Trevia
Medlemmar-
Innehålls Antal
87 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Trevia
-
Placering
Kapten
-
Försöker lägga en enkel bild på hur det ser ut nu. Sitter i båten så kvalitén på konstverket har mer att önska.
-
Tack IngemarE, dina svar är ofta väldigt tydliga. "Men det måste den ju vara på något sätt, annars kan du inte ladda förbrukare från generatorn. Eller har du en isolerad DC/DC med galvaniskt skilda in- och utgångar ? Egentligen lite overkill, men, men...." Jo förbrukarna laddas av isolerande dc/dc laddare med plus och minus in i ena änden och plu och minus ut i andra änden. Jag är så dålig på att ladda upp bilder i forumet annars hade jag absolut gjort det. Här är en länk till laddaren, långt ner finns ett princip schema. Det är alltså ingående - från generatorn jag undra om, och isf varför den ska till shunten eftersom den bara matar dc/dc via startbatteriet. https://eu.renogy.com/12v-40a-dc-to-dc-on-board-battery-charger/?Rng_ads=41fecc5b6349e3de&kw=&ad=&gr=&ca=20967693738&pl=ga&gclid=CjwKCAiA29auBhBxEiwAnKcSqnTmoNEarOaWVw7uX3rsY_beBri799N5RchFmJQoI4zcSJL6JYBjfxoCmOgQAvD_BwE&r_u_id=7141219411&gad_source=1
-
Tack för svaret, jag ska försöka vara tydligare så jag själv förstår 😉. Jag har kunskapen om kopplingen på allt som har med minussidan att göra för att få shunten att mäta, dvs alla förbrukare och all laddning som har med den att göra hamnar på samma minusplint, även landström och dc/dc och mpptladdare. Idag är det såhär: Minus från motor går obruten till startbatteri och vidare till dc/dc. Alla andra minus ligger på shunten. Det innebär att förbrukarminus inte är förbunden med motorn, utan den är en helt egen krets. Det jag funderar kring är följande: när jag startar motorn kommer generatorn ladda på startbatteriet som i sin tur skickar vidare till dc/dc. Laddningen från dc/dc kommer mätas genom shunten. Men om minus till startbatteriet också ligger på shunten finns då ingen risk att det blir en krets mellan dc/dc + på förbrukar banken och att generatorn laddar den vägen i stället för genom startbatteriet? Som det är nu så är det två helt skilda kretsar, en för startbatteri med sin minus och förbrukarbankens minus är inte förbunden med motorn alls Jisses vad långt, fråga på om jag är otydlig.
-
Jag fyller på med en kanske enkel fråga. Jag har ett system som är exakt som ts med bara annat fabrikat . Dc/Dc laddaren får + & - från startbatteriet och laddar förbrukarbanken. Eftersom jag vill mäta laddningen så går minus från dc/dc till samma sida på shunten som alla andra förbrukare och laddare. Nu till frågan. Minus som går till startbatteriet, ska jag lägga den ochså på samma sida av shunten eller helt gå förbi shunten till minus på startbatteriet? Hoppas någon förstår. Jag tänker att när motorn går och dc/dc laddaren skickar in laddning genom shunten så kan väl även generatorns laddning gå genom shunten om det ligger på samma skruv eller kan det inte bli så?
-
Akterskeppet påminner om Bottenhavskryssare som jag hade för 100 år sedan. Men resten känns in riktigt rätt.
-
Prova med Momentum om du har någon i närheten. Dom har det mesta inom lager och simmeringar.
-
citat ...Mercruiser 4.3LX Alpha One (175hk) till diesel med motsvarande eller något bättre fart??? Citatet visar precis det jag tidigare skrivit, vi är lite fel ute när vi diskuterar diesel ELLER bensin, insändaren söker ju ett diesealternativ, inte ett bensinalternativ. Så tolkar jag det iallfall. Om insändaren söker diesel så borde en modern lättviktare med bra vrid på 160-200hk vara ett bra alternativ vikt ca 250-320kg. Därmed inte sagt att bensinare är fel till hans båt, men det var inte det frågan gällde (tror jag). Nu tror jag att det får räcka från mig i denna tråden.
-
Jag har tidningen i handen, det står följande: 25knop 1,40 2,15 30knop 1,39 2,24 35knop 1,48 2,60 Dieselsiffrorna först.
-
I test Båtnytt nr 1 2006 mellan VP D6-350 och VP5,7 Gxi vann dieseln samtliga ronder utom priset. Förvånade nog så blev även ljudvolymen lägre. Båtnytt skrev följande När man studerar testresultaten finns igentligen bara ett enda argumnet för bensinaren och det är priset. I övrigt är dieseln fullständigt överlägsen, både i förbrukning, acceleration och buller
-
Vikten kan naturligtvis vara ett problem. En modern diesel (dessutom dom billigaste) typ FNM eller Lombardini väger ca 300kg, vad väger en V8?
-
Vad kostar det att importera en V8 Diesel själv? Det kanske hade varit ett alternativ för mig. Såg att Ringhede redan skrivit vad priset för en bensinare är i Sverige, tog därför bort den delen av inlägget.
-
Ringhede se citatet. Det var därifrån jag fick beloppet. Jag skrev ju att bensinare oftast är idiotsäkra, refererade bara till egna upplevelser. Jämför inte en bil med en båt när det gäller bensinens risker. Jodå dom du ser på min sida har bensinare, utombordare med diesel är ju rätt ovanligt i vårt land Coronetens bensinare är urlyfta, den ena brann när den skulle provstartas vid köpet, skall nu montera i två dieslar. Men var i Sverige kan man köpa kompletta marin V8.or till de priser som du referar till? Nu menar jag inte fabriksrenoverat utan helt nytt och komplett. Om priser ska jämföras korrekt så måste det ju vara med samma skick. De dieslar jag monterar kostar 150000 kronor/st inkl adapter och är då nya och köpta i Sverige. Vad kostar en V8 i motsvarande läge? Jag vet att dom är billigare men hur mycket?
-
Kan man verkligen köpa en ny 300hk bensinare för 35000:-? Säkerheten med Diesel kan man inte räkna i pengar. En av mina gamla VP började brinna, kanske inte så farligt, men klart otrevligt, släckte med släckare. En medlem i min klubb flög i luften när bensinaren small, hans fru har fortfarande men av detta. Jag vet att en bensinare nästan alltid är idotsöker, men när sådant hänt räcker den vetskapen föga.
-
Jag har en känsla av att det kommer fortsätta ungefär som tidigare. Klassiker och kultbåtar typ Coronet tex i bra skick kommer fortsätta upp, det byggs få båtar med dom kvaliteerna idag. Dussinbåtarna tror jag kommer stå mer still pga konkurrens från privatimport och därför att det ständigt finns så stort utbud. Styrpulpetare tror jag också kommer öka, enbart beroende av en ökad populäritet. Men men, man haft fel förr!!