-
Innehålls Antal
258 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
7 NeutralOm Stefan_L
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Förutom den engelska lösningen som nämnts finns också en kanadensisk. www.suredrivemarine.com/suredrive Jag har själv en 2002 med ett MS2B backslag i en liten öppen snipa. Jag har funderat på saken men inte kommit till skott att dela motor och backslag för att titta på splinesen. Min lilla båt är dock ganska övermotoriserad så jag tror inte påfrestningen är så stor när motorn går med lågt effektuttag. Jag vill åtminstone intala mig att det är så...
-
Edstjärna 630 heter modellen. De byggdes i Edsvära utanför Vara på Västgötaslätten, därav namnet. På senare år har Sandöbåtar funnits på samma plats, jag vet dock inte om det är samma företag eller personer inblandade. Trevlig modell? Det är ju en smaksak men den tilltalar inte mig, jag minns dem som båtar som verkade gå tungt i sjön drog upp en massa svall. Det kan ju i och för sig bero på föraren, det fanns en taxichaufför i våra trakter som hade en sådan och han körde båt ungefär som han körde taxi.... Precis som Christer har jag hört många som avråder från handlaren i fråga, jag har aldrig köpt något av dem men faktiskt tittat på någon båt och jag gillade inte bemötandet. Jag hade aktat mig för både båten och firman men det är bara min åsikt.
-
Jag antar att det är detta från Jula du har: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/haspar-och-excenterlas/ledhasp-med-las-343497/#tab02 Jula anger inget material men om det rostar som hos dig så är det förmodligen bara förnicklat stål. Biltema har ett som ser lite annorlunda ut: http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Lasoverfall-med-las-2000018006/ Det anges vara i rostfritt 304-material. Är det detta du hade tidigare? Kanske kan du hitta något bättre, ev. med spanjolett i en altan- eller balkongdörr? De finns ju för riktiga låscylindrar och tål ju utomhusmiljö. https://www.assa.se/sv/site/assa/produkter/konsumentgds/altandorr/sakerhetshandtag-och-tillbehor/835S/
-
Om motorn tvekar vid gaspådrag kan det vara accelerationspumparna som inte funkar som de ska. Titta ner i förgasarna med motorn avstängd samtidigt som du hastigt ger full gas, det ska komma en ordentlig stråle ur acc.munstyckena. Att tändstiften blir sotiga kan bero på att blandningsskruvarna är påställda lite för mycket. Det kan också vara värt att kolla bränsletrycket, det är inte ovanligt att nya eftermarknadspumpar ger alldeles för högt tryck. Det ska inte vara mer än ca. 0,20 bar bränsletryck men jag har haft en ny pump som givit det dubbla. Med för högt tryck tätar inte nålventilerna och förgasarna flödar över, framför allt på tomgång och låga varv när det inte går åt så mycket bensin. Biltema har en enkel bränsletrycksmätare som man kan koppla in efter pumpen med en T-koppling och mäta trycket med motorn igång. Jag tror inte förgasarna behöver bestyckas med större munstycken bara för att bensinen idag innehåller 5 % etanol. Jag hade en gång en AQ130 som borrades upp till 2,1 l och den gick fint med förgasarna originalbestyckade.
- 23 svar
-
- 1
-
Här finns försänkt insex UNC 1/4-20 upp till 3 tum långa. Anges som rostfria, osäkert om de är syrafasta. http://www.bikeline.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=14-0136r Annars kanske du kan hitta långa skruvar i M6 som har tillräckligt lång ogängad del för att du ska kunna kapa bort den gängade delen och gänga 1/4" som du behöver. 6 mm är ju egentligen för klent för UNC 1/4" men det kanske blir tillräckliga gängor ändå...
-
Finns nya! http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14691.42127/tatningsflans-topplockb18b20b30 http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14691.53718/packning-topplock-vatten-in
-
Du kan ju även fixa en ny fläns utan hål om du får loss pluggen längst bak på topplocket, där passar säkert givaren du har köpt. Flänsen utan hål sitter på de flesta bilmotorer B18/B20/B30 så det borde gå att hitta en begagnad om den inte finns som nytillverkad.
