Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

Konstantin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Konstantin

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej, o ursaekta foersaeningen, haer kommer adresserna till varv pa saroniska golfen samt ett i Argoliska golfen(Kilada): 1) Boat Yard Kanoni, Aegina, Hr. Jordan Kanoni heter aegaren, tel 30 22970 24151, Mobil 30 6944952242 Kommentar: Litet Familjefoeretag pa norra sidan av oen Aegina mit emot Aten, (Pos: 37 46 3N, 23 27 6O), mycket bra faerjefoerbindelse med Pireus/Aten. Dom har Travellift och kan hantera aeven stoerre batar. Foer tva ar sen tog dom foer 31 ft segelbat 100Euro per manad. Batarna staells upp pa traditionellviss pa pallar,( inga stallvaggor) omradet daer batarna staells upp aer jord sa naer det regnar kan det bli lite lerigt, det aer tillatet att oevernatta pa baten. Ett mycket enkelt varv med moejlighet att utnyttja en primitiv verkstad med maskiner. Varvet ligger ca 8km fr. hamnen daer faerjorna laegger till. 2) Boat Yard Susaki naestan vid Korintkanalen pa Saroniska golfen, prata med Hr. Yannu tel: 30 27410 48 427, Mobil 30 6944 66 1683. Kommentar: Haer lagger Moorings upp sina batar, Kommersiellt drivet i naerheten av Pendeltag stationen Agii Theodori ca 40 min fran Aten och 10 min fr. Staden Korinth. Ligger mit ute i landsbygden ingen bebyggelse runt om. Dom har travellift men ingen verkstad. Uppstaellningsplatsen aer asfalterat och dom tar upp pa stalvagga. Kostnad foer 31 ft ca 150Euro per manad. 3) Ship Yard Kilada Argolida, www.basimakopouloi.gr tel: 30 27540 61409, Mobil: 30 697 43 18 189 Kommentar: Kommersiellt drivet varv den baesta av dom uppraeknade mycket rent med bade mekanisk o trae verkstad. Ligger oester om Porto Heli efter Oen Spetses i Argoliska golfen, ca 3 1/2 timmar fran Aten med buss, naermaste faerja till Porto Heli, (by the way i Porto Heli finns ocksa ett Varv som drevs foer nagra ar sen av en tysk Frank men jag har hoert att en Oesterrikare har tagit oever har tyvaerr inga tel.). Kostnad foer en 31 ft lag pa ca 110Euro per manad. 4) Det finns tva varv pa oen Poros som jag inte har nagra uppgifter om. Har inga tel. om du aer intresserad tar jag reda pa detta 5) Det aer mojligt att laegga upp pa orten Lavrion pa kommunala uppstaellningsplatsen vid Sounion i naerheten av flygplatsen i Aten. Har inga tel. om du aer intresserad tar jag reda pa detta Generellt far du raekna med ca 300Euro foer upptagning och sjoesaettning samt ca 100Euro foer hoegtrycksrengoering. mvh
  2. Hej, jag har min båt i Grekland i Saroniska gulfen. Vad jag kan säga dig är ca priser att ha båten får vinterförvaring på land för en 35 fots båt får du räkna med 120 - 150Euro per månad. I Saroniska gulfen, dvs området kring Aten-Sunion bort mot Korint och söderut mot Poros finns ett tiotal varv med möjlighet till uppläggning med travel-lift. Ha båten i sjön i någon marina är här oförskämt dyrt, t.ex. Marinan i Kalamaki-Aten tar 350Euro per månad för en 31 fotare!!!, (tillkommer ström o. vatten). Sen finns det i Porto Cheli mitemot ön Spetses vid västra Pelopones en Österrikare som driver ett varv med både land och sjö platser för två år sen ville han ca 120Euro för en 31 fotare. Den bäst skötta varvet här i närheten ligger ligger dock enligt min mening vid Argoliska gulfen, orten heter Kilada som ligger ca 20 nm öster om huvudorten här staden Nafplion greklands första huvudstad mellan 1822 och 1835 efter befrielsekriget mot turkarna som började 1821. Sen att ligga i komunala hamnar är det billigt mellan 2 - 5 Euro per dag men här finns knappast några Sanitära anläggningar. Sen 2004 har en lagändring här nere gjort det enklare för båtar under 10 meter, man slipper ha transit log och klarera ut och in från hamnar. Om du är intresserad av Saroniska Gulfen kan jag skicka dig telefon o. email till några av varven här. mvh Konstantin Senast ändrad av Konstantin | 15 april 2007 | 11:18
