Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

LeCanard

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    257
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om LeCanard

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En Hobiecat? Som gjord för att vara på sjön... LeCanard
  2. En fjärrkompass är nog det bästa om man har det trångt placeringsmässigt. Dock är ju även dessa beroende av batterier och säkringar. Men jag tror nog att instrumentens påverkan på kompassen i deta fallet är försummbara om man tar i åtanke att det förmodligen sitter en torkarmotor strax för om instrumentpanelen. Ta kontakt med en auktoriserad kompassjusterare.( Lasse Olin på västkusten och Dorje Hellgren eller Göran Sjödin på ostkusten, det fiins naturligtvis andra oxå) De kan göra en massa hokus pokus med kompenseringar. /LC
  3. En liten tum(!)regel är att multiplicera M:et med 0,8. Dvs hålet blir 80% av gängan. /LC
  4. Lite beroende på vad du har givare.... Signalmässigt så borde loggivaren fungera till de flesta fabrikat. Den gröna ledaren är loggsignal. Jag har för mej att loggivaren ger 5.4 Hz/knop. Om dina givare har var sin genomföring så är de tillverkade av amerikanska Airmar och är av standardmått. Har du en kombinerad givare för logg/lod, en sk. Triducer så är loggivaren av sk. insert-typ och har en ytterdiameter på 31mm. I detta fallet sitter ekolodsgivaren i den genomskrovsmonterade bronsklumpen. Det finns oxå varianter där ekolodsgivaren har en diameter på 31mm. Ta rätt på vad du har. /LC
  5. Misstänkte att det inte var så mycket att se. Senast jag besökte B&G så bodde de i Lymington (och James var alldeles nyanställd). /LC
  6. Inte bara agenturen! Simrad äger B&G. Sedan äger det svenska investmenbolaget Altor, i sin tur, Simrad. Vem som äger Altor har jag ingen susning om. /LC
  7. Till skillnad från moderna, ytmonterade produkter så är Focusens kretskort hålmonterade, och till viss del reparabla. Undantaget det keramiska chippet och displaykortet. Dessvärre är det som Marcus nämner, en allmän brist på displaykort. Förresten Marcus, var du med till Romsey nyligen? Själv hade jag inte tid. /LC
  8. Jag tröttnade på min Teleflex förra året och hängde dit en Seastar. Är mycket nöjd. http://www.comstedt.se/webb/marin/hyd_styrning/default.htm /LC
  9. Även Navman har ekolod med diametern 52mm. http://www.plastimo.com/catalogue/ftp/Plastimo/echange-ftp/PDF WEB/electronics/depth2100_SW.pdf /LC
  10. Ett effektivt sätt att bli av med mantågsstöttorna är att börja kappsegla. Om man placerar sig läpligt på startlinjen vid rätt tidpunkt kommer någon av dem garanterat att lossna. /LC
  11. Glöm inte bort 3/4-, en- och tvåtonnare oxå. /LC
  12. Dock inget 4 windspeed. Fick Kjelle (eller om det var Bengan) ihop pilot-pluggen förresten? /LC
  13. Vad är det för en stackare som guppat omkring och mätt upp allt svall? Försäljningen av spypåsar måste ha ökat markant. /LC
  14. Hej, Förutom att söka gamla delar på varven som jag nämde kan du ju höra efter med Richard eller Sarah på Tinleys. www.tinleyelectronics.com Alla B&G:s windspeed 60 kts instrument passar signalmässigt (fullt utslag vid 200uA), men storleken du har är ett 4 tumsinstrument (3-tummarna är runda). Hengist/Horsa är fö. kombinationen av givare och grå låda (spelar ingen roll i detta sammanhang). Huvudsaken är att det inte står SYNCRO någonstans på skalan. Lycka till med sökandet. /LC
  15. Vid en tvärsig bog kan trycket på mantåget bli så stor att mantågsstöttorna knäcks om gajjen placeras utanför. Vid öppna bogar spelar det ingen större roll. Självklart underlättar en sugga på gajjen för att stabilisera spinkan. Vad gäller dippgippar så tycker jag som fördäckare att de är smidigare än slänggippar, men det ställer en del krav på kommuniktion mellan de imblandade(mastman/keyboard/fördäck). Dessutom bör man nog öva in manövern innan man ger sig ut på banan. Hjälm rekommenderas för de mindre tjockskalliga, även en lätt kolfiberbom gör förbaskat ont när liften släpper. /LC
×
×
  • Skapa nytt...