-
Innehålls Antal
137 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm RoundRobin
-
Placering
Örlogskapten
-
Hur är kopplas den... Träs avgasröret över stos på limpan, eller tvärt om? Det viktiga är att godset är friskt, annars kan det vara hopplöst! Kanske måste du såga bort endera ytterända för att få en frisk skarv.
-
-Glöm inte att hälsa på andra båtar, det har jag hört att man gör i Finland!
-
Haha, jag var först... Två sekunder på Google: http://www.scribd.com/doc/55688373/DOWNLOAD-1965-2004-Mercury-Outboard-Service-Manual-Repair
-
Den du visar på bilden kan ha sina begränsingar, då det oftast är trångt i motorutrymmen... Jag har en med mjukt spännband i textil som passar till hylsnyckelsatsen. Mycket användbar till alla typer av filter eftersom det går att anpassa med olika förlängningar och nycklar. Kan rekommenderas, 39:- spänn på t ex Jula
-
OK, jag är tydligen inte så hemma på det där med appar till iPhone... -Måste dock veta förbrukningen på din iPhone innan beräkning kan göras -Kommer du att ha täckning över 3G nätet hela vägen?
-
Inte för att jag vill bråka, men din fråga är motsägelsefull, om jag inte missförstår helt... -Skall åskådarna följa er båt, -vad har det med att göra om du laddar din iPhone i båten. Hur mycket ström din iPhone drar finns det säkerligen uppgifter om någonstans. Men det löser väl inte den första frågan. Med ett system som kallas AIS kan man följa andra båtar som sänder sin signal om position. Det funkar väl inte med en iPhone app?
-
Om jag minns rätt från lumpen, så slog vi i lite vatten i T-röd för att förhindra sotning. Effekten blev lite sämre, men det översteg jobbet med putsa sotiga Trangia kärl.
-
För länge sedan köpte jag en 30-fots segelbåt. Besiktningsmannen tog upp båten på land för att inspektera roder och skrov. När han knackade på rodret visade det sig ge ett stumt ljud under vattenlinjen. Över vattenlinjen var ljudet ihåligt. Vi borrade ett litet hål och ut strömmade vatten. Säljaren åtog sig att lämna in rodret och få det fixat. När vi skulle montera av det orkade knappt två man bära det. När det sedan var åtgärdat kunde jag själv bära det under armen.
-
Jag har haft äran att se detta tillämpas i praktiken, nämligen på åtskilliga regattamiddagar. Vid dessa tillfällen dyker plötsligt dessa herrar med röda byxor och blazer upp. Skepparen på min båt var så betagen att han inför kommande regattamiddag hade införskaffat ett par röda byxor för att på ett fint sätt smälta in i fnysklubbens vedertagna kodex. Kan nämna att han ej korsat atlanten, men väl andra hav. -Vet dock ej hur pass utbrett fusket kring detta är... Själv skulle jag naturligtvis aldrig dra på mig röda byxor vid ett sådant tillfälle. Tänk om man skulle bli konfronterad med besvärliga frågor kring detta. Däremot kanske det har en imponeringsfaktor när man söker upp sin danspartner, i dessa kretsar. Senast ändrad av RoundRobin | 30 juni 2011 | 12:14
-
Kolla om du har spänningsfall mellan generator och batteri. Dra igång motorn och varva upp den lite. Mät på generatorns pluspol samt minus mot gods på motorn (jord). Jämför sedan med en mätning direkt mot batteripolerna om det är samma ström. Om det inte är det kan det vara kablar som vibrerat loss och glappar. Titta även i instruktionsbok eller om det står på generatorn, vilken ström generatorn skall ge. -Är det den strömmen du får vid första mätningen. Om inte kanske kolen behöver bytas i generatorn.
-
Undrar om den bristande servicen berodde på dålig kunskap hos servicemannen eller stress pga högsäsong... -Som konsument är det kanske bättre att lämna in båten på hösten
-
Som nybörjare på sjön skulle jag titta mer på scandinaviska båtar, de är konstruerade för våra vatten. Jag kan direkt medge att scaninaviska DC brister i imponeringsfaktorn, men amerikanska DC är också utformade för annorlunda tillämpning / lisvstil till sjöss. Inte minst ur säkerhetsynpunkt. Beakta t ex skrovformens lämplighet i krabb sjö, eller t ex möjligheter till säker tilläggning i naturhamn etc.
-
Pga av frågeställningen, antar jag att det är en DC du letar efter... Om jag förstår rätt är hamnkapellet till för att täcka hela sittbrunnen på en DC, när den ligger i hemmahamnen. Syftet är att skydda inredningen från regn och sol. Det kan ej användas när man vistas i båten... Sedan finns det motsvarande ståkapell som man använder när man är ute med båten. Om du hittar en båt med sådant, behövs ej ett hamnkapell. Men det är som du säger kanske onödigt att slita på, då kapell är dyra. Körkapell eller gångkapell är på en DC oftast en förhöjning, vind och regnskydd, från vindrutan. Kan liknas vid en sprayhood på en segelbåt. Den täcker ej sittbrunnen, men skyddar under färd med båten. På vissa modeller kopplas den ihop med ståkapellet som är uppsatt på bågar och fälls bakåt, ungefär som sufletten på en cabriolet. Se t ex Ockelbo DC 21. Ute på sjön är det ofta väderomslag. Om det börjar regna under färd, är det skönt att kunna dra upp ett kapell. Om du tittar på en DC med endast hamnkapell, bör du överväga kostnaden, behoven av alternativa kapell! Lycka till! /RR
-
-Är inte 70 hk 4-takt lite underdimensionerad motorstyrka? Visserligen är båten märkt för max 70 hk, men det var ju innan de tunga 4-taktarna gjorde sitt intåg på marknaden! /RR
-
Ja, missa för all del inte Utklippan. En plats omgiven av mystik, upplevelsen är speciell när man angör ön i dimma, som vi gjorde efter att ha gått över Hanöbukten från Kåseberga! /RR