  3. -Jag har upprepat experimenten på 2500 rmin med transparenta bränsleslangar på inmatning och retur till vattenavskiljaren och konstaterat följande fenomen, innan varvtalet minskar efter ca 10 minuter på frigång så kommer det ut skum från returen om jag minskar på gasen så går motorn vidare, och i returen dycker det upp prinskorvar av luft annars dör den ut! Kopparröret, returen från spridarna är varm och likaså är filtret på vattenavskiljaren om man jämför med glasskålen under. Nu tog jag returen ner till tanken, (jag vet inte om den leds till botten av tanken) och propade till motsvarande ingång på vattenavskiljaren där returen tidigare kom in. Skruvandet och efterföljande avluftning tog ca 15 minuter, kännde på filtret i vattenavskiljaren och skålen dom kändes lika kalla. Jag sartade motorn och i returen såg man till att börja med prinskorvarna av luft men dom försvann så småningom och en jämn ström av bränsle kunde iakttagas. Körde upp på 3600 rmin allt verkade ok, och ingen temperatur skillnad på vattenfilter och skålen under. Upprepar försöket men nu med propeller och back, upp till 2500 rmin i 10 minuter utan varvtalsförändringar och ingen temperaturskillnat filter-skål på vattenavskiljaren. I returen framträder inga luft prinsar, kan detta vara lösningen, vågar inte ge mig ut själv på sjön så jag stänger av motorn och tar en banan, en gång är ingen gång tänker jag och försöker igen efter en kvart, motorn är redan varm det går igång och jag ökar varvtalet sakta till 2500rmin och då händer det skum på returen och minskat varvtal! Kan skumet på returen betyda att pumpen ibland inte orkar med suget genom filtret. När jag hade testat med dunk så hade jag inga problem eftersom dunken låg högre än pumpen och då klarade pumpen suget vid högre varvtal! Det verkar som att jag har två problem, dålig pump och returen måste tillbaka till tanken! Har ni något att tillägga mina damer och herrar? Trevlig Helg!
  4. Du Forgus31 du sa att returen på din MD11C går fr. spridarna till finfiltret, då borde du ha större problem med luftbildning eller? Vad har din MD11C för max varvtal, klarar du detta vid frigång? Vad har du för marsch varvtal, jag för min del når med 2000rmin knapp 6 knop med vilket jag är nöjd med egentligen. mvh Konstantin
  5. Hej på er igen! nu efter nästan ett år mår min MD2030A mycket bra når utan belastning 3600 rmin och med min faltpropeller är 2400 rmin max, detta är jag nöjd med, (ca 7 knop utan sjögång) vid dessa varvtal märker jag dock att varvtalet kort sjunker till 2000 och ibland stannar motorn t.o.m. Vid varvtal runt 2000 har jag inga problem. Jag har beskrivit problemet i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=152393 Vad jag har lärt mig av detta är att man bör motionera motorn i extremfall också, så att man vet hur mycket den tål i nödsituationer. mvh Konstantin PS Jag tackar alla som tippsat mig och även initiativtagarna till denna sajt. Finns det något liknande i andra länder, Tyskland, Danmark, Norge? DS
