-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm gitte
-
Placering
Kadett
-
Besiktning? En god idé! Det är säkert värt slantarna. Jag antar att det finns olika grader av besiktning? Grundbesiktning, som kollar att båten har det som krävs för tex. Klass 3, säger kanske inte så mycket om motorns skick? Jag ska kolla upp på nätet vad det finns om besiktare. Hm... tarkastaja, torde det heta... hm... (Nej, jag har faktiskt inga motorkunniga bekanta. Jag bor i England och om somrarna i Finland, vilket är bidragande orsak till att jag inte har så mycket lokala kontakter... Ang. den finska web-sidan: Finska är erkannerligen lite knepigt, men de flesta hårda fakta är någorlunda internationella. Motortyp, osv. Säljsnacket är det kanske lika bra att man inte fattar. Mvh /Gitte
-
Tusen tack för svaret! Att kolla utrymmen före provturen och så efter - (kanske tom. kolla om motorn är varm innan den startas, för att se om ägaren redan värmt upp den...?) var typiskt saker jag inte skulle kommit mig för att göra. :/ Hade jag någon motorkännare jag kunde anlita vore jag överlycklig - och inte behövt fråga här. Jag kommer från en familj av opraktiska akademiker - iofs. med båtvana sedan barnsben. Motorer har vi bara haft. Liksom många med bilvana. Kört hela livet, men har ingen aaaaning om vad som finns under huven... En finsk sida som heter www.nettivene.com har jag följt för att få en uppfattning om priser och vad som finns till salu. (Rullgardinen Merkki och sök, Hae, på Fodimar ger fem båtar, varav de två-tre av de dyrare är alternativ jag kunde tänka mig. En med Peugeot, två med Volvo Penta.) Fodimar verkar inte vara en modell som finns i Sverige - för jag hittar ingen ägare här på Maringuiden. Tycker själv att modellen ser snygg och trygg ut, även om den kanske är lite hög och därmed rullig - som ju ofta är fallet med snipor, om jag har förstått saken rätt. Den är billigare än Nidelv 24, men ca 30cm längre och ganska många hundra kg tyngre (om man får tro tyngduppgifterna). Man undrar hur de två modellerna ligger i sjön i jämförelse med varann. (Ja, jag sitter och funderar ut i luften nu, eftersom det knappast finns någon här som har erfarenhet av de två... Nej, i slutändan gäller det väl mest att våga slå till. Ett köp av en begagnad produkt är ju alltid en chansning. Om inte annat så blir jag en erfarenhet rikare. Dyrköpt eller inte. :/ Men, tack igen för svaret! Att dyka ner under durken och rota ingjuter kanske i alla fall lite respekt i säljaren? Man kan ju i alla fall hoppas... Mvh /Gitte
-
Hej! Hoppas det gick bra med tillökningen i familjen... Jag platsar inte som medlem i klubben, för jag är totalt sniplös. Går dock i sniptankar, men bor i England och semestrar i Åbolands skärgård och känner där ett väldigt sug efter en sjövärdig och trygg snipa. Kollar in snipor på nätet och står i val mellan Nidelv 24 och Fodimar. (Vi är två pers., ofta med ett mindre antal gäster och vill ha en båt som har enbart förhytt och sedan är öppen bakåt. Bellorna har vägg mellan sittbrunn och motorhytt och det är för instängt för oss. Gäster skulle bli sittande för sig själva ute i aktern, medan man själv sitter inne... Gäster kommer INTE att övernatta i båten, så det behövs inte sovplats för mer än två.) Skulle gärna ha en Volvo Penta (?) på ca 50-60 hästar. Vill inte ha för mycket fart, men inte heller ligga i timmar och skvalpa i inre skärgården innan man når Gullkrona och de öppnare vattnen. I sista hand gäller det att åka till Finland och se närmare på de skönheter som kan komma i fråga, men jag vill ju gärna vara väl förberedd och inte göra onödiga resor land och rike runt, för att vid framkomsten stå där och stirra som ett fä och inte ha vett att kolla in det mest elementära. Min fråga gäller alltså tips om vad jag ska kolla upp - speciellt när det gäller snipor: Vad ska jag fråga om i förväg? Vad ska jag fingra på vid titten? (Jag antar att en del av båtarna inte längre är i sjön... ) Har sett att det finns något som heter plastpest och hur man upptäcker det, men vad är annars kritiska punkter på inombordare? Var kollar man bäst upp ev. olje- och vattenläckage? Någon motor som bör undvikas om man är lite bullerkänslig? Hoppas någon orkar med denna mastodontfråga och kan ge mig LITE vinkar i alla fall! Mvh /Gitte
-
Ojdå! Ursäkta att jag avbröt en diskussion på hög nivå med min enkla fråga om bullernivåer här tidigare...
-
Går själv i snipfunderingar. Har ingen direkt (eller indirekt) erfarenhet av dieselmotorer och undrar lite om bullernivåerna. Är det någon som har en uppfattning om skillnaderna mellan tex. Volvo Penta, Perkins, Ford och vad allt de heter, i storleksklasserna 50-70 hp? Någon favorit vad ljudnivån beträffar, således? (Pålitlighet och kvalitet kan ju också vara intressant att få synpunkter på.
-
Tack Dragon! Undrar lite hur 575:an förhåller sig ass-wise till 570:an. Nu har jag faktiskt sålt båten - frågan kom inte upp, så jag antar att köparen har kollat saken på annat håll.
-
Tack för svaret! Snygga bilder du har. När jag ser dom blir jag verkligen tveksam till att sälja min gamla skorv. Lite TLC (tender loving care) skulle göra underverk, ser jag...
-
Är det någon med erfarenhet som kan tala om ifall nya 4-taktare passar till en urgammal Flipper. (570 HT) Har läst någonstans att den är så smal i rumpan att det är svårt att passa in en ny motor. Kan detta verkligen vara sant? (Den har en 2-taktad Johnson 70h från 1977 nu, men inte ens DEN trotjänaren går väl i evighet.) Vore urtacksam för svar!
-
Tack för uppmuntrande tillrop! Ja, min varvsinnehavare. Tack har ju varit granne i mer än 50 år, och haft båtarna i många år också, så jag väntade mig inte denna chockhöjning av priset. Flippern önskar jag innerligt att jag kunde använda mer! I somras blev det bara begravningar och korta transporter av hela semestern. Hade tänkt åka runt i skärgården och fotografera och bara njuta, men, men, ödets nycker rår man inte på. Nu får jag längta mig sjuk till nästa sommar - och hoppas att jag själv lever och har hälsan. Detsamma önskar jag er alla som tagit er tid att ge mig, plötsliga innehavare av en mindre armada (med betoning på 'mindre'), uppmuntran och goda råd! :-Tack Mvh /Gitte
-
Ja, inte vet jag om jag har råd att ha båt! Vet inte ens vilken typ av förvaring det är. Jag TROR att det är ett slags 'carport' system. Ett skjul med tre sidor. Kallt, men snöfritt. Nåja, jag har vintern på mig att grunna över mitt öde - och spara pengar till nästa räkning. (I år gav han mig inte räkningen innan han fått in båtarna till ny förvaring - förstår nu så väl varför!) Jag är som sagt totalt okunnig om motorer, men det här var en lärpenning så god som någon. Nu ska det pluggas! Vänta bara, snart slår jag upp mitt eget skjul och kramar slantar av andra dumbommar! (Det måste väl finnas fler än jag??? :roll:) Mvh /Gitte
-
Tack för beskrivningen! Verkar ju som något jag kan klara! (Förutom muffen - har inget rinnande vatten på ön...) Får bli en tunna med regnvatten då... Ska nu investera i en ordentlig handbok! Jodå, priset inbegriper vinterförvaring. Men det gjorde ju förra årets, hälften så stora, räkning också! Klarar jag bara att fixa den lilla motorn så kan jag nog dra upp den lilla båten. Kanske en liten vinsch fäst i en tall gör susen med den lilla motorbåten... Mvh /Gitte
-
Har just upptäckt Maringuiden och skriver med darrande tass mitt nybörjarinlägg. Har ärvt en skärgårdsö med två små motorbåtar ( en roddbåt i plast). Båtarna är gamla: en är en halvdäckad 5.9 m Flipper av något slag från 1977 (se bild)) med en 70hk Johnson, den andra är en ännu äldre plastbåt med en 9.9hk snurra - har glömt märket; ni ser vad jag vet om motorer! Båtarna är generellt i gott skick och har varit servade på varv varje vinter. Den lilla båten är det inget problem med. Går som en klocka och används som nyttobåt att nå post och affärer. Den är ett måste. Flippern, som används som turbåt, var i sjön i somras, men inte året innan. Den tillhörde min avlidne far och det var bara han som körde den. (Det hade varit ett nöje för er att se mina försök att lära mig köra den.:oops: Styrning och motor var lite ringrostiga - men efter någon vecka började vi väl vara någorlunda överens, motorn och jag. Det krävs tydligen en jättelång uppvärmning för att den inte ska stanna när man 'lägger i växeln', men när den väl går så går den:-O!) Nu till min fråga: Efter att ha lämnat in båtarna till vinterförvaring fick jag äntligen räkningen för senaste vinter. Förstår varför den dröjde; 1.300 Euro (vi talar om Finland här)! Jag fick skrämselhicka! Dubbelt mot förra året, ser jag i pappas efterlämnade papper! Visst var det väl några 'extra' saker som hade gjorts, men ändå! Jag är säker på att killen har saltat på allt han kan, med tanke på att jag är oerfaren och att det är svårt att hitta varv :cry:(det här varvet är praktiskt taget granne med ön, så det är jättepraktiskt...). Alla andra villkor var också plötsligt försämrade till hälften; betalningstid 1 vecka, klagotid 4 dar... väl vetande att vi hämtar posten med ojämna mellanrum poste restante... Jag är alltså övertygad om att killen antingen tänker klämma saften ur mig, eller så vill han bli av med mig och mina småbåtar. Min tanke är nu: Kan en total motor-idiot som jag tänka mig att ta hand om en del av underhållet själv? Den lilla båten måste ju gå att dra upp på stranden? Vad bör jag göra med motorn varje år/inför vintern? (Minns vagt oljebyten och körande av en motor i en vattentunna med sötvatten under min uppväxt...) Vad kan jag göra med Flippern? Jag antar att den är för stor för att dras upp av mig själv på ön (och dessutom blir det svårt att komma till ön om jag inte har en båt servad och färdig på 'fastlandssidan' när jag kommer! (Jag bor i England, så jag kommer med pick och pack!) Vad bör ett varv göra som 'normalt vinterunderhåll' varje år? (Och vad kostar det i Sverige, ungefär? Om det nu går att jämföra...) Jag bara tänker att det måste gå att få ner kostnaden för två relativt små motorbåtar från 1.300 euro varje år! Jag gör högst ett par tre dagsturer med den större båten per sommar! Dom turerna är förstås underbara och jag vill inte avvara dom heller - men snart blir det väl billigare att hyra en lyxbåt varje sommar än att bråka med min gamla tvåtaktare!