Stormvind
Medlemmar-
Innehålls Antal
21 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Stormvind
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Kolla in Hanse 370, uppfyller alla dina krav: bra pris mycket rymlig och härlig planlösning moderna linjer - snabbseglare självslående fock - mkt enkel segling. Annars skulle jag satsa på Dehler 36.
-
Många båtar seglar även åt andra hållet. En hel del båtar ligger i medelhavet under sommaren och är i västindien under vinterhalvåret, dem pendlar fram och tillbaka. Många båtar seglar tillbaka till Europa efter Antigua Race Week som brukar gå i slutet av April. Så i Maj är det många båtar som seglar tillbaka. En del besöker Bermuda på vägen tillbaka, Azorerna är även populärt. Seglingen tillbaka bjuder på helt andra förutsättningar än seglingen till Västindien. Man bör vara förberedd på alla typer av väder inklusive stora lågtryckssystem med mkt vind. Pelle
-
Glömde att skriva att föregående båt är en 88 fots Wally, cruisa in på www.wally.com och häpna över dessa båtar. Stormvind
-
kanske www.wunderground.com - om inte annat finns bra länkar från den sidan. Pär
-
Familjen köpte förra våren en Hanse 342 som vi är mycket nöjda med. Enligt min mening har man lyckats med ett rätt unikt koncept: 1. Mycket bra pris 2. Snabba välseglande båtar 3. Mycket bra utrymmen, stor förpik, stor toalett med dusch, bra akterkabin etc. Köket är i minsta laget. 4. Snygg design (en smaksak) 5. Perfekt segelplan, hög 9/10 rigg - stort storsegel och liten självslående fock - mycket smidig segling. Vi har kompletterat med en Gennaker. Om man har kappseglingsambitioner bör man även komplettera med en större genua. 6. smarta lösningar som utfällbar badplattform, duschslang i aktern. en nackdel är att båtarna har järnköl, mer underhållsjobb. Men du kommer knappast finna en mer prisvärd ny båt på marknaden. Mvh Pär
-
Hej, har ges det olika bud om vad du skall göra. Jag havskappseglar intensivt på en mängd olika båtar. när man pressar båten mycket, t ex vid mycket vind eller om man har för mycket segel uppe så är det oundvikligt att lä vant inte börjar att slacka. Det är inget du behöver vara orolig för om du har rätt spänning på vanten. Undervanten skall börja slacka innan toppvanten eftersom undervanten inte skall vara lika hårt spända som toppvanten. Det finns en del olika sätt att avgöra om riggen har rätt spänning. Köp Granboken Segel o Riggtrim! För att du skall segla av riggen krävs oftast att något går sönder, t ex vantinfästningar i masten el. dylikt. Eller att masten har en för klen profil. Balladen är en välbyggd båt med rätt dimensioner. Mvh Pär
-
Nordimar säljer produkter för rengöring av vattentank, har köpt en box med olika medel för 400 spänn om jag minns rätt. www.nordimar.com Nalle
-
Det finns bra vattentäta högtalare för marint bruk. Clarion har en linje med både högtalare och stereo för båtar. Poly Planar är ett annat märke, dock säljs dessa inte i Sverige men på deras hemsida finns det installationstips. Kolla dessa på:www.polyplanar.com Pelle
-
Jag tror inte längre på alla olika former av fysiska skydd. Tjuvarna kommer alltid att kunna få tag i motorn om dem vill. Det gäller istället att få dem att inte vilja ha din motor. Göra den oaktraktiv att stjäla. Tjuvarna är ju ute efter att sälja motorn så fort som möjligt. Ni vet ju själva att all identifiering kan tas bort på några minuter - det betyder att tjuvarna inte löper någon risk vid försäljningen. Därför tror jag att det är viktigt att göra det omöjligt för tjuvar att ändra identiteten, det har ju kommit ett ID spray för motorer, tusentals små prickar sprayas med identiteten inne i sig. Alla produkter registreras sedan i en databas. Jag har själv detta system på min utombordare. På så vis kan jag alltid bevisa att motorn är min oavsett var den hamnar.
-
Hej, har köpt en burk som heter Stay Clean, bygger på nanoteknologi och gör ytor vatten och smutsavstötande. Man kan tydligen även applicera det utanpå bottenfärgen. Vi får se hur det går men tydligen använder Americas Cup båten Alinghi medlet om det nu är någon garanti. Köpte produkteb av Nordimar, 08 753 37 60
-
Det är sant att det inte är svårt att få lysdioder att lysa, men att skapa en lanterna godkänd för internationella sjövägsregler är en annan sak - rätt vinklar, lysvidd och färgschema. Jag frågade leverantören samma sak, hur kan den vara så dyr?? Ju mer jag satte mig in i problematiken och konstruktionen tyckte jag det var väl investerade pengar. Lanternan innehåller bla en del elektronik som garanterar en konstant spänning för lysdioderna - lysdioderna sitter framför en reflekor som gör att dem kan synas 2 sjömil bort. Så ja - det kändes skönt att försvar min investering på 3000 spänn! Pelle
-
Hej Peter K, Lanternan lyser 2nm och är godkänd för båtar upp till 20 m. Ring Nordimar på 08 753 37 60
-
Hej har köpt en Trefärgslanterna/Ankarlanterna med lysdioder. Den är liten och smidig (allt i ett hus), således inte två lanternor på varandra. Den drar lite ström, 6 watt istället för 25 watt, lyser 2 sjömil. Det är klart att den kostar lite mer, jag gav 2995 spänn - men jag behöver inte oroa mig för strömförbrukning eller att någonsin byta dioder. https://secure.orcagreen.com/xcart/home.php?cat=249\' /> Köpte den av Nordimar, www.nordimar.com Mvh Pelle https://secure.orcagreen.com/xcart/home.php?cat=249\' />
-
Köpte denna kombinerade trefärgslanterna/ankarlanterna med lysdioder. Med en strömbrytare kopplar man om den till vilket läge man önskar. Drar lite ström. Köpte den av Nordimar, www.nordimar.com Pelle
-
Har seglat till karibien ett par gånger, en gång startade vi från england, en annan från Gran Canaria och en tredje gång från Holland. Självklart ger detta mersmak och jag rekommenderar detta naturligtvis. Jag har aldrig seglat med egen båt utan seglade professionellt på olika kappseglingsbåtar - ett sätt att få betalt för äventyret! Jag seglar fortfarande väldigt mycket men det var ett tag sedan jag gjorde någon atlantsegling eller liknande. Jag längtar hemskt mycket efter det igen - det kan vara ett problem isig - att kunna återanpassa sig in i ekorrhjulet på land efter ha varit på sjön en längre tid. Ett bra sätt att komma iväg utan båt är att åka till exempelvis Gran Canaria i November och försöka få plats ombord på någon båt, i sluter av November lämnar ca: 250 båtar Gran Canaria i ARC för att segla till St Lucia i västindien. Pelle