Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

Lindqvistarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Lindqvistarn

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Äger en trevlig 80-tals uttern 470 (senare 4700) som jag skulle behöva motorisera. Rekommenderad motorstyrka är 20hp. Har i åtankarna en Honda 20D årsmod 2007 eftersom dom är ganska lätta för att vara 4-taktare. Vad tror ni om detta? Är den för klen? Mvh, Lindqvistarn
  2. Hej, Botnia 23:an byggdes av Botnia marin (Targabåtarna) här i Finland (Malax & Nykarleby). Den fanns både som akterhytt och halvdäckad med förruff. Det finns två olika skrov, ett med traditionell snipaform samt ett med flackare akterskrov som ger halvplanande egenskaper. Botnian anses vara en robust båt med goda sjöegenskaper, andra synpunkter är att den är väldigt rank olastad. Jag tror att en orsak till rankheten kan vara att vissa Botnior har blivit övermotoriserade. Har en bekant som slängt i en VP 2003T, går som satan men väldigt högt = rank. Lycka till med båten! Mvh, Lindqvistarn
  3. Hej, Detta har diskuterats många gånger (sök). Även jag har blandat mig i och förklarat hur jag gått tillväga: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=70201 Mvh, Lindqvistarn
  4. Hej alla kunniga båtentusiaster, Jag har en gammal 21 fots snipa bestyckad med en lika gammal MB10A, Pentan har bråkat lite för mycket på senare tid så nu står jag inför den oundvikliga konverteringen. Det lär väl bli en MD7:a eller Yanmars 2GM (ca 15-20 hkr). Har nån här erfarenhet av ett liknande motorbyte? Vore kanon att höra från någon som har gjort något liknande eller en länk till en blogg. Jag har en vanlig snurrtank för bensinen så jag antar att en ny (fast) tank bör tillverkas och monteras på något vettigt ställe. vad bör man tänka på? slangar, extrena filter osv. Mvh, Lindqvistarn p.s om någon har en passande motor till salu går det bra att höra av sig d.s
  5. Hej igen! (lyfter tråden) Nu är däcket lackat(3 varv 1k, rollat) och det börjar bli dags att maska av de ytor jag ska halkskydda. Troligen blir det halkanix-varianten, hittade betydligt billigare glaspärlor vid färghandlarn än vad som diskuterats. Det dök även upp ett annat intressant alternativ - Decolay. Skulle passa hur bra som helst med gråa halkskyddade ytor på det vita däcket Är det någon som har använt detta och vet hur man får bäst resultat? Antar att det är roller som gäller. Mvh, Lindqvistarn
  6. Hej Tommy, Det var ett mycket bra tips! Även om halkanix-blandningen inte ger den struktur jag vill ha tror jag det kan bli ganska snyggt om man avgränsar. Gissar att den halkskyddade ytan blir mera matt (och mörkare?). Jag har aldrig sett halkanix irl. Är det mer som ett pulver än san? Är det färgat? En bild vore kanon(!). Tack för ALLA tips..väldigt proffsigt. Mvh, Lindqvistarn
  7. Tack för tipset Gedda! Menar du att man slänger på sanden innan det torkat(första målningen) och målar över hela härligheten sen..eller? Mvh, Lindqvistarn
  8. Hej, Däcket på min 21 fots plastsnipa är nu slipat och klart för lack. Troligen blir det 1k lack, snipan är ingen dyrgrip och har sett sina bästa dar. Hursomhelst, det finns ytor i fören och aktern som jag vill halkskydda. Jag har viss erfarenhet, jag blandade själv i halkskydd när jag målade durken i snipan. Det var ett fint pulver, troligen sand som jag köpte hos en färghandlare. Resultatet var bra, halkskyddet fyllde sin uppgift men nå vidare snyggt var det ju inte. Det jag skulle vilja åstadkomma är den skrovliga ytan som finns på nya båtars däck och durk. Hur fasen gör dom det? rollas ytan innan den torkar helt eller? Hur har Ni gjort för att få snygga halkskyddade ytor? Mvh, Lindqvistarn
  9. Hepp! Nu har Silver boats en svensk flagga(övre högra hörnat) oxå. Mvh, Lindqvistarn
  10. Jajjamen, Jag köpte en ljusblå/turkos styrpulpetare(det är inte killen i filmen som skrivit brevet!) som stått 6 sommrar i en å, därefter(efter inköpet) 1 säsong i havsvatten (omålad botten givetvis). Visserligan bor jag ju i Finland(kvarken/bottenhavet) så beväxningen är väl inte lika brutal som på Sveriges västkust. Hursomhelst, botten på båten var brun av åvattnet sedan tidigare, jag gav fan i att tvätta när jag tog upp den fast lagret med slem och beväxning liknade tjock sammetstyg. Båten låg uppochnedvänd utan täckning hela vintern och härligheten på botten fick verkligen tid på sig att bränna fast av vårsolen. Efter två strykningar av oxalsyra och därefter sköljning var botten klar turkos/blå! Grannen trodde jag köpt ny båt . Så mina erfarenheter är enbart positiva, tror inte gelcoaten tar nämnvärt stryk av oxalsyran. Har hört flera som använt den på färgade båtar(mörkblå/gul/grön). Hoppas det hjälpte! Mvh, Lindqvistarn
  11. Hej, Oxalsyran(myrsyra) är överlägsen! Men köp för guds skull inte den dyra färdigblandade varianten hos den lokala båttillbehörshandlarn. Gå till aptoeket/färghandlarn och köp syran i pulverform istället, tror det säljs i halvkilos burkar. Bara och blanda ut med vatten(tror det var 8% pulver, sök här på MG)och pensla/spraya på, låt verka någon minut(ev. skrubba lätt om det sitter hårt) och skölj av. Använd rikligt med kallt vatten när du sköljer. Använd hanskar och ögonkydd, det är ju trots allt syra. Mvh, Lindqvistarn
  12. Lånar tråden om tröga reglage om ni ursäktar Jag har oxå ett jäkligt trögt reglage, jobbigt när man måste ta i när man växlar mellan fram och back. Motor och reglage är från ~75 och säkert vajrarna även så. Min fråga är då om man lösa problemet genom att smörja vajrarna? Jag vet (av bitter erfarenhet) att man INTE kan smörja moderna vajrar som är begåvade med någonslags teflonsmörjning. Hur är det då med gamla hederliga vajrar? Kan man få nådatid genom att tvinga in lite fett? Och i så fall, vad rekommenderas? Mvh, Lindqvistarn
  13. Hej, Fråga gärna tips och råd från international eller hempel, men låt bli att köpa deras dyra epoxifärg. Jag köpte epoxifärgen från en vanlig järnaffär, enligt vissa källor ska det inte vara någon skillnad på den färgen som jag köpte och den man får från specialaffärerna. Typen var den med lösningsmedel, rollade på 4-5 varv med mohair pensel. Skumgummipenseln kan smälta. Min snipa hade inte varit bottenmålad tidigare, dessutom hade den mest gått i sötvatten sen den tillverkades 1975. Köpte båten för 1 år sen och bottenmålade i våras. Jag gjorde på följande vis: 1. Slipade med grovt papper (80) på excenterslip för att få bort alla fastväxta skröpligheter. 2. Slipade med finare papper (160) för att jämna till ytan. Jag antar det är viktigt att rugga gelcoat ytan ordentligt så att grundfärgen (epoxin) verkligen fäster. 3. Blåste, tvättade och torkade ytan som skulle målas samt rengjorde med spritliknande medel för att få en fettfri yta. 4. Målade ytan i 4-5 lager utomhus (ca 15C), lät lufttorka ca 1 dag mellan varven. 5. 6 timmar efter sista varvet epoxi drog jag på bottenfärgen (2 varv, 1 dag mellan), dygnet senare hade jag båten i sjön. Grannen som har en H-Båt gjorde på liknande sätt, dock bottenmålade han med någon av hempels självpolerande hårda färger. Jag nöjde mig med något svart klet som är på gränsen till olagligt giftig. Visserligen har jag en gammal plastsnipa så själva ytfinheten var inte det viktigaste för mig. viktigare var att få en tålig epoxigrund och att själva bottenfärgen fick bra fäste. Jag antar att om man har en snabbgående båt vill man gärna ha en så perfekt epoxiyta som möjligt, då är det väl våtslipning (600 och uppåt) och sprutmålning inomhus som gäller. Mvh, Lindqvistarn
  14. Ahoy, Beror väl lite på vilken prisklass du tänkt dig. Personligen är jag svag för Yamarins båtar, 6210:an ser intressant ut. http://www.yamarin.com/index.cfm?ChangeSetNow=4 Yamarinen är ju tillverkad för att passa och matcha yamahas utombordare. Silver boats är ju också ganska läckra, aluminium anses ju vara mera stryktåligt och lättskött. Tyvärr finns det bara information på finska på denna sida: http://www.silverboats.fi/ Tryck sisään. Mvh, Lindqvistarn http://www.silverboats.fi/sivu1.htm\' />
×
×
  • Skapa nytt...