Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

Mickechief

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Mickechief

  • Placering
    Fänrik
  1. Löst problemet. Avlagringar i bränsleppumpens backventiler, vände på gummit i ventilerna, klart. Många timmars letande innan felet hittades. Snart i plurret igen.
  2. Hej alla ! Har ett bekymmer, får inte upp bränsle till förgasaren. Bytt alla slangar, filter. provat pumpen i verkstad =OK levererar vill inte få upp ett bränsletryck i alla fall, sugit bränsle genom hela systemet med munnen, funkar i allafall inte. Ger snart upp Idéer?? Senast ändrad av Mickechief | 15 juli 2011 | 12:10
  3. Hej ! När du monterar impellern så är det bra om du har lite vit syrafri vaselin och smörjer in bladen, lock/botten samt lägger med lite i överflöd. vrid axeln samtidigt som du pressar ner den i huset så kommer den rätt. Skulle du ha vänt bladen åt fell håll så kommer det att rättas till efter det att du dragit i startsnöret eller kört ett varv på startmotorn. vaselinet hjälper till att smörja och skydda impellern till dess att pumpen fått vatten. Micke
  4. Innan du börjar bör du ha kontakt med någon lackfirma som kan ge dig råd om ett färgprogram som passar ihop grund-primer-ev spackel-finnish annars finns risk att det släpper. mellan slipningar och lack skall man tvätta med lösningsmedel typ aceton eller motsv. /Micke
  5. Du bör/måste ha en etsande grundfär som sprutas på direkt efter blästringen. Aluminium oxiderar fort och får ett oxid skikt på sig, denna måste etsas (avsyras). Sedan lägger du en primer som kommer att fästa bra på grundfärgen. Som sista lager kan du lägga en vanlig billack. Kan bli lite dyrt, gav 1200 till mitt drev i bara färg. Glöm inte andningsskydd. /Micke
  6. Hej ! Har någon av er erfarenhet och jobbat med förgångaren till Alfa One drev R drev? JAg skall byta bälgar men får inte ut sprintarna som håller bussningarna till bälghuset. Den ena gich huvudet av på och jag kommer inte åt att knacka ut den från baksidan. Måste jag lossa bälghushållaren för detta? Har försökt att slå ut den med dorn men det bara svarar. Vill nite göra för mycket åverkan, skall ju vara oskadat original helst. Har ni några tips? Vågar man värma? Kan man skjuva av den med bussningen och glidhammare, verka vara av LM. Hör av er ni som kan /Micke
  7. Bytte till den gamla nålventilen idag, gick bättre , problemet borta för stunden.
  8. Nu ger jag snart upp på min mercrusier 2,5 l ! Har renoverat förgasaren (packningar mm) eftersom den var full av avlagringar efter blyersättningsmedel. Nu flödar den efter fem minuters varmkörning, är det någon som har ett tips om var felet kan vara ? Har gjort ren nålventilen och blåst alla kanaler igen micke
  9. Expert och expert ? Om det läcker in borde det kunna läcka ut oxå. Varför inte ta upp båten på kärra när solen skiner och fylla på med vatten så borde det komma ut på det ställe som läcker in. Prova på biblioteket de har många olika böcker. tex båtbyggarböcker som ofta har reparations tips med i boken. Lycka till och trevlig sommar Micke
  10. Prova hos närmaste glasmästare, de brukar ha plexi. Har du den gamla rutan kvar så gör en mall av papper och be att få den utskuren. Bocka med hjälp av varmluftpistol och den gamla rutan, blir OK och inte så dyrt. Annars finns det ett företag i Göteborg som tillverkar mallar och bockