

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om golfinho

  • Placering
    Kadett
  1. Jaha, typiskt att jag glömde ge dig länken. Här är den. http://www.gotakanal.se/templates/portal____4109.aspx
  2. Inte behöver du beställa broschyrer. Gå in på denna hemsida så får du mycket fin information om kanalen.
  3. För större delen av Göta Kanal behöver man inte sjökort. Men plötsligt är man ju ute på Vättern och skulle det vara stark dimma, kan man få problem. Jag har digitala kort över Vänern och Vättern och de duger bra. Men jag skulle inte vilja navigera i närheten av Mariestad utan ett papperskort. Med en enkel GPS och papperskort känner man sig säkrare. Om det är dimma är det säkrare att kasta ankare och invänta bättre väder. Ovanstående smutskastning är inte värdigt någon som anser sig vara en seglare. Det är ju tur att de flesta av oss inte hemfaller till dylika utbrott. Men tyvärr finns det individer, som älskar att djävlas med andra. Dom saknar ett liv.
  4. Jag tycker att du skall ta Marcus erbjudande att segla henne hem. Jag betalade 12.000 kr för att få ner min båt från Blidö till Sjötorp. Men då var det en professionell lastbil med kran och allt. Men min båt är ju en lättviktare i jämfört med din, 6 ton, och jag vet inte hur tunga last dessa lastbilar kan ta. Jag tror inte att deras kranar klarar av 20 ton. Jag antar att det är bäst att ta henne runt kusten. Att gå genom Göta Kanal, kanske blir för dyrt och kostar en del. Låt oss veta vilket beslut du tar!
  5. Visst skulle det vara genomförbart. Men eftersom båten är förberedd att vara riggad, så vore det nog vist att rigga henne. Då har man ju tillförsäkrat sig tryggheten att om motorn lägger av, att hissa seglen och fortsätta färden till säker hamn. Det största problemet är att välja en rutt där man kan tanka upp. Hur stor dieseltank har denna skapelse? 50 ft låter ganska bra för att gå jorden runt, men tidvis kan det nog bli ganska jobbigt vare sig man går för motor eller segel. Vädret kan man inte rå på, hur gärna man än vill. Jag har själv gått jorden runt många gånger, men då har det varit med stora handelsfartyg. Och ibland har det varit rent otrevligt även med fartyg på 50.000 ton när Neptun och vädret har varit på dåligt humör. När jag bodde på Guadeloupe i Västindien hade jag besök av två unga svenska grabbar som hade seglat över Atlanten i en inte allt för stor segelbåt. Dom hade på den tiden en hemsida, men den har försvunnit. Jag tror att båten hette Stardust eller något liknande. Men det var intressant läsning. Jag gav dom ett antal dosor snus för hemfärden. Dom berättade att i mitten av Atlanten passerade ett amerikanskt krigsfartyg, som gjorde flagghälsning till dom. Det betyder att de sänker flaggen och hissar upp den. Dom besvarade givetvis hälsningen, eftersom i alla fall en av dom hade varit i Kungl. svenska flottan. Jag misstänker att skepparen ombord i fartyget var seglare själv och när han såg den lilla båten med svensk flagg, kände han sig tvungen att hälsa på vikingarna.
  6. De proffsiga båttransporterna tar c:a 150/mil och då får man betala tur och retur för lastbilen. Men det kan vara svårt att få tag i en transport. Jag sålde i torsdags en 27 fot motorseglare och en enorm lastbil med kran plockade upp den och körde den till Örebro från Töreboda. Om det är proffs är transporten försäkrad. En snabbkalkyl visar att du skulle behöva betala drygt 20.000 kr för transporten. 3m höjd är inga problem. Jag tror att han nämnde 3.70m som maxhöjd. Bista Transport AB Örebro telefonnummer är 019-27 02 99 och mobil 0705-13 02 99. Lycka till!