-
Visst kan man välja temp.givare efter gängdimensionen men den måste också fungera ihop med instrumentet så att det visar rätt temperatur. Givaren du köpt passar förmodligen i hålet längst bak på topplocket men jag förstår din tvekan att ge dig på pluggen där. På en sjövattenkyld motor kan den ha rostat fast ordentligt men om pluggen är av mässing borde det gå att få loss den. Nu har du ju tidigare haft en icke original givare så frågan är om instrumentet är original och funkar ihop med givaren du köpt. En variant är att köpa ett instrument med givare, t.ex. Biltema 258028 som kommer med givare med 1/8" NTP gänga. Med lite tur har du redan 1/8" NTP i din fläns. I annat fall är den gängan så pass liten att man på egen hand kan tillverka en ny fläns med rätt gänga, en gängtapp går att låna eller köpa billigt (det måste inte vara dyr superkvalitet för "engångsbruk" utan duger med Jula, Biltema, etc.).
-
En fundering om planerna på att höja akterspegeln/motorfästet. Det hjälper ju till att få motorn på rätt höjd och minskar risken att aktervågen sköljer in och fyller motorbaljan när man slår av på farten. Men, eftersom vattnet står kvar i baljan tills du får upp farten så antar jag att motorbaljans botten och dränering ligger under vattenytan vid stillaliggande. Om det ska hjälpa att höja motorfästet så måste ju också baljans botten höjas så den kommer över vattenlinjen. På bilderna ser det ju ut som om hela konsolen är skruvad fast på båten, då skulle du ju kunna lossa alltihop och fästa den högre upp på båten. Då skulle ju motorn hamna högre i för hållande till skrovet och förhoppningsvis hamnar motorbaljans botten över vattenlinjen. Detta skulle ju dra med sig en del jobb invändigt i båten men borde inte innebära mer arbete än att plasta om motorfästet.
-
Det verkar för mig lite häftigt att köpa en svets bara för att försöka göra en reparation. Det blir nog billigare och framför allt bättre att leja bort det jobbet. Om du vill försöka själv så är det enklast med MIG-svetsning men det ställer lite krav på utrustningen så jag tror att Biltema går bort... Det måste inte vara avancerade pulsmaskiner men det krävs goda startegenskaper även om lite förvärmning kan hjälpa till om man har en enklare maskin. För att kunna mata aluminiumtråd krävs matarhjul, trådledare och kontaktmunstycken avsedda för aluminium samt rätt skyddsgas, ren Argon (eller Argon-Helium). TIG-svetsning ger nog ett bättre resultat men då krävs en ganska avancerad maskin. Aluminium TIG-svetsas med AC (växelström) och ren Argon. Svetstråden ska vara saltvattenbeständig, AlMg5 eller AlMg4,5Mn eller möjligtvis AlMg3. Det finns också belagda elektroder för aluminium men det är svårt att få till ett riktigt bra resultat utan porer. Jag tror också det är svårt att hitta saltvattenbeständiga elektroder, det närmaste man kommer är nog AlMn. T.ex. http://www.lincolnelectric.com/assets/global/Products/ConsumableEU_StickElectrodes-Al-AlMn/AlMn-eng.pdf Belagda aluminiumelektroder svetsas vanligen med DC på pluspol. Rent generellt tycker jag att det är fel att döma ut AC-svetsar för elektroder men även här finns förstås bra och dåliga maskiner. De passar inte till alla typer av elektroder, de flesta rutila elektroder funkar bra men inte alla basiska. En AC-svets drar generellt också ganska mycket ström jämfört med en modernare inverter.
-
Motorns årsmodell (2007) och det faktum att de säger sig ha tappat ur mer motorolja än det borde vara får mig att tro att det rör sig om en 4-taktare. De länkar till reservdelslistor som finns i svaren verkar vara för 2-taktare. Det är kanske ingen större skillnad när det gäller startsnöret men i övrigt har motorerna inte många likheter.
-
Ser ut som en Thorjulle från Thorskogs bruk, skulle tro att den är från 60-talet. De byggdes senare hos Rana-Plast i Norge liksom Thorsnipan som också byggdes av Thorskogs bruk från början. http://swedishclassicboats.ning.com/photo/photo/listTagged?tag=Thorskogsbruk
-
Jag såg också den bilden men när det bara finns en enda bild med det skrovet bland alla som kommer upp när man söker på Shetland 535 så blir jag osäker på om det verkligen är en sådan. Ju längre ner i listan man kommer desto mindre tycks relevansen bli, på slutet finns det både Shetlandsponnys och någon typ av nystan med Shetlandsgarn... Det kan ju vara som du skriver att Shetland 535 har funnits med olika skrov men jag är tveksam. Det är möjligt att jag har fel, det har faktiskt hänt förut. (En gång för länge sedan )