waxholm4
Medlemmar-
Innehålls Antal
59 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm waxholm4
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Provade champion xj-6j (evinrude 2hp - 83) funkade inte
-
Min bil (volvo) har gått 25000 mil, medelhastighet uppskattat 60 km/h. 250000km/60km/h blir ca 4200 timmar. (600/4200) x 25000=> 3571mil. 600 timmar motsvarar alltså 3500 mil på en stockholmsbil, om nu medelhastigeten är rimligt uppskattad. Som jag ser det skulle den motorn, om den satt i en bil, bara vara inkörd. Kanske inte går att jämföra äpplen och päron? waxholm4
-
Har en 6hp evinrude från 1977, den har brytarlöst tändsystem med cdi. Cdi´ n är en svart plastklump något mindre än en knytnäve, och sitter före tändspolarna, har du denna så behöver du inte fundera på om det är condensatorn som strular.
-
På omc`s gamla plåttankar finns ingen luftskruv, ett litet stifft vid slanganslutningen trycks in när man ansluter slangen till tanken vilket öppnar för luftinsläpp, troligt att en modern plasttank har samma patentlösning? mvh Waxholm4
-
Hoppas bilden fungerar. I så fall så pekar en pil på axeln jag pratade om tidigare, en pil pekar på axelns fäste på gasspjälsreglaget (vit plastbit), en pil pekar på gasspjälet. Skruvnippeln sitter på axeln i den ände som försvinner in under svänghjulet på bilden, den syns alltså inte på bilden. Skruven jag pratade om sitter på skruvnippeln (den är en del av skruvnippeln). Kontrollera att axeln sitter fast i den vita plastbiten, kontrollera att skruvnippeln finns på plats. Justering: Vrid gasreglaget (styrspaken) till full gas, peta på vita plastbiten tills gasspjälet inne i förgasaren ligger horisontalt, skjut skruvnippeln bakåt tills det tar stopp, dra åt skruven (som förstås var lossad innan justering). Klart! mvh Waxholm4
-
Titta p[ följande länk: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0054090&path=BRP~A0000003~M0003093~M0003248~M0003249~C0054090&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= hoppas den fungerar. Det finns en ca 2mm tjock axel benämnd 67 ROD Throttle control i sprängskissen. Det är länken mellan gasreglaget och förgasaren för de högre varvtalsregistren. Det finns en skruvnippel 58 i sprängskissen och en skruv 69, jag har varit med om att skruven 69 lossnat och då händer det precis som du beskriver. När man börjar gasa är det en kam på tändplattan som styr gasspjälet, när sen tändplattan vridits till ca 17 garders förtändning så ska axeln 67 ta över jobbet att öppna gasspjälet. Jag märker att det här är jävligt svårt att förklara, men om du tar lite bilder runt förgasaren så kanske jag kan peka på grejorna. mvh Waxholm4
-
Du säger att det klickar i soleniden, det är ju possitivt, men för att vara säker på att primern fungerar så kan du när du har startat motorn låta den gå på tomgång och trycka in startnyckeln så att den primar, då ska varvtalet öka markant, om primersystemet fungerar som det ska. På dom motorer som jag har och har haft så dräller det gärna ut en del bensin ur förgasarna när jag tilltar upp motorn, om man då gör ett startförsök så kanske det är den bensinen som snappsar motor så att den går igång. - låter det långsökt? mvh Waxholm4
-
Lyft spaken som Daniel B felaktigt kallar för choke, den kallas i instruktionsboken för fast idle levervilket innebär höjd tomgångsvarvtal. Det finns ingen klassisk choke på denna motor, om man med choke menar att man stryper lufttillförseln i förgasaren. Istället finns en primerpump, en solenoid som sprutar ren bensin in i insuget, den regleras som någon redan sagt genom att man trycker in startknappen, då brukar höras ett klick från motorn. När tomgångsspaken är uppdragen går det inte att lägga i växeln. mvh Waxholm4
-
Om du har ett orginalreglage så finns en separat spak som ska lytas uppåt för att höja tomgången vid start.
-
Jag har en mariner 2hp från ca 82, på den tiden var mariner och yamaha samma motorer. På min motor öppnade jag växelhuset och tog bort piniondrevet, för att sedan dra ur drivaxeln ur växelhuset. Det var inte svårt, drevet satt bara med en låsring och vipps så var axeln ur. Kanhända behöver du en ny packning till växelhuset efteråt. mvh Waxolm4
-
Fyra packboxar och några oringar, mellan tummen och lillfingret 3-6 hundra kronor
-
Verkar så otroligt att det plöttsligt börjar läcka ut olja. Kan det inte vara så att du råkat spilla ner olja i avgaskanalen brevid pumphuset?, avgaserna leds ju ut i propellercentrum. Waxholm4
-
Jag har en Ryds Camping med nödsnurra på 6hp vilket naturligtvis fungerar bra, men jag har också en segelbåt som väger ca 500 kg, på den har jag en 2hp evinrude och det går jättebra. Segelbåten är säkert mer lättdriven och har mindre vindfång än Campingen men jag tror absolut att den kommer att röra på sig. Du får förståss problem att gå mot kraftig sjö men man får väl väga fördelarna med en liten lätt motor mot en stor tung. Jag tycker absolut att motorn ska ha lång rigg, annars blir det väldigt svårt att hantera den och går det lite sjö så är risken att den drunknar där nere. Om Hondan är billig och har lång rigg så gör köp den och prova en sommar. mvh Waxholm4
-
Att säkringen går tyder på kortslutning någonstans i elsystemet. Kan vara kabelfel, men den första komponenten som måste testas är solinoiden. Om motorn går runt så är det väldigt långsökt att tro att den har skurit, om motorn skulle gå onaturligt trögt så belastas naturligtvis startmotorn, men startmotorn är inte avsäkrad. Försök att låna en solenoid av en snäll kompis. Man kan föstås med lite kunskaper i el koppla bort solenoiden och driva startmotorn med startkablar direkt på batteriet. Lycka till. Waxholm4
-
Enligt instruktionsboken : Full throttle operating range 5000-6000 RPM. 60 hp uppnås vid 5500 RPM. Waxholm4