Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025

Hansen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hansen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tackar för infon. Alternativet för den modellen är 2*VP TAMD 72. Finns et några belägg för att den är snålare än CAT 3208? Gissar att man för att komma lägre i förbrukning behöver gå till Common rail motorer vilka väl kom till VP i början av 2000-talet med D-modellerna? Den andra frågan gäller att köra bara med ena motorn. Är det vanligt bland motorbåtsfolk? Finns det några nackdelar? Man borde ju även spara motortimmar förutom bränsle..
  2. Hallå. Flera bekanta som tidgare hade båtar med 3208 i sin större Sea Ray. De funkade ok men som sagt törstiga. Har du några belägg eller siffror? Har svårt att hitta jämförelser. Skulle gärna vilja kunna köra 1.5-2 l/dist vid 7-8 kn.. Båten är 43 ft.
  3. Tack för tipset, Jag hamnade både på: http://www.ybw.com och även på: http://boatdiesel.com/ Där hittar man mycket svar från Amerikaner, så förbrukning borde man kunna kolla upp. Dock är service / kunskapsfrågan mer Sverige-relaterad.. Boatdiesel verkar ha separata forum för varje maskinmodell vilket kan vara väldigt nyttigt..
  4. Ok, Tackar. Hur är det med bränsleförbrukningen? Är dom jämförbara el till någons fördel? Jag förstår att det förstås beror på vilken storlek av motorer man jämför, men mest som en generell indikation av modernitet på motorkonstruktion. Tex har jag läst någonstans att Pentas nyare D-serie skall vara mycket effektivare, etc... Senast ändrad av Hansen | 30 juli 2012 | 16:50
  5. Hej, Vi har aldrig ägt motorbåt men är ev på gång att köpa en. Fick ett råd v en gammal kollega om att köpa Volvo Penta för att det finns mycket delar samt att många kan jobba med dom. Den typ av båt vi kollar på är en Azimut och har Caterpillar (3208, diesel) och tror runt 1996. Min fråga gäller hur Carterpillar står sig mot VP. Hur är tillgången på delar och hur är den att serva, både för mig och för verkstad. Jag undrar också hur bränsleförbrukningen skiljer för samma typ hos Penta för likn årsmodell. Tacksam för guidning.
  6. Hej, Vi (familjen) har under en längre tid velat köpa en större motorbåt. Har tidigare tittat på större stålbåt men har nu börjat titta på vanlig plastbåt ca 40 ft. Gärna akterruff och ett förslag skulle kunna vara Princess 435 men absolut bara ett löst förslag. Flera i min bekantkapskrets delar båt, och endast med goda erfarenheter, dock ingen för tillfället som är sugen på en liknande båt som vi (flytande sommarstuga). Vi bor i Stockholm regionen och ser bara fördelar med delning. http://www.dagensbatliv.se/delat-batagande-har-bara-fordelar Vi ser gärna att båten ligger i området Åkersberga/Vaxholm el likn. Vi är lätta att samarbeta med, händiga och intresserade. Hör av er om ni är sugna. /Hansens
  7. Hej, Vi (familjen) har under en längre tid velat köpa en större motorbåt. Typen hamnar ofta på en 11-12 meters stålbåt, men stål är absolut inget krav. Flera i min bekantkapskrets delar båt, och endast med goda erfarenheter, dock ingen för tillfället som är sugen på en liknande båt som vi (flytande sommarstuga). Vi bor i Stockholm regionen och ser bara fördelar med delning. Vi är lätta att samarbeta med, händiga och intresserade. http://www.dagensbatliv.se/delat-batagande-har-bara-fordelar Hör av er om ni är sugna. /Hansens Senast ändrad av Hansen | 16 april 2012 | 20:55
  8. Hallå, Tackar för synpunkterna. Upplägget som min kollega har är att man bestämmere innan säsongen vilka veckor man har t.ex jämna veckor.. Då vet man vad man skall planera efter och man äger bara båten varannan vecka. Det verkar fungera bra för dem. Självklart skall det skrivas div kontrakt från början på tex kostnader ambitioner etc.. IOM att vi även har andra intressen så tycker jag att det är utmärkt att inte äga båten hela tiden. Då får man inte dåligt samvete för att den inte utnyttjas hela tiden. Men ett sådant här upplägg kommer båten att användas mer vilket är bara positivt tycket jag. Fortsätt gärna att komma med era synpunkter / erfarenheter. mvh /Jonas
  9. Hej, Vi tänkte köpa en stålbåt i 10 - 11 meters klassen. Har en kollega som har en sådan ihop med en kompanjon, vilket verkar vara ett utmärkt upplägg. Jag är 37, ingenjör, ganska händig och intresserad av att hålla båten i bra skick och felfri. Vi (jag och min fru) söker likasinnade, mest för att kunna dela på kostnader och underhålls/reparationstid samt tycker att det vore perfekt att äga en båt halva tiden så man slipper dåligt samvete. Någon intresserad? /Jonas
×
×
  • Skapa nytt...