Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

Rayman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rayman

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej igen alla. Nu en slutlig uppdatering av den egentliga orsaken till problemen med baktändning hos min Mercruiser V6: Det var helt enkelt avgaslimporna som var sönderrostade iuti. Bytte till GLM:s aluminium limpor och risers inför denna säsong och vips så var alla problem borta. Motorn går klockrent och båten toppar ca 40 knop utan att motorn går det mista konstigt, har funkat problemfritt hela sommaren. Ventilskaftet hos en av cylindrarna var lite rostig så ett litet vattenläckage från limpan in till denna cylinder är nog det som ställde till allt trassel. Har ju haft en jädrans tur att det inte läckt in så mycket vatten att motorn har råkat ut för hydro lock med krökta vevstakar och totalhaveri som följd! Nu blir det till att inspektera limporna inför varje säsong. God Jul!
  2. Fanken, man skulle ju ha hällt i ordentligt med Redline tidigare, var ut idag och motorn går kanon ! Ingen tvekan, fullt drag på alla cylindrar och ingen backfire. Typiskt att en av de sista turerna för säsongen är som den man skulle vilja ha haft under sommaren......
  3. Samma för min V6, baktändningen uppstår vid ca 3000 varv och hänger med vid ökat varvtal. Försvinner vid ca 1300 varv men då går ju båten bara i typ 10-12 knop så den här säsongen har det blivit lite för mycket krypkörning.... Testade att jucka på gasen dvs några snabba slag mot fullgas för att tvinga accpumpen att spruta in lite extra soppa och då minskade baktändningen. Nu verkar det som att Redline Water Remover funkar hyfsat, den ska även ha en rengörande effekt på förgasaren. Tyvärr är det lite dyrt, ca 200kr för en flaska som ska räcka till ca 300 liter bensin. Du kan ju alltid testa att slå i en flaska och se om det blir bättre. Vilken typ av bränslefilter har du ? Glaskopp med dränering eller det som ser ut som ett oljefilter ??
  4. Precis, jag har det förstnämnda filtret, typ spin-on oljefilter. Ganska värdelöst tror jag, filtret kan nog ta upp lite vatten men sedan tror jag (igen) att bränsleflödet blir sämre då filtermaterialet har blivit mättat på vatten. Kommer att kolla om det går att klämma in ett CAN-filter med glaskopp och dräneringsskruv för att kunna tappa av vatten som har separerats ut från bensinen. Tyvärr är det ganska trångt med utrymme under filterhållaren.
  5. Stämmer bra ang vatteninsprutning, kolla denna länk: http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=18 Främsta problemet för mig är nog vatten i tanken. (Problemet kom tillbaka igen efter fulltankning!) Var ute i helgen på en långtur och förberedde med påfyllning med 10L E85 och en slur Redline Water Remover. Motorn gick klockrent. Dagen efter på väg hem uppstod samma problem, baktändning och orolig gång. Stannade och hällde i nästan all Redline och efter ett par distans så gick motorn perfekt igen. Så det blir till att tömma tanken vid uppläggningen och rengöra ordentligt. Kostar nog på mig en ny bränslepump också samt en ordentlig förgasarrengöring.
  6. Hej ! Är det ngn här som har monterat GLMs avgassystem i aluminium på en Mercruiser 4.3 V6 ? Intresserad av svar även från V8:a ägare ! Nuvarande motor har sk singellimpor dvs limpa och knä består av en enda del. Har en Bayliner 2052 Capri och funderar på GLMs aluminiumsystem som ersätter MCs singelsystem. Åsikter om kvalitet funktion etc mottages tacksamt !! Har fått ett pris på 11 500 SEK för ett komplett kit (styr- och babord). Är det dumt att byta från gjutjärn till aluminium ? Mvh/Anders
  7. Hej, TROR inte att du behöver vara orolig, har själv en Bayliner 2052 Capri från 2000 och den har definitivt inte dubbelskrov förutom i fören. Däremot ska du nog skruva ut skruvarna när du tar upp båten, låt dom vara bortskruvade under vinterförvaringen, det kan vara så att akterspegeln är uppbyggd av både trälaminat och plast och ev plywood kan suga upp vatten. Titta om det efterdroppar från skruvhålen när du tar bort skruvarna, om det gör det, låt det droppa och torka ut innan du tätar och skruvar tillbaka. Mvh/Anders
