Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

Peid

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Peid

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Tack för ditt tips om startmotorn. Det verkar som om även mitt startproblem har med startmotorn alt batteriet att göra. Vid toppladdat batteri hoppar den igång direkt. Jag kommer att demontera startmotorn för att kontrollera att kol och kontakter är ok. mvh Peid
  2. Hej, Tack för ditt tips om startmotorn. Det verkar som om även mitt startproblem har med startmotorn alt batteriet att göra. Vid toppladdat batteri hoppar den igång direkt. Jag kommer att demontera startmotorn för att kontrollera att kol och kontakter är ok. mvh Peid
  3. Hej, Tack för ditt svar. Jag använder alltid frilägesgas vid start. Problemet började redan förra året. Då liksom nu händer det också att wstartmotorn inte orkar dra runt motorn ibland vid kallstart. Trodde först att det var kontaktfel i startsystemet men jag har övergivit den tanken. Möjligen är orsaken att det blir överkompression om det finns tidigare insprutat bränsle som inte förbrännts. Hur som helst, jag kommer att lyfta ur spridarna för rengöring och kontroll under nästa vecka.Om det inte hjälper lyfter jag av topplocket för kontroll av ventiler och ev vattenläckage. peid
  4. Hej, Punkt 4: På ventilkåpan finns en spak för varje cuylinder. Med denna kan du blockera ventilerna så att dom hela tiden är öppna. Med spaken i uppfällt läge kan du alltså dra runt motorn med lågt motstånd eftersom kompression uteblir. Luftning av spridarrören: jag brukar lossa muttern på spridarrören ca ett halvt varv så att jag ser att bränlse kommer ut när jag kör runt motorn. När luftfritt bränsle kommer (kan vara svårt att avgöra men det ska i alla fall komma bränsle vid infästningen) drag fast muttern igen och kör startmotorn med lyfta ventiler, tex 1/2 min. Då bör det vara luftfritt. Jag tycker att det är svårt att höra knarret. mvh Peid
  5. Hej, Börja med att ta reda på var på hjärtstocken du kan koppla länkarmen till pedistalen. Nästa steg är att bestämma var du vill ha pedistalen så att den inte är i vägen vid segling och förflyttning i sittbrunnen. I mitt fall, Diva 355, köte jag en Jefa 100 länkarmsstyrning. Jag valde 700 mm ratt för att inte behöva klättra vid förflyttning. Det gick att fästa länkarmen direkt på hjärtstocken med modifiering av längden på länkarmen, som kortades ca 10%. Detta mätte jag in och fick justerat av leverantören. Leverantör i mitt fall blev Båtsystem i Göteborg. Dom var flexibla, kunniga och positiva till de anpassningar som behövdes. På Jefas hemsida finns bra installationsmanualer. Lycka till! Peid
  6. Hej, Jag har lite problem med min 2GM20F såtillvida att den är svårstartad vid kall motor. Varm motor - inget problem -hoppar igång direkt. Har kollat bränsletillförseln fram till pumpen inkl luftning - OK. Den tänder och går halvt om halvt ca 1/2 min med hjälp av startmotorn innan den går igång riktigt. Det ryker också en del från utloppet under startförloppet. Väl igång så fungerar den helt ok. Funderar på om det är nåt fel på spridaren/-na. Nån som känner igen problemet? Tack på förhand för tips! Peid
  7. Om du tänker använda PC, tänk på att bildskärmen är ljussvag. Du kan inte använda den i dagsljus, ännu mindre när solen skiner. Med det djupgående som Baylinern har föreslår jag att någon matros står i fören och kollar stenarna när ni är på väg att förtöja. Ekolodet skulle jag använda som navhjälpmedel genom att kolla djupkurvor på sjökortet under färd. Instämmer i övriga inlägg som rek sjökortsplotter för navigeringen. Per I
  8. Det finns en automatsäkring men den löser ut vid överhettning. Tack för att du tog dig tid.
  9. Menar du automatsäkring för själva ventilationsfläkten? per I
  10. Denna manual har jag redan. Tyvärr saknas kretsschemat för kortet, vilket är synd på en annars utmärkt beskrivning. Per I
  11. Hej, Jag har gått igenom alla inlägg utan framgång. Jag behöver veta vilka ketskomponenter som är aktiva vid styrningen av ventilationsfläkten. Troligen är det så att (vilket jag inte verifierat)att den fungerar tillsammans med värmekontrollen på 1/2 värme. I kontrollboxen finns ju inga komponenter alls utom strömbrytaren, som i och för sig kan vara felaktig men då borde ju den starta när jag startar värmaren. Alltså min slutsats blir att felet finns i kretskortet nånstans. Per I
  12. hej, Ventilationsfläkten går inte igång när jag startar värmaren utan måste startas separat men går då endast at köra 1/2 fart, dvs strömbrytaren nedåt. Per I
  13. Hej, Är det någon som har kretsschema till kretskortet i Wallas 1800. Behöver det för felsökning. Tack på förhand. Per I
  14. Hej, Jag önskar komma i kontakt med ägare till Diva 355 med rattstyrning för att få lite info om vad man bör tänka på och vilka komponenter som är lämpliga att använda. Tacksam för svar Per
×
×
  • Skapa nytt...