KristofferL
Medlemmar-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm KristofferL
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag har haft ett litet ovälkommet besök i bilen för ett par dagar sedan då de tog lite smått o gott. De fick även med sig mina två nyckar till båten som låg i handskfacket. Det finns inget som kan få dem att hitta båten så det är inget som oroar mig så mycket. Nu står jag med en båt och utan nycklar att kunna köra den. Båten är en 76a och VP motor. Går det att tillverka nycklar utan att ha en faktisk nyckel?? Kanske finns det begagnat att hitta och byta ut tändningslåset? Tacksam för tips! PS Jag vet att man inte skall ha båtnycklar i bilen DS Mvh,Kristoffer
-
Tack för det tipset! Skall ta och kolla startmotorn. Idag när jag skulle starta motorn på morgonen så gick den igång direkt hur lätt o fint som helst... Konstigt.
-
Tackar för tipset men batteriet är ju det första jag kollade. 13V så det är inte batteriet som är problemet. Det ligger efter det reläet som klickar och innan startmotorn.........vad kan det vara?
-
Behöver litre hjälp med att få klarhet i varför inte min kära b21a startar som den skall. Motorn är en AQ 145A. Idag när vi skulle ut med så många andra för att hälsa Ostindiefararen välkommen så startade först inte motorn. Inte ens startmotorn gick igång. Det enda som hördes var ett litet klick från ett relä vid motorn, är lite kass på detta men antar att det är reläet som ger ström till startmotorn.(??) Detta klick hördes hela tiden men inget annat. Fortsatte försöka och till slut så drog startmotorn igång. Testade innan om startmotorn och allt gick runt som det skulle och det gjorde det....Det tog 5 minuter innan maskineriet kom igång. När man sedan kört igång motorn så fungerar den även om motorn kallnat i några timmar. Och då skall nämnas att den går som en klocka. Första gången detta upptäcktes var igår då det inte hände något vid första vridet av nyckeln. Jag provade ett par gånger till och då gick den igång....om än lite trögre än vad den brukar vara att starta. Väldigt tacksam för hjälp och ideer om vad det kan tänkas vara! Mvh, Kristoffer
-
Tack för tipset. Intressant att du sa det för jag tycker inte det ser så fint ut vid växelväljaren och tänkte att det skulle kunna förekomma läckage där. (se bild). Vad jag förstår så är det en radialtätning vid växelväljaren, stämmer det? En sådan håller ju inte i all evighet direkt. En liten parantes bara, är det någon som vet hur man tar loss bottenpluggen för oljan i drevet om den sitter som in i .....? Mvh, Kristoffer
-
Tack för det! Kan också tänka mig att det är dags att göra det. Det borde väl inte vara några problem att ordna det själv kan jag tänka. Brukar kunna fixa det mesta själv. Något speciellt man skall tänka på? /Kristoffer
-
Har gjort en dum sak(rookiemisstag, klantighet...tja).... kollade inte oljan innan vinterförvaringen och upptäckte idag att det var alldeles mjölkig olja. Efter att jag sugit upp lite olja och lagt i ett glas upptäckte jag att det blev en separation av olja och vatten. Oljenivån ligger ca 30% över maxnivå när man kontrollerar stickan. Vad göra? Vad är det vanligaste tänkbara felet vid vatteninträngning i VP drev? Bälgen till drivaxeln är nu bytt trots att den gamla var torr o fin när jag lyfte av drevet vid vinterförvaring. Kan man provtrycka med tryckluft själv? Vilket maxtryck kan användas utan att göra bort sig? Tack på förhand för hjälp! Mvh, Kristoffer
-
Tack, Nä silicon det är ingen höjdare. Så sikaflex tror du gör susen. Se på bilden hur det ser ut. Det finns ju en del nitar som kanske borde fixas till oxå. Mvh, Kristoffer
-
Hej, Klädde precis hela min ruff, skrovsida som innertak med skrovisolering från Hjertmans. artnr: 4451-013. Man tar ett vägg/golvlim vattenbaserat(på vinklar mindre än 90grader(där tar man vanligt kontaktlim) låter torka på båda sidor ca 30 min och smackar på. Jobbet skall göras i en temp över 18grader. Var noga med att ta bort gamla limrester samt att tvätta med någon slags limtvätt. Sist men inte minst skall det tvättas med något lösningsmedel typ T-röd för att ta bort den lilla feta hinna som limborttagning tydligen kan lämna efter sig. Lycka till! Mvh, Kristoffer
-
Hej, Lyckades få en liten grundkänning precis innan upptagning i höstas i ca 15knop med drevet helt nere. Mitt 280 drev slog i alla fall upp vilket gjorde att det endast blev en liten skada på sheddan som har blivit åtgärdad nu. Hade inte drevet slagit upp så hade det nog blivit lite mer skada än så.. Mvh, Kristoffer
-
Hej, Klädde ruffen med ny skrovisolering för ett par veckor sedan och upptäckte igår att det kom in lite vatten i ett stuvningsutrymme. Vattnet kan man härleda bakom skrovisoleringen. Fick dra ner en liten bit för att se varifrån det kommer och märkte då att det läcker in precis i skrovdelningen. Det har bara blivit en liten ränna med vatten bakom skrovisoleringen så det skall nog inte vara någon jättefara med den. Är detta vanligt? Jag trodde att det var gjort på ett såpass bra sätt ifrån fabrik att det aldrig borde läcka där. Skall ta av avbärarlisten och se hur det ser ut bakom den i dagarna. Kanske har den en gång fått en smäll och spräckt en del utav skrovet?? men jag tror inte det för jag ser inga andra skador som indikerar på det. Vad skall man bäst täta med? Några andra tips och råd vad det gäller denna typ av läckage. Båten är en Draco 2000 DC/ -76 Tacksam för tips och råd. Mvh, Kristoffer
-
Jag har min lilla Draco 2000DC på kärra under vintern och är hyfsat ny i gemet och därför undrar jag hur ni gör för att komma åt att slipa och bottenmåla? Kristoffer
-
Jag har en båt värde 60 000kr:- självrisk 3000:-. 1 150:-/ år och OBEGRÄNSAD tid i vattnet. Försäkringsbolaget är Alandia. Fart 25knop Inombordare Kustskepparintyg Jämförde lite med de andra bolagen och Alandia låg klart bäst till. Nästan hälften av vad det skulle kosta med Atlantica. Vad jag förstår så skall de vara bra även när det väl har hänt något. Någon som har erfarenhet av Alandia??
-
Jag tackar för tipsen! Det jag hittils har gjort är att ta en vanlig skrapa och haft ett långt träningspass. Verkar som om det går lite bättre nu när det är kallt eftersom det blir lite hårdare och släpper bättre. Efter en tvätt med limtvätt tror jag att hon är redo för att limmas. /Kristoffer
-
Jag har en Draco 2000DC där det satt vad jag kallar för porrludd som skrovisolering i hela ruffen. Min tanke är att det där istället skall limmas fast modern skrovisolering. Detta kommer garanterat att bli ett uppsving som får heta duga. Mitt problem är att nu när all porrludd är borta så sitter det en massa lim och rester kvar på skrovet. Hur tar man bäst bort detta?? Skall man använda thinner, värmepistol, eller kanske någon har något bra tips på hur man bäst ordnar detta. Tacksam för lite hjälp från de lärda. Mvh, Kristoffer