focus
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm focus
-
Placering
Kadett
-
våran båt väger 5 ton pga att vi har två stora forddieslar i,vi har fått detta bekräftat av killen som lyfter båten när vi sjösätter,vi har dessutom sandsäckar under kojerna i fören har vi upptäckt,nödvändigt då hon är enormt baktung. apropå däcket så är vårat stumt,Jonke.
-
Efter att ha läst ditt nästa inlägg,så förstår jag att vi inte har riktigt samma förutsättningar eftersom din båt är mycket högre än vår och diverse annat som inte vi har.
-
vad har du lagt som ballast i fören? Jag måste säga att efter att ha ägt en Nimbus 26-a så gungar det knappt nåt.Nej skämt åsido ,jag tycker inte att det är så farligt,men å andra sidan väger min båt 5 ton.
-
Ja,snacka om otur.vi har inte heller kunnat njuta av båten något vidare i sommar. Iläggningen innan midsommar gick bra,turen till bryggan gick bra i 10 minuter,när vi ökade farten på båten så händer något och det börjar ryka,impellrarna på båda motorerna går sönder.puttrandes till bryggan en aning sura men vid ganska gått mod lägger vi till.Upp med motorluckan rensar bort de lösa bitarna från impellrarna,inköp av två nya.provkör funkar att köra på låga varv i 5-7 knop då blir hon inte så varm. puttar ut på midsommar trots allt i 5 knop.maken har ingen lust att meka mer för tillfället.hem midsommardagen i regn. lossar kyllimpan för koll om det finns skräp där,nej men det sitter en del skräp efter impellerhuset i båda motorerna,bort med detta,nurå skall det inte funka nu? den ena motorn funkar bättre än den andra,men fortfarande inte bra.bort med toppen,inget syns med blotta ögat men vi lämnar in den för provtryck och planing,bråttom bråttom mecken ska på semester,provtryckningen gav inga fel men han hyvlar toppen några grader, med hjälp av en nyutexaminerad duktig bilmeck sätts denna på plats igen,byte av olja och glykol. nu ska vi ut på minisemester bara maken och jag.Båten packad och vi iväg,i sakta mak ökar efter ett tag farten,motorerna går varma iallafall,den ena mindre än den andra ,men den med byte av topp är illa,vi vänder.Konsulterar en duktig vän,monterar bort termostaterna för bättre flöde,inget hjälper. efter fundering på altanen av maken kommer han på att han kanske inte monterade på S-slangen mellan drevet och skölden efter vinterkonserveringen,klantigt men mänskligt.efter ett dyk av mig konstarear vi att så är fallet,ok lyft av båt ditsättning av slangar,nu då. NEJ,den ena motorn klockren men den andra blir varm vid tomgång dessutom inget oljetryck.byte av olja igen och glykol,något bättre tryck men varm Här är vi idag,inne på vår andra semestervecka och Maken har gett upp,arg och besviken på sig själv efter slarv innan sjösättningen,jag ledsen och besviken då vi inte kan göra det jag älskar nämligen att få vara ute på sjön med våran Älskade MADAME en Excotic 28,med två ford dieslar som annars funkat bra. kjag ber om utsäkt för att jag inte kan alla termer osv i motorkunskap jag är endast novis vid spisen men hjälper till så gott jag kan Anne
-
Kul att du ska bli pappa,det är bara att gratulera! vad skönt att du inte tänkte sätta sågen i båten,nu kan jag pusta ut. Vi har soffa längst bak med bord,vi är lite oense huruvida vi ska behålla detta,jag är för soffan eftersom vi får plats fler i soffan än om vi skulle ha ett akterdäck utan,sen tycker jag att det är hemskt skönt att kunna ligga därbak och glassa i solen att vi har det som extrabädd åt snarkare ibland,Jörgen vill ha utrymmet fritt.´ Det finns både för och nackdelar med bägge.efter vår förra båt,en nimbus 26-a med akterhytt,så känns det så skönt att kunna sitta i soffan på akterdäck och bara njuta. Mvh Anne
-
Hej! Targabågen på våran Madame måste vara ett hemmabygge med tanke på att den är rätt klumpig för att vara orginal,den är rätt svår att passera. Det gör ont i hjärtat när du säger att du ska sätta sågen i din pärla den ser ju otroligt fin ut,du måste tala om vad du tänker förändra. Jörgen har dåligt samvete för att han inte fixat kopplingsschemat än ,men han har precis bytt jobb så han har helt enkelt inte prioriterat detta,ska tjata lite på honom. Anne
-
Kanon kul med en träff ,boka på tid o plats jörgen o ann
-
Hej alla exoticar jag har engelsk orginalhanling från 1965 Maintenance InstructionsDvs ett produktblad på 6 st maskinskrivna data mad längd vikt bredd options .... Har även elschema i a3 format på ett tyvärr bleknat orginal blad men det kanske man kan ordna till via någon tryckare ,har även en lite sliten orginal försäljnings brochyr. om någon är intresserad så mejla så försöker vi lösa det. jorgen.jonsson@sita.se