  7. Både keblen i mitten och nätet utanför måste ha kontakt med varandra. Definitivt inte. Då har man kortslutning i antennen. Du menar kanske att mittledaren och skärmstrumpan skall vara i god kontakt med UHF kontakten. Men de har definitivt inte kontakt med varandra. Ett vanligt problem med UHF kontakter, vare sig det är PL eller BNC, är att antingen mittledaren eller skärmstrumpan inte är rätt kopplade till kontakten. En koaxialkabel, eller som du kallar sladden, kan inte felvändas. Det är 50 Ohm båda vägarna. Kom coaxen med radion, eller har du uppfunnit något eget. Jag är lite konfunderad av det du kallar kastantenn. Vad är detta? Normalt behövs det inte mycket till antenn för att ta emot. En halv meter tråd kopplad direkt till mittkontakten på antennuttaget på radion borde räcka för att testa om radion fungerar. Men detta är givetvis bara för att kolla att mottagning fungerar. Men man kan givetvis inte sända med en sådan temporär antenn. Din radio kräver att se 50 Ohm. Om du försöker sända, så bränner du slutsteget i radion. Om du behöver en professionell coax med färdiga BNC kontakter, rekommenderar jag Swedish Radio Supply i Karlstad. Jag har försökt att hålla mig till lekmanstermer och hoppas att jag fått fram de viktigaste detaljerna.
  8. I Sjötorp finns gästhamn, som kostar ca 100kr/dygn. Resan från Mem till Sjötorp tar ungefär en vecka, beroende på hur mycket man stannar till på vägen. Det finns ett flertal gratis stopp under vägen. Det är en ganska lång seglats från Sjötorp till Vänersborg. Jag tror att det är ungefär 80 distansminuter. Men på vägen kan man lägga till i naturhamnar. Jag tror inte att temperaturen i vattnet nästa vecka är speciellt attraktivt för någon att bada. Däremot kan ni ju fiska i vänern, men kom ihåg att laxarna, om ni ni får någon, måste vara halvmeterlånga. Det krävs inget fiskekort i Vänern, så länge som man håller sig till reglerna. Enligt uppgift kan man dricka vattnet direkt numera. Jag sträcker mig till att koka spaghetti i det vattnet. Lycka till med seglatsen och ta den tid det tar. Jag vet ju inte hur lång tid ni har på er. Enligt uppgift har dom redan börjat spela in den nya filmen \Göta Kanal\, så det är väl möjligt att ni möter filmteamet någonstans på vägen.
  9. Det beror helt på vilken typ av båt du har. Men det är ju ganska vanligt för fritidsskeppare att ha en snygg \träbit\ på båda sidor av överbyggnaden. Annars är det \klassiska\ att man har namnet i aktern plus hemmahamn. Skall du ha det i fören, bör det vara på båda sidor. Själv har jag \träbitar\ med det gamla namnet och skall byta ut dem, så fort jag hittar någon som kan etsa in det nya namnet. För allt i världen, du skall inte döpa båten i skumpa eller dylikt. Bara byt namn och drick upp skumpan. Pilsner går också bra. Vad jag har förstått är detta en favoritdryck bland fritidsskeppare. Som son till en Bryggmästare, med ett flertal danska vänner, kan jag förstå detta.
  10. Jag tog min nyinköpta båt, 9x3m på sex ton med lastbil från Blidö till Sjötorp i Vänern. Det kostade mig 12000 kr, eftersom du betalar per mil. Så en milkostnad på ca 150 kr är nog rimligt. Dom tar betalt för att köra hem också för samma pris. Min första tanke var att köra henne via Göta Kanal, men det sket sig p.g.a. dåligt väder i Östersjön och att den tilltänkta besättningen backade ur. Det var tur för det blev en hel del stormar i Oktober. En annan lösning är att dra runt Sverige, men då behöver du minst två veckor. Så till syvende och sist är nog en transport via landsväg det \billigaste\. Men att dra genom Göta Kanal är ju en trevlig upplevelse. Det tar inte mer än en vecka, eftersom du stannar till både här och där. Jag är försäkrad i Folksam och där ingår transportförsäkring, plus att transportören har en försäkring, som täcker om något går galet under transporten. 4000 och 6000 kr för dessa transporter låter lågt.Det luktar \svartpengar\. Ingen försäkring, inget ansvar! Mitt råd är att segla ner henne själv, antingen via kanalen, eller runt Sverige. Du skall ju i alla fall ut och segla henne, så varför inte njuta av några veckors seglats?
  11. Tack för att du gav artikelnumret. Jag kunde inte hitta den i katalogen. Men fann den på internetbutiken. Jag har också en Libretto CT110 som jag köpte för ca 8 år sedan och båda mina batterier är döda sedan länge och kostar för mycket. Dessutom varar dom ju bara i ca fyra timmar Men datorn har klarat drygt fyra år i Västindien i ganska så fuktig miljö. Jag vill ju helst köra den från förbrukningsbatterierna och då verkar denna adapteromvandlare var en bra lösning. Tyvärr har Libretton en speciell DCkontakt, så det blir till att klippa sladdarna till både datorn och adaptern och sedan löda ihop dem rätt. En enkel, men kanske inte helt perfekt lösning för skärmen är att göra en liten \huva\ av kartong över datorn. \Shit!\. Varför skrev jag detta. Jag som hade tänkt att marknadsföra denna \uppfinning\ och sälja för dyra pengar till inte ont anande fritidsskeppare.
  12. Gå in på http://www.trabatsakuten.nu/, så hittar du många fina tips. Har du råd skall du satsa på tvåkomponentslack. Min motorseglare byggd i marinplywood 1975 är relativt hyfsad i lacken efter två vintrar på land. Men börja inte att fundera på att plasta, för då blir det svårt att få försäkring på båten. PS. Båten är till salu till hyfsat pris.
  13. Det är svårt att hitta dessa firmor, eftersom dom är mycket upptagna. Du bör ha i åtanke att de tar i regel betalt per mil. Och då gäller det även retur för lastbilen. Jag har transporterat två båtar och det gängse priset ligger på ca 150kr/mil. För en sex tons motorbåt betalade jag 12000 kr för transport från Blidö till Sjötorp vid Vänern. Beroende på storlek på båten är det nog att köra ner båten själv, vilket ju är mycket roligare. Detta var min ursprungliga plan men höstvädret förhindrade denna lösning. Jag hade kontakt via internet med en \professionell\ firma, men han hörde aldrig av sig. Jag skall höra med den sista säljaren om han kan ge mig uppgifter om åkare oskar Norrtäljetrakten. Jag återkommer!
  14. Är det någon som vet var motornumret sitter på en aqd40a. Mitt försäkringsbolag Folksam vill ha numret. Som om någon skulle sno en inombordare :=) Om all denna snö försvinner skall jag förhoppningsullt snart kunna få tillgång till båten. Men hon är för tillfället snötäckt, men kanske vårsolen lyckas förbättra det hela. Göta Kanal är fortfarande isbelagd, men jag hoppas att isen har försvunnit till 2a Maj, när det är förväntat att kanalen öppnar igen. Båten ligger i Varvsbassängen i Sjötorp och jag har tre slussar ner till Vänern.
  15. Varför inte fortsätta att använda ditt Djuicekort tills du kommer ner till noll. Sedan kan du byta leverantör. Något förvånad att Vodaphone inte fungerar uppe i Metropolen. Själv bor jag på landet, mitt emellan Vänern och Vättern och har utmärkt förbindelse på mina telefoner, både Vodaphone abbonemang och Telia kontantkort. Men frågan är följande. Vet du att de kommer att stänga ner sina egna nät? Jag tror nog att detta snarare blir en komplementering och att din telefon kommer att fungera bra på båda näten.
×
×
  • Skapa nytt...