Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

djcliff

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om djcliff

  • Placering
    Kadett
  1. Byglade flotören idag, och det pep hela tiden Såleds är då flotörens kontakt slutande = sluter när nivån är för låg Innebär att jag har nåt annat fel. Kan snart lägga till båtmotorer på listan över saker som man vet hur dom borde fungera, men inte fungerar än då, trots att man tycker att man vet vilka delar dom består av... Listan: 1. Datorer 2. Fruntimmer 3. Båtmotorer...
  2. EN hel del att läsa på denna länk: http://boards.trailerboats.com/cgi-bin/trailerboats/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=002010 Det står på utrikiska, men det brukar väl gå bra
  3. Tjena. Har samma problem. Hur är din när du gasar på? Mn är slö som f-n .. den varvar men känns väldigt trött... Har hört att om oljenivån till drevet är för låg, så skall den strypa motorns varvtal. Känns bara almänt mysko. Mätte flotören med ett mätinstument, och det var ingen kontakt. Vet ej om den skall ha det vid normalt läge. Tänkte testa imorrn att bygla matningen till flotören för att se om det hjälper. Hjälper det, skall således flotörens kontakt vara sluten vid normal drift. Berättar mer när jag testat, men behöver också all info jag kan få (om det finns nån som vet)
  4. Tänkte bara varna för denna killen som säljer GPS på Blocket. http://www.blocket.se/vi/12329484.htm?ca=15_s Jag beställde 2 st Lowrance 5300, och dessa fick jag(så långt är allt bra. Han importerar dessa ifrån USA, och när jag frågade honom om hur han kunde göra det så svarade han att han varit i kontakt med Lowrance i Sverige, och att han skulle bli paralellimportör.(Har nämligen varit i kontakt med flera försäljare i USA och dom exporterar inte till Europa, pga att Lowrance VET att det är halva priset i USA) Det som gör att jag vill varna andra för denna killen är att jag har haft lite småproblem med den ena GPSen, och det är fanimej lönlöst att få tag på honom igen. Har smsat och ringt flertalet gånger, och vid två tillfällen har han svarat på SMS och sagt att han varit på semester. Första gången trodde jag på honom, men efter ett tag så börjar man ju undra om killen sitter inne och kränger GPSer när han har permission. Han har lovat mig ett kvitto sedan en dryg månad tillbaka, och jag har inte sett röken av nåt kvitto. Han lovade även garanti (2 år tror jag det var) men den kan man nog se sig i stjärnorna efter... Så, handla av nån annan istället!
  5. Trevlig båtsommar ja... i detta skitvädret (på västkusten).. Hade som sagt lite oflax, och hoppas andra kan spara lite tid genom att inte göra samma misstag som jag. Ska vi slå oss ihop och starta Alpha One support & service? haha Senast ändrad av djcliff | 01 augusti 2007 | 10:24
  6. Hej Janne. Vet inte hur mycket info & tips Kickdown hade innan och om han bytte allt (3 bälgar vattenintagslang), men 6 timmar är en bra tid om man inte gjort det förut. Man bör ha en tolk efter man bytt stödlagret för att få drivaxeln att passa igen, och jag hade inte sådan tur iaf, så att det bara var att smecka dit drevet efter stödlagerbytet. Fick låna en tolk av en marina. Vidare så gjorde jag även 2 misstag till: 1 - Eftersom låsringen till drivaxelbälgen är av aluminium, så la jag på lite fett på den för att den skulle glida in lite lättare, men tji fick jag. Den ploppar bara ut igen, och innan jag kom på att det var fettet som var felet (trodde nämligen att kanten på bälgen var för stor och det var orsaken till att låsringen ej ville stanna på plats) så gick det lite extra tid. 2 - Det största misstaget jag gjorde var att fetta in växelvajern. Detta gjorde att den gick aningens för trögt, och detta påverkade synkroniseringen med microbrytaren = fick slita av drevet igen och ösa i 5-56. Så... Om man e nybörjare och har lite lagom tur, så tar det en dag (kanske 2) men att en verkstad håller på i 2-3 dagar måste vara helt åt skogen. Lycka till! //Jocke
  7. Om växelvajern går trögt så får du problemen du beskriver - att växeln är svår att få ur. En mycket viktig sak att tänka på (som jag gjorde fel) är att INTE FETTA IN VAJERN utan endast smörja den med lättflytande olja eller 5-56. Anledningen är att om vajern går för trögt, så kommer det med stor sannolikhet att krångla med växeln i-och-ur. Tro mig, jag har testat.. hehe.. Låg i flera timmar vid bryggan för att få vajerläget och microbrytaren att synkronisera rätt. Drog upp båten och hängde av drevet. Öste i 5-56 för att tvätta bort fettet, och vips så funkade allt suveränt! Mvh Jocke
  8. Tjena. Har du löst problemt med växelvajern? Om inte, så blir du tyvärr tvungen att lossa den uppe vid plattan på motorn, och sedan dra ur hela vajern bakvägen. Höljet sitter dock kvar, men det gör inget. En mycket viktig sak att tänka på (som jag gjorde fel) är att INTE FETTA IN VAJERN utan endast smörja den med lättflytande olja eller 5-56. Anledningen är att om vajern går för trögt, så kommer det med stor sannolikhet att krångla med växeln i-och-ur. Tro mig, jag har testat.. hehe.. Låg i flera timmar vid bryggan för att få vajerläget och microbrytaren att synkronisera rätt. Drog upp båten och hängde av drevet. Öste i 5-56 för att tvätta bort fettet, och vips så funkade allt suveränt! Hoppas du löst problemet. Länge leve det ´ Svarta guldet Mercruiser Mvh Jocke Senast ändrad av djcliff | 17 juli 2007 | 15:38
  9. Tjena ! Några frågor först bara: 1 - Vad menar du med ..när motorn kopplas ihop med drevpaketet? Menar du att ljudet kommer när du lagt i växeln? 2 - Låter det olika beroende på hur du tiltar motorn? Kan tänka mig ett par saker: 1 - Växelvajern är för kort och ligger och påverkar växelföraren i drevet. Slaglängden på växelföraren är inte mer än ca 1/8 varv från fram till back, och detta blir då rätt känsligt om vajern är för kort. Du kan se denna växelförare om du har båten på land och tiltar upp drevet lite. Kika under avgasbälgen (framkant / överkant underhuset) 2 - Feljusterad växelvajer (den ut till drevet) 3 - Växelvajern til drevet går för trögt. För att smörja denna måste drevet av, tyvärr... 4 - Glapp i något av knutkorsen på drivaxeln, eller om det är för torrt och behöver fettas in. Själv har jag åkt på hela paketet med min motor och drev. Totalrenovering av motorn, byte limpor och knän samt drevbyte, så jag kan nästan doktorera i ämnet Mercruiser & Alpha One (känns det som iaf) Hoppas detta kan hjälpa dig.
  10. Tänkte skaffa mig enGPSplotter, och har läst en del här på forumet om import från USA. Har fastnat för Lowrance 3500C. Bästa pris på denna i Sverige som jahhittat är, 7340 kr (http://www.outdoorexperten.se/) www.tigergps.com vill ha 474 dollar (ca 3500 kr). En viss skilnad alltså... Nu till frågan: Kartorna till denna GPS. Kan man ladda in vad som helst, typ Seaclear's ? I och med att det är vanliga minneskort, SD, jämfört med Garmin som använder egna mineskort. Mvh Joacim
×
×
  • Skapa nytt...