Gå till innehåll
lördag 09 november 2024

Per_L

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Per_L

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för svaren, ska ta en titt på det idag. Var en annan som sa något att man ska ta en titt där kylvattnet går ut, så att det inte har satt igen sig, så att det blir högt tryck? Men jag kan inte komma på hur man ska kolla det, det blandas väl in i avgaserna någonstans? Sikta på Gotland lär jag nog inte göra ändå, lite långt från Västkusten i en liten båt, men vore ju kul om det höll i mer än ett par minuter iaf. Tack /Per
  2. En kyl slang har spruckit... och fyllde hela båten med vatten när jag körde (Nu vet jag iaf att impellern jag bytte fungerar...) Ska man göra något mer än bara byta slangen? Har en VP 3.0GS från 97. /Per
  3. Per_L

    Gelcoat fråga

    Hej! Har en Bayliner 1952:a från -88. Ska kladda på lite epoxy under kölen, då glasfiberplasten har kommit fram. Men när jag slipade bort gammal bottenfärg så ser det ut som det kommer fram något blått under gelcoaten, kan det finnas blå gelcoat under den vita? Båten är ju blå på sidorna, tänkte om man kan ha använt samma blåa på hela båten och sedan bara kladdat på lite extra med vit gelcoat Längre ner? Någon som har erfarenhet av detta? Mvh Per
  4. Båtregister, det går väl att införa, kan man kanske hitta något bra med, även om det i stort suger... Men vad jag inte förstår det är hur man ska kunna på under 1 år låta alla med båt ta förarbevis... För det bör ju vara någon typ av prov (Teori och Praktik om det ska vara någon som helst mening med det), Och hur mycket kommer inte det att kosta oss båtägare... Det är ju inte ens lite realistiskt..! /Per
  5. Hej! Har också en VP3.0GS dock en -97:a (Även jag helt ny, första gången iår) jag gjorde så att jag köpte en Spolmuff samt en 12v länspump (Fick tipset av någon annan här på forumet). Sedan hade jag pumpen i en spann som jag fyllde med vatten och sedan bara att köra (Hade dock köpt min pump på biltema = kontrollera så att den verkligen börjar suga varje gång....) När motorn var uppe i temp så tog jag ur vatten slangen och häde i glykol i spannen och körde igenom... Om detta är en bra lösning vet jag inte, men det verkade fungera iaf... Finns mängder med info på forumet om detta.. mvh Per
  6. Hej! Tack för svaren! Ja, den är sjövattenkyld. Körde den på land när jag köpte den och jag kan inte komma ihåg att den rök så mycket då... mvh Per
  7. Hej! Skulle vinterkonservera min motor igår (en VP 3.0GS med ett VP SXST-drev). När jag körde motorn så kom det väldigt mycket tjocka vita avgaser. Först så trodde jag att det bara var för att det var kallt. Men när jag hade kört motorn i 10 minuter och det fortfarande kom lika mycket så började jag bli fundersam. Avgaserna kom ut på 2 ställen. Dels under skölden ur ett litet fyrkantigt hål (ca 10*5cm) kom både avgaser och vatten på detta stället. Sedan kom det avgaser ur drevet ovanför kylvattenintaget. Mest avgaser på det senare stället. Motorn kom inte heller upp i mer än 55-60 grader, tycker det låter som lite för lite? Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel om det är något fel? Mvh Per (Båt Newbie)
  8. Bra ide med Länspump. Blir av till Biltema och införskaffa en. Slipper ju hålla på med att ha en hink med hål i som ska hissas upp över drevet och sånt... Tackar! mvh Per
  9. Var och skulle skaffa grejjer för att vinterkonservera min motor igår. De sa att man inte alls behövde köra in glykol i motorn utan gav mig bara någon olja som jag skulle blanda med 20 delar vatten. När jag kört in det så skulle jag köra utan kylning så att allt vatten kom ut innan jag stängde av motorn... Någon som har någon erfarenhet av det? /Per
  10. Hej igen! Det blev en 1952 CC från -88. Det är ett Volvo Penta drev (sx) och motor (3.0GS) från -97 på den, så det verkar fint. Missade dock när jag kollade på båten att Gelcoaten var helt bort slipad under kölen, ända ner till glasfiberplasten. Ett ganska så stort område. Men det blir att måla på ny under vintern. Elsystemet var inte heller i något bra skick, så lite pillande blir det i vinter iaf. Tack för svaren! Mvh Per
  11. Är det någon som vet var man kan köpa delar till en Bayliner? Har en Bayliner 1952 CC, från -88. Fästena för pulpitten (Eller vad det heter, Rören längst fram) är söndriga och behövs bytas. Har kollat runt hos båt tillbehörs butiker här runt, men det verkar inte finnas de grejjer som jag behöver. Någon som har något förslag på butiker? /Per, Nybliven båtägare ;-)
  12. hej! Finns det någon som kan tipsa mig om hur man enklast bygger en vagga till en karlskrona viggen? Ska ta upp min båt på land och inser att man behöver ha något att ställa båten på... mvh Per
  13. Kollade under min båt och såg att det var ingen gelcoat mitt under kölen, såg ut som det var bortslipat (Ingen reva utan mer slipat). Ca 5-6cm brett och någon meter långt. Är det bara att lägga på ny gelcoat? Vad ska man tänka på? Tacksam för svar
  14. Hej Jag har precis blivit ägare till en Bayliner Capri 1952. När jag kollade lite under båten så har bottenfärgen släppt på vissa ställen, och det har även blivit små sprickor i färgen. Gelcoaten är inte skadad utan ser väldigt fin ut, ser inte ut som man har slipat innan man har lagt på första lagret med bottenfärg. Hur ska man åtgärda detta, måste man slipa bort all färg och grunda med något, eller ska man bara ta de fläckarna där färgen har släppt? Hade tänkt att sjösätta ett par veckor, måste man åtgärda botten innan eller kan man ta det i vinter? Mvh Per
×
×
  • Skapa nytt...