Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

bajen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    91
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Trovärdig

Om bajen

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack Rollen, tar en stund innan man orienterat sig på bilderna, men returen känns som den stämmer med det som anvisas i de begränsade instruktionerna som följde med VV-satsen. Beträffande uttaget på termostathuset ska jag kolla hur det ser ut på min motor. Ser att det är samma typ av värmeväxlare, om än i annan färg. Jag undrar vad ni tror om anslutning av slangstos nr 6 på cirkpumpen i skissen nedan?
  2. Tack för svar Gelis, men du har väl sjövattenkylning på din motor? /Thomas
  3. Hej, jag har kollat sprängskisser m.m hos Volvo och hittar flera alternativ för var jag ska montera uttag och retur slang för varmvattnet/glykol. Motorn har en lodrätt monterad värmeväxlare och är m.a.o. färskvattenkyld. Ett av anvisningarna pekar på toppen av cirkulationspumpen, vilket jag tänker är bra för tillräckligt tryck. Där anvisar man att returen ska monteras med en T-koppling på en slang kopplad till glykolbehållaren. I ett annat förslag ska man montera uttaget strax framför oljefiltret, på blocket. något jag vill slippa av rena åtkomstorsaker. Någon som gjort detta och kan tipsa? /Thomas
  4. Har du hittad den väl gömda säkringcentralen inne i batteriutrymmet på din WA?
  5. Nej, men skulle också behöva göra det. Min killgissning är att man måste klippa o pressa om någon av kontakterna i ena eller andra änden av kabeln. Inte särskilt lockande. Alternativt klippa och skarva kabeln, efter att låsringen satts på plats. Inte heller särskilt lockande 😟
  6. Jag har mittankarspel och bogpropeller på startbatteriet. Eftersom de bara används när motorn går o generatorn laddar. När jag ”winschar” ut båten med spelet drar jag upp motorvarvet i friläge för att få rejäl laddning samtidig som spelet går.
  7. De gorde en ny välvd ruta till min Fjord 900 utifrån mätningar på plats. Blev helt perfekt.
  8. Finns en herre på västkusten som lägger teakribb på aluminium till b.la. Ryds 23 wa. Han kör ”tills teaken tar slut” trots att han uppnått pensionsålder o nått decennium till. Jag beställde badbryggeluckor av honom i höstas till stor belåtenhet. Bättre än originalluckorna https://www.martinssons-batbyggeri.com/products.html
  9. Den som fanns att köpa från VP som original monterades på BB limpa under/intill glykolbehållaren (15 på skissen) Var tänker du sätta filtret? Jag funderar på skottet i framkant på motorrummet.
  10. Hej, jag har en VP 4,3 GL i en av båtarna en ryds 23 wa. Motorrummet i den båten gör att oljefilterbyte kräver mer akrobatik av gubbkroppen än vad jag i längden kommer palla med. Jag funderar på detta kit från drevdelar https://drevdelar.se/oljefilterforflyttare-komplett-sats-2x100cm-slang-v8-smallblock-bigblock-chevrolet Någon som gjort något liknande eller som har några tankar för/emot att montera denna och vad man kan behöva tänka på? Tacksam för inspel från forumet.
  11. Jag höll på i omgångar under 3-4 veckor med diverse sprayer, kyla, värme men det som slutligen löste det hela och fick ratten att släppa var att lägga en platta av koppar (aluminium eller annat mjukare material går säkert lika bra) och med en inte allt för tung hammare slå några korta rappa slag mot stången i centrum som ratten sitter på. Min teori är att tröghetslagen gör att stången rör sig hastigt framåt någon mm medans ratten (lagen om en massas tröghet) inte hänger med utan att det som korroderad fast lossnar. En annan fördel är att inget sitter i spänn och kan fara i väg och skada dig. Fick detta förfarande bekräftat av en pensionerad båtmekaniker.
  12. Det gäller att använda sig av ”verbal judo” som att t.ex. hänvisa till deras egna brösttoner om hur seriösa deras medlemmar är och hur de vill främja trygga båtköp för konsumenter genom sin verksamhet. Oftast röner det större framgång än man kan tro. I det här fallet är du den lagliga reklamationsrätten på tre år efter köp (mot ÅF) passerad. Men om båten finansierats med lån gäller även kreditköpslagens reklamationsmöjligheter mot finansinstitutet. Någon var inne på det tidigare, men Swedbank finans och Ecster och andra drakar som brukar ha sin skylt i montrarna hos båthandlare på mässor tycker nog också att de båtar som finansieras ska hålla, ”skrovmässigt” kredittiden ut.
  13. Det är representanter för konsumentverket och Branschorganisationer som sitter i ARN så att Sweboat sitter med är helt naturligt. En branschorganisations uppgift förutom att tillvarata sin branschs intressen är också att se till att medlemmarna fullföljer sina rättsliga skyldigheter och god branschsed. Därför tänker jag att det kan vara bra ide’ för TS att vända sig till Sweboat med sitt problem, särskilt om återförsäljaren och tillverkaren är anslutna till Sweboat.
  14. Har varit slarvig med återkoppling. Men skyller på att jag varit upptagen på sjön. Nåväl. Motor var en helt ny upplevelse efter uppgradering av förgasare och propeller. Lättstartad och betydligt mera fart i motorn. Rekomenderas...
  15. Som sagt, man gör ju inte av med så mycket till jollemotorn. Köpte nog total 3 st 5L dunkar på macken i Lådna i sommar 'a 205:-/dunken.
×
×
  • Skapa nytt...