-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm wertix
-
Placering
Kadett
-
Tog mig an den gamla kranen igår med skiftnyckel och blocknyckel och lätt var det inte men det gick bra tillslut Ett tips till andra som vill försöka sig på samma övning framöver är att använda två nycklar så att man kan trycka med den ena och dra med den andra samtidigt. Upptäckte att detta var enda sättet att få tillräckligt med kraft i och med det mycket begränsade utrymmet i motorrummet. Köpte en ny kulventil i mässing (3/8") igår och ska testa att montera den nästa vecka. Någon som har tips på hur man bäst tätar den? Funderar på gängtejp eftersom det också isolerar mässingen från aluminiumdrevet..
-
Det är därför jag tycker det är så konstigt att laddlampan har en ingång till larmboxen.
-
Är det inte oljetrycksgivaren som larmar i det läget?
-
Är det inte oljetrycksgivaren som larmar i det läget?
-
Ja, det är därför jag misstänker larmboxen. I princip har jag redan konstaterat att det är den det är fel på i och med att jag även uteslutit glapp och kablar som lossnat. Min fråga rörde mer om det borde fungera att "gå runt" larmboxen genom att installera en extra summer paralellt med templampan. Gissar att larmboxen egentligen bara innehåller ett par dioder som hindrar strömmen att släppas fram "bakvägen" och lysa upp alla larmlampor om ett av larmen går . Det som gör mig lite konfunderad och får mig att tveka på att löda ihop en egen larmbox är att jag inte begriper varför laddlampan har en ingång då summern ju ändå inte ska ljuda när denna lyser om jag förstått instruktionsboken till MD5 korrekt.
-
Ja, det får bli alternativet om inte summern från Kjell låter tillräckligt.
-
Ja, det får bli på insidan någonstans i så fall. Tänker att den borde låta tillräckligt högt i alla fall.
-
Som jag skrev så lyser templampan som den ska
-
-
Har märkt att varningssummern inte ljuder när templampan tänds på min MD5. Själva summern verkar fungera då den låter när oljetrycket sjunker och alla kontakter ser ut att sitta fast ordentligt på baksidan av panelen. Det får mig att misstänka att larmseparatorn gett upp på en av ingångarna. Eftersom jag inte lyckats hitta någon ny sådan funderade jag över möjligheten att helt enkelt köpa en separat summer och montera den parallelt med temperaturlampan. Hade tänkt mig något sånthär: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/summrar/summer-driv-7-15vdc-p50554 Tror ni en sådan lösning skulle fungera eller är det någon som har en bättre idé?
-
Har ett 110S-drev som sjövattenkranen kärvat igen på och jag funderar nu på att byta ut den. Är det någon här som gjort detta och har några tips på vad man ersätter den med för ventil (dimension och typ)? Går det lätt att få loss kranen från drevet med en skiftnyckel? Har inte så mycket utrymme att spela på och är det krångligt att få loss är det kanske bättre att plugga igen kranen och montera sjövattenintag någon annanstans? Tacksam för alla tips!
-
Bumpar tråden i hopp om att någon har koll på detta..
-
Demonterade min tvåbladiga fasta propeller från S110-drevet nu i vår för att byta anod för första gången. Har tidigare inte demonterat den sen jag köpte den (2 säsonger sedan) och det verkar inte som tidigare ägaren hade gjort det heller på ett tag för den satt som berget. Hursomhelst.. Det jag blev lite osäker på nu när jag ska montera tillbaka den är hur den förhindras att trilla av axeln då det inte verkat sitta några sprintar eller låsbrickor monterade. Propellerkonen (som i sig är gängad) + dess skruv verkar vara det enda som håller den på plats. Ser ut som på denna bilden: http://drevia.se/bilder/854045.jpg Stämmer det att det bara ska vara detta som håller propellern på plats? Ska man återmontera propellerkonen med något lim, typ Loctite?
-
Ok, det låter bra. Åt vilket håll ska man trycka ut dom? Ska man trycka på den platta ovansidan?
-
Har en Volvo Penta MD5 med en SEV Marchal 35A generator. Generatorn är utrustad med skiljedioder med två B+ för laddning av separerade batterier (start+förbrukning). (Den röda plattan på bilden) Nu verkar det som att en av dioderna gett sig i min diodbrygga. Endast startbatteriet laddar. Går det att byta en enskild diod själv eller är det bara till att byta ut hela bryggan? Monterade ner den för att kika men såvitt jag kunde se sitter de ingjutna i godset? Var hittar man reservdioder eller en hel brygga i Göteborgsområdet?
-
Den är hyfsat fräsch och behöver inte bytas. Svanhalsen byttes nämligen för några år sedan. Dock verkar några år vara tillräckligt för att den ska ha hunnit sätta sig ordentligt i båda ändar.