Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

Kjelle11

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    220
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kjelle11

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har ett Dana-drev som verkstaden har problem med. Översta delen på drevet där bl a kraftiga fjädrar som ska se till att drevet sitter på plats men inte skadas vid påkörning eller liknande, har gått sönder och ska bytas. De har lyckat få tag i en begagnad likadan del som ska sättas dit bara man kan få av den söndriga delen. Dem ska "bara" dras av men sitter som berget. De har värmt runt om och sakta försökt dra av den, smort mellan varven, men inget hjälper. De har skruvat ner kraftiga bultar i mitten som de haft som punkt till avdragsren, men bultarn har gått av. De står maktlösa - jag griper efter halmstrå nu,hjälp! (Det bör nämnas att de är gjutgods)
  2. Vad för drev kan man ha till nämnda motor?
  3. Ok, vad bra. Var fick du tag i den? Tidigare fråga; vad har du för drev till motorerna? Tänker nämligen köpa drev till mina motorer och undrar vilka man enklast kan ha till dessa motorer. Tacksam för snabbt svar.
  4. Jag har instruktionsbok, fast på norska. Har den i min bärbara som jag har tillgång till i helgen - återkommer. Fråga; vad har du för drev till? De drar inte mkt, kör du 7-10 går de åt 20-25 liter timmen - beror i och för sig på vad för båt det är.
  5. Jag har skada på drev och trimplan. Ingen aning hur skadan uppkommit, kan bara konstatera faktum. Se bild. Fick svar från försäkringsbolaget idag, se nedan; Hej Kjell jag var förbi igår och kikade på ditt skadade drev och trimplan. Jag kan bara konstatera att styrgaffeln har gått av på babord sida. Trimplanet har plastinfästning i staget gått av och släppt på styrbord sida alltså olika sidor. Hur är detta möjligt? Hur detta kunnat ske vet inte jag. Dana drevet är ifrån -81 dvs 32 år. Kan det handla om ren materialutmattning? Finns inga andra skador på dreven som tyder på någon form av kollision typ färgavskav eller skrapmärken. Med dom uppgifter som ligger till grund i skadan kan inte jag se att det handlar om en ersättningsbar sjöskada. Du får helt enkelt skriva en redogörelse vad som har hänt och när i såna fall så får vi ompröva ärendet, bifogar en skadeanmälan. Kan nämna att varvet undersöker om det går att beställa en styrgaffel ifrån USA, att byta den verkar inte vara något jätte jobb. Du får givetvis gärna slå en signal. Åberopa skadenummer vid kontakt med oss. Jag har bara teorier hur det kan gått till, antingen som handläggaren säger eller att jag gått på en stock eller dylikt som gått på drevet och vänt sig och slagit i trimplanet. Tycker nämligen att det verkar långsökt att både drev och trimplan gått sönder av utmattning på en och samma gång. När jag nämde det för handläggaren, menade han att då borde det var skada på propellern. Någon här som har någon annan teori?
  6. Håller med att alla kan lägga väggmatta, eftersom även jag och frugan klarade det
  7. Nu har den kommit till de svenska WATSKI-butikerna, 299 kronor, köp
  8. Så drevet målat och båtbotten likaså - nästa helg körs båten till sommarhamnen, attan va gott
×
×
  • Skapa nytt...