Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

jogust

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jogust

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. jogust

    Limpor VP AQ271

    Hej! Hur vet man när limporna på en VP AQ271 behöver bytas. Mina ser fina ut på utsidan men jag antar att de rostar inifrån.
  2. Har en Pentrypump Floline FL35 inköpt på Erlandssons Brygga monterad i båten. Nu har den börjat krångla. Den går ett tag men stänger sedan av sig. Har kollat att den får ström men den är ändå helt tyst. Efter att ha väntat en stund, kanske en timme elle två så kan den starta igen när man sättet på den. Fast sedan upprepas det hela. Den går en stund och stannar sedan av sig själv. Någon som vet vad detta kan bero på?
  3. Hej Jag har ett ganska gammalt ankarspel på min Nimbus 28 DC som enligt uppgift ska vara ett Lofrans Panther. Fick problem med detta i somras. När jag slog på ankarspelet så gick motorn men själva spelet rörde sig inte. Det var som det stod och slirade. Undrar om någon råkat ut för något liknande med detta ankarspel eller något annat och kan ha någon aning om vad det kan vara för fel? Tyvärr tillverkas inte detta ankarspel längre och det verkar vara svårt att få tag i reservdelar så frågan är om det kan repareras. Någon som gjort någon liknande reparation? Om det nu inte går att reparera tar jag gärna emot rekommendationer på nytt ankarspel ifall det blir så att jag måste köpa nytt. Tack på förhand Joakim
  4. Hej. Förra säsongen började det gnissla från motorn, en Volvo Penta AQ271. Speciellt vid start och gaspådrag. Misstänker att det är kilremmen som slirar eftersom det inte låter något när motorn går på tomgång och gnisslet minskar när motorn blivit varm? Eller kan det vara något annat? Har provat att spänna remmen men det hjälper bara en kort tid sedan börjar det gnissla igen. Kanske läge att byta remmarna? Har i vilket fall inte gjorts de senaste fem åren. Är det bökigt? Ser ut som jag måste lossa på en kylslang för att kunna byta den inre remmen. Jocke
  5. Har du provat att byta? Knepigt? Tror att jag borde byta på min AQ271 då det har börjat gnissla om dem.
  6. Har löst det nu. Det var vajsing på en kabel. Men för framtiden, var sitter reläerna?
  7. Tack. Det var någon vandring på kablarna. Nu fungerar det igen.
  8. Har ett instrument för ekolod (se bild) på min Nimbus 28 DC. Instrumentet verkar fungera men LCD-displayen är lite trasig så det är svårt att se siffrorna. Någon som vet om det går att renovera detta? Någon som vet var givaren till ekolodet sitter i båten?
  9. Har också detta ekolodinstrument på min Nimbus 28 DC. Tyvärr är LCD-skärmen lite trasig så jag kan knappt se siffrorna men ekolodet verkar fungera. Vet ni om det går att renovera instrumentet? Jocke
  10. Jag har ett likadant instrument och kompass på min Nimbus 28 DC. Jag tror att den ska användas för att ställa in kompensation för den magnetiska missvisningen (deklinationen) av kompassen. Deklinationen innebär att den magnetiska nordpolen inte sammanfaller exakt med den geografiska. Därför uppkommer en avvikelse. Kompassen pekar ju mot den magnetiska nordpolen men skulle man åka rakt efter den så skulle man alltså inte hamna på den fysiska nordpolen, dvs exakt i norr. Denna avvikelse varierar beroende på var på jordklotet man befinner sig och den varierar lite över tid. För Stockholm är deklinationen +5 grader 2013. För att få exakt kompassriktning borde alltså detta instrument ställas in på +5. Se vidare info här http://www.sgu.se/sgu/sv/geol_kartering/geomagn_dok/kompass_s.htm Jocke PS Detta är vad jag tror. Rätta mig om jag har fel.
  11. Hej. Har ett Volvo Penta DP290 drev på min Nimbus 28 DC. Häromdagen när jag skulle testa trimmningen av drevet inför sjösättningen gick det bara att sänka drevet, inte höja det. När jag sänkte betedde det sig precis som vanligt och motorn gick fint utan några konstigheter. När jag sedan tryckte på strömbrytaren för att höja drevet så hände ingenting. Det var bara helt tyst. Som om det inte gick fram någon ström. Någon som varit med om samma sak? Jag har än så länge bara testat strömbrytaren genom att ta loss kablarna och koppla ihop dem direkt och det är ingen skillnad så strömbrytaren verkar inte vara trasig. Kanske kan det vara något annat elfel. Någon som vet hur det står till med säkringar till drevet? Borde väl finnas någonstans? Konstigt bara att det skulle fungera åt ena hållet om en säkring har gått. Kan det annars vara något fel på trimgivaren? Tacksam för alla tips. MVH Joakim
  12. Hej. Har ett Volvo Penta DP290 drev på min Nimbus 28 DC. Häromdagen när jag skulle testa trimmningen av drevet inför sjösättningen gick det bara att sänka drevet, inte höja det. När jag sänkte betedde det sig precis som vanligt och motorn gick fint utan några konstigheter. När jag sedan tryckte på strömbrytaren för att höja drevet så hände ingenting. Det var bara helt tyst. Som om det inte gick fram någon ström. Någon som varit med om samma sak? Jag har än så länge bara testat strömbrytaren genom att ta loss kablarna och koppla ihop dem direkt och det är ingen skillnad så strömbrytaren verkar inte vara trasig. Kanske kan det vara något annat elfel. Någon som vet hur det står till med säkringar till drevet? Borde väl finnas någonstans? Konstigt bara att det skulle fungera åt ena hållet om en säkring har gått. Kan det annars vara något fel på trimgivaren? Tacksam för alla tips. MVH Joakim
  13. Hej. Har ett Volvo Penta DP290 drev på min Nimbus 28 DC. Häromdagen när jag skulle testa trimmningen av drevet inför sjösättningen gick det bara att sänka drevet, inte höja det. När jag sänkte betedde det sig precis som vanligt och motorn gick fint utan några konstigheter. När jag sedan tryckte på strömbrytaren för att höja drevet så hände ingenting. Det var bara helt tyst. Som om det inte gick fram någon ström. Någon som varit med om samma sak? Jag har än så länge bara testat strömbrytaren genom att ta loss kablarna och koppla ihop dem direkt och det är ingen skillnad så strömbrytaren verkar inte vara trasig. Kanske kan det vara något annat elfel. Någon som vet hur det står till med säkringar till drevet? Borde väl finnas någonstans? Konstigt bara att det skulle fungera åt ena hållet om en säkring har gått. Kan det annars vara något fel på trimgivaren? Tacksam för alla tips. MVH Joakim
  14. Jag har en äldre bogpropeller från Sleipner på min Nimbus 28 DC från 1988. Just nu fungerar den inte och jag misstänker att brytpinnen i motorn har gått. Är dock osäker på var denna sitter. Någon som har erfarenhet av att byta denna på denna typ av bogpropeller? Tacksam för tips i så fall om vilka skruvar på motorn som ska lossas. Någon som sitter på en gammal manual inscannad så tar jag gärna del av en sådan också. Hälsningar Jocke
×
×
  • Skapa nytt...