Gå till innehåll
fredag 27 september 2024

Maltez

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    81
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Maltez

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag funderar på att bygga om kylvattenintaget från att få vatten ur drevet (AlphaOne) till att hämta ur skrovgenomföring istället. Någon som har gjort någon sådan operation, med någon form av resultat? Hälsn. MN
  2. Jag funderar på att bygga om kylvattenintaget från att få vatten ur drevet (AlphaOne) till att hämta ur skrovgenomföring istället. Någon som har gjort någon sådan operation, med någon form av resultat? Hälsn. MN
  3. Hej, Inga som helst problem. Har sådan på båda båtarna (21fots DC och 30fots mid-kabin). Jag har dock plockat bort pinnen du har längst bak, för att kunna lyfta av bandet eller linan (har band på ena och lina på andra båten) om jag vill byta sida på bandet/linan. Ja...då är problemet borta...men även innan jag plockade bort sprinten så funkade det /M
  4. Om du gillar att skruva (vilket du antagligen måste göra eftersom du skall sätta i en motor i en båt...) så handlar det väl bara om vad du måste betala....det står ju bara att den frusit...inte att den frusit sönder. Men det verkar ju vara ett garanterat mekobjekt.
  5. Ja vad bra. Men då bör man nog ha ett kraftfullare relä (kontaktor) som tål minst 40A eller mer över kontaktgruppen. Det är väl det som är skillnaden på en "skiljerelä" och ett "vanligt" relä? (strömtålighet)
  6. Problemet är nog egentligen att det ändå inte går sönder där du kan komma åt att kolla visuellt....händer det så händer det nån annanstans. Skall du vara helt säker så får du plocka ner det du vill kolla och plugga alla anslutningar och trycksätta (sätt en tryckluftsanslutning i en av pluggarna) med luft medan alltihop sänks ner i vatten....bubblar det så läcker det nånstans.
  7. Hej Henkemannen, Naturligtvis har jag inte brutit upp knä/limpa för att kolla....då får packningar bytas...det har jag aldrig gjort med någon motor någonsin. För att säkra att inget vatten kommit in i motorn kollar du oljan....tendens till vitt/grått, så får du kolla vad det beror på. Jag hade en AQ145 (B23'a) en gång, där limpan rostade sönder innan jag bytte den....där korroderade avgasporten på 4de cylindern bort innan jag upptäckte det...men det kom aldrig in nåt vatten i själva motorn, så oljekollen är inget 100% sätt för att kolla status, men det blev aldrig något allvarligt ras i det fallet. Min AQ231 a har jag kollat för ett par år sedan...inga problem...så då skruvade jag ihop igen med nya packningar...sen dess har jag låtit det vara. Mina V6or nu har jag inte plockat ner (än) eftersom båten är ny för mig (1 säsong)....motorerna är från 2007 (monterade 2008) och limpor knän har aldrig varit isär, men ser fräscha ut ("utvändigt ja!!" säger du...ja...utvändigt...rost verkar åt båda hållen....hade jag varit konstruktör på Penta istället, så hade jag lämnat tunnare material utåt än inåt just för att vara säker.) AQ145an och 231an har sk. halvsystem, dvs blocken gick med glykolvatten....endast limpor, och knän i fallet 231a, kommer i kontakt med sjövatten. Mina Mercruiser 4,3or nu är ju helt sjövattenkylda, så detta är nytt för mig med, men jag litar till mina kollegor på Volvo Penta och deras kunnande (själv jobbar jag på produktutveckling på ett annat Volvobolag)...dom har ju faktiskt konstruerat moroten för att gå med sjövatten som kylmedia. Sköter man sig men konservering så räcker det i många många år. Självklart mår motorn bättre med glykol (rostskydd) invändigt....men som sagt...dessa motorerna är konstruerad för att kylas med sjövatten. Jag kan nog tala för 98% av båtägarna på västkusten när jag hävdar att ingen sköljer ur sina motorer efter att dom varit ute.... Jag tror på teorin att om man släpper in syre mer än vad som kommer med vattnet, så rostar det desto mer mvh M
  8. Nu har du säkert löst det, men jag körde mina AlphaOne drev med drevsäck och hade med mig 30 liter vatten plus 9kg Propylenglykol, vilket räckte för att köra bägge motorerna. Se till att säcken sitter så högt som möjligt och vik upp så mycket "löst, hängande" som du kan. (Jag plockade av propellrarna innan såklart) Det gick åt några extra spännband för att få till det, men funkade bra.
  9. Hej....har två st sjövattenskylda V6or från 2007. Ligger i Göteborg. Motorerna är konstruerade att gå med saltvatten i kylkanalerna, så jag bryr mig inte...förutom vid upptagning, då jag låter motorn gå ordentligt med vatten/glykolblandning innan jag tömmer kylsystemet i dom punkter där det rekommenderas att man tömmer. Har en drevsäck som skapar en liten lokal insjö att hämta sötvatten ur. Limpor, risers och knän är väl det som går först och dom ser i det närmaste nya ut fortfarande. mvh Mats
  10. Nej, pumpen körs bara mot eller med...jag rengjorde min pump(bytte olja) så funkade det igen (hade samma problem...fick ner drevet genom att koppla bort slangen vid pumpen och ställa mig på drevet...oljan fick flöda ut i en flaska bredvid)
  11. Förstärker detta med ett stort plus för Marin ocg Industrisömnad i Grimmereds industriområde i Frölunda... Gjorte ett perfekt kapell till min KMV....tummen upp
  12. Antar att du har båten på land nu? Du skulle kunna försöka väga den sida för sida och se om den är väldigt sned viktmässigt...låter väldigt märkligt annars...undrar om det verkligen spelar någon roll om motorn sitter snett??...börjar en tvåmotorig båt att luta om du bara driver med en motor?? Nä......skulle tro att det enbart handlar om viktfördelning...har du PTH eller PTV (draggen på styrbord eller babord sida)? Batterierna? Vattentank? Reservdunken?
  13. Folk stjäl som korpar, så är det bara....jag har oxå blivit av med en kåpa till ett 280drev... Nej, det gör inget att det är borta....det är ändå inte tätt mot vattnet...med fettet som smörjer växellänkaget spolas bort om man kör med det så under en längre tid...
×
×
  • Skapa nytt...