  6. Tack alla ni! jag har gjort ytterligare experiment idag bl.a. bytte bränsleslangen ut fr. tanken och in i vattenavskiljaren med en större diameter nu 10mm tidigare 6mm samt tog isär bränsle pumpen för att kolla membranet som verkar ok med blotta ögat men trots detta är mina misstankar dock bränslepumpen eftersom när jag minskar sughöjden kan jag hålla varvtalet med och utan belastning. Så att detta skulle peka på pumpen men å andra sidan när jag matade bränsle från en dunk och ledde returen ditt också förstås, så såg jag tydligt luftbildningen på retur slangen. Det spelade ingen roll om jag hade returen på botten av dunken eller hade den ovanför bränsle nivån motorn höll varvtalet. Är anledningen att leda returen till tankbotten att undvika baksug av luft när motorn stannar? Har ni något förslag på experiment som kan peka ut pumpen eller returen som boven i dramat. Efter tio luftningar idag så skall jag bygga in systemet med blåsning i avluftningsröret! -Konstantin
  7. Hej Consensus och tack för snabba svaret, det är nästan omöjligt med manuell avluftning av bränslesystemet med matarpumpen kan den, (bränslepumpen) ha fått sig ett knick pga returen? Jag har även problem med att hålla varvtalet 2500 rmin som är mit maxtal, jag gjorde ett försök med att mata pumpen från en dunk som låg ca 1,5m högre en tanken och ledde även returen till dunken och då höll motorn varvtalet och i frigång komm jag t.o.m upp till 3600 rmin!
  8. Hej! jag har en HR 312 med en MD2030A 28 hk och ett original VP bränslefilter med vatten avskiljare samt ett finfilter före bränsle pumpen. Frågan gäller nu om det är riktigt att returen efter insprutningsnålarna leds till bränslefiltert med vatten avskiljaren, vilken har fyra nipplar två in och två ut. En mekaniker påstår att returen måste gå till tanken! Är det någon som kan säga mig vad som är riktigt och vilken innerdiameter måste bränsle slangarna ha? Tack i förväg Konstantin
  9. Hej Johan, jag hade symptomen som du samt svart rök ut med avgaserna på en VP2030A 1998 års modell. Det första mekanikern som jag anlitade gjorde var att under motorgång skruva loss lite en av spridarna i taget och man märkte-hörde att varvtalet sjönk. Han servade spridarna, (provtryckte o.s.v.) på en specialverkstad och bytte nålarna. Tyvärr hjälpte inte detta mitt problem med svarta röken, det visade sig långt efteråt att en av cylinderväggarna hade en skrapats av olje- eller kompressionsringarna. Men just att skruva loss spridarna kan man få reda på vilken cylinder som orsakar sänkning av varvtalet och om du inte märker någon skillnad genom experimentet betyder det då väl att du får inte fram tillräckligt med bränsle. Bränslepumpen är en komplicerad del av bränslesystemet och bara en specialverkstad-mekaniker kan testa denna. Jag totalrenoverade motorn och den fungerar mycket bra nu, (ta i träd!), men jag fick även tippset att rengöra tanken, vilket jag gjorde och blev förvånad så mycket klibbig olje massa det var på tankbottnet och i slutändan av insugningsröret i tanken var en svart cylinder som när jag petade på den sprack, detta visade sig vara ett finmaskad mässings hönsnät som med åren, (båten sjösattes 1984) hade omvandlats till detta. Jag ersatt detta mässingsnät till ett av aluminium. Kontentan av detta är att man bör nog kolla tillståndet av tanken också! Oftast är orsaken till felen en kedja av orsaker som med åren leder till märkbara problem. Ett annat tipps jag fick här var att inte alltid köra med samma varvtal utan att då och då gasa ur motorn genom att köra med högre varvtal för att undvika den s.k. glasning av cylindrarna. Mera frågor man bör ställa sig är Uppstod problemet plötsligt eller succesivt Kör du oftast med låg tankinnehåll Hade du innan problemet uppstod seglat i grov sjö Jag tycker nog att du skall ta en titt på din tank! Nästa åtgärd är nog att låta mäta kompressionen av cylindrarna, visserligen menade min mekaniker att på gamla motorer och små cylindervolymer är det svårt att mäta skillnaden! Detta från min lilla erfarenhet med en VP2030A! mvh-Konstantin
  10. Hej! är det någon-några som är intresserade av delägarskap av en HR 312 Scan Byggår 1984? Båten ligger i Aten. , Konstantin
  11. Hej! jag har en MD2030A och behöver er hjälp med att klara ut varför kontrollampan, glödning inte lyser när man inkopplar panelen och även när jag trycker upp vippströmbrytaren för glödning men motorn startar! Jag hade ett äventyr med motorn, (se inlägget med svart rök från avgaserna) efter det att mekanikerna kopplade in motorn så fungerade inte laddningen av servicebatterierna, jag felsökte och fann att dom inte hade kopplat in `Dplus från generatorn till skiljereläet märke Bosch. Jag fann dessutom att minuskabeln från startbatteriet och denna från servicebatterierna inte kopplades in enligt bifogade bild på jordningsreläet. Minuskabeln från servicebanken skruvades på jordningsskenan på jordningsreläet. När jag mätte fann jag en spänningsskillnad på 0,7Volt mellen punkterna där minuskablarna var kopplade på jordningsreläet. Detta ändrade jag så att minuskabeln från servicebanken kopplades till samma punkt som minuskabeln från startbatteriet, kontrollmättning gav 0Volts som det ska vara tönkte jag. Werkstadshandboken säger att MD2030A, (och även MD2010A, MD2020A,MD2040A) har ett 1,5 poligt elsystem med anmärkningen att under start proceduren är det 1-poligt. Övriga versioner av motorn B,C,D har ett enpoligt elsystem. Kan flyttningen av minuskabeln vara orsaken till att kontrollampan glödning inte lyser eller har lampan gått sönder. Jag frågar er därför att det är lite struligt att ändra minuskablarna, man måste ta av generatorn o.s.v. Jag bifogar en bild med elschemat motor! mvh Konstantin
  12. Tack för tippset Sven-Erik! mvh Konstantin
  13. Hej Sven-Erik! det var ju intressant! Båtens förra ägare körde under dom 8 år han hade båten med 1400-1500 rmin och gjorde då mellan 4 o 5 knop. Med folding-propellern som vi har i drevet kommer man nu upp max 2400 -2500rmin dvs mellan 6 o 7 knop. Meknikern menar dock eftersom jag bytt kolvar, kolvringar och slipat cylinderfodret bör jag dom första 50timmarna inte varva upp mer än till 1500rmin och inte köra på tomgång mer än 5minuter. Vad säger ni om detta? mvh Konstantin PS Vad innäber glasning, bildas det en hinna av olja på cylinderväggarna som kolvringarna planar på?
  14. Hej! jag bifogar en större bild av svänghjulet. Detta är förbindelsen så att säga mellan drevets axel och motorn. Materialet verkar vara gjutgods och inte stål som drevaxeln. För övrigt sitter den renoverade motorn i och den går som en klocka. Man har gått igenom motorn, generator, växlaren, slipat cylindrarna bytt alla tre kolvar samt ringar, två nya ventiler samt slipat resten byt avgaskröken, spridarna och servat pumpen som var egentligen ok! Motorn varvar utan problem upp till 2300rmin med propeller utan rök, men mekanikern sa att jag skall ta det lugnt dom första 50timmarna och hålla mig till 1500rmin. Det är vid tomgång som jag ser lite vit rök nu men mekisen sa att det försvinner med tiden, så jag hoppas på detta. Kostnad: 3/4 av vad en ny motor skulle kosta! Jag hoppas den håller ett tag nu den har ju bara gått ca 2000timmar! Jag tackar alla som tippsat mig ang.mitt problem! Konstantin
  15. Och här det nya hjulet förstorad. Har inte hittat ett ställe i verkstadshandboken där det står att svänghjulet måste kollas efter ett antal timmar, mekanikern här menar efter 400h.Vad säger ni om detta!
×
×
  • Skapa nytt...