  8. Hej igen, tack, ganska knepigt problem och lätt att missa eftersom problemet med baktändning först inträffade efter fulltankning. Detta berodde nog på att soppan skumpade runt i tanken vid påfyllning och blandade sig med kondensvatten i botten av tanken men sedan inträffade ju detta med oljetrycksfallet då vatten trängde in i motorn via limporna och hamnade i oljesumpen. Baktändning är ju ett tecken på för mager bränsleblandning eller felinställd tändning. Eftersom jag inte rört tändinställningen och allt annat är i gott skick så valde jag att fortsätta på bränslespåret. Tankens backventil är tydligen en felkälla som många bommar och byter en massa andra delar i onödan. Själv hade jag sönder min backventil helt i onödan men nu är det fritt flöde till bränslepumpen i alla fall. K-sprit innehåller även isopropanol förutom vanlig etanol, vet inte om det ökar effekten av att få vatten att lösa sig eller om det bara är en tillsats för att man inte ska få sig en billig grogg från macken För övrigt kan jag konstatera att lösningen med vevhusventilationen hos Mercruiser V6 med förgasare inte är så smart eftersom VV-slangarna mynnar direkt mot flamskyddet. På gamla Penta AQ130 så går VV-slangen in i en kåpa som täcker flamskydden till förgasarna och luftinsuget är placerat längst bak på kåpan. Med denna konstruktion ska det mycket till innan ev vattenånga kan kondensera och sugas rakt ned i förgasarhalsarna, enkelt men smart! Ha ett bra slut på säsongen (som är alltför kort) ! //Anders
  9. OK, problemet löst ! Har bytt olja igen, och visst, från oljesumpens botten kom det ut lite mer vattenblandad olja. I med ny olja och ny provkörning tills motorn nått full arbetstemperatur. Vid denna provkörning så går nu motorn helt rent, ingen baktändning eller bludder :-) Problemet var alltså att det vatten som fanns i oljan började att koka, vattenångan steg upp via slangarna från vevhusventilationen och kondenserade till vatten på förgasarens flamskydd varvid rent vatten sugits in i förgasaren och orsakat misständning/baktändning. Motorn har i princip fungerat som en kaffebryggare ! Vilket jäkla långskott till problem ! Men som sagt, problemet har bestått av två delar, dels ovanstående men också av kondensvatten i tanken vilket löste sig av ett par liter K-sprit, efter K-spritstillsatsen så gick motorn mycket bättre men baktändningen var kvar. Detta är första gången som jag drabbas av kondensproblem och jag hade lätt kunnat börja byta ut bränslepump, renovera förgasare, byta tändstift, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändmodul etc och fortfarande haft problemet kvar. Hoppas att detta svar kan hjälpa någon annan därute som har liknande problem med misständning och kraftlös motor ! //Anders Hur markerar man att det problem mn diskuterat är löst ??
  10. Ytterligare uppdatering: var ute och provkörde båten igår och den går nu mycket bättre, drar på alla cylindrar och vandrar inte i varvtal så häxblandningen hjälpte ! MEN den baktänder fortfarande då och då så väl i hamn så lyftade jag på motorkåpan och inspekterade. Flamskyddet till förgasaren var fullt med kondensvatten där vevhusventilationsslangarna ansluter! Alltså finns det vatten kvar i motorn från en tidigare incident trots att oljan inte är det minsta grumlig. Detta är nog orsaken till misständningen dvs det kommer rejält med vattenånga via VV-slangarna som kondenserar på flamskyddet och så sugs det vatten rakt in i förgasaren! Så nu blir det ett par oljebyten till.... Tror att jag fick in vatten i motorn då jag var tvungen att tvärstanna motorn när jag låg i 40 knop pga varning för lågt oljetryck (falsk varning) se denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=399719#loopstart Enligt mekhandbok för Mercruiser V6 så finns det risk för vatteninträngning via limporna om man vid full fart tvärt tar ner varvtalet... Så sammanfattningsvis så beror baktändning och dålig gång på två fel: kondens i tanken och så detta idiotfel med vatten som kokar i vevhuset och blåser ut via VV-slangarna och kondenserar i flamskyddet så förgasaren drar in vatten under gång. Knepigt. //Anders
  11. Har man skit i en fast tank så måste man öppna inspektionslucka (om tanken har en sådan) eller ta bort nivågivaren och pumpa ut allt gammalt bränsle och bottenslam. Är det riktigt guckigt i botten kan man nog få hälla i lite frisk bensin och pumpa ut igen. Använd INTE borrmaskinsdriven pump, gnistbildningen i borrmaskinens motor kan antända besinångorna ! Själv har jag inte hunnit testa om min häxblandning av K-sprit och STP Injector Cleaner har hjälpt, lovar att återkomma om hur det fortskrider. //Anders
  12. OK, kort uppdatering av tråden: har kollat förgasarens nätfilter, det är helt rent, absolut inget skräp eller klegg. Har slagit i 1L K-sprit samt en flaska STP Injector Cleaner. Planen är att åka ut och testa båten/motorn imorgon och se om denna häxblandning gör ngn skillnad.
  13. Har nu varit ut till båten och bytt bränslefilter samt rengjort backventilen på tanken. Det blev klart bättre, motorn går renare och baktänder inte lika frekvent. Tyckte att backventilen var trögöppnad så jag borrade ur den och tog bort kula och fjäder för att testa om ett helt ostrypt bränsleflöde från tanken MEN det blev inte bättre. Nästa steg blir att demontera bränslesilen i förgasaren (2-ports MerCarb) och rengöra denna. Bifogar bild på backventil.
×
×
  • Skapa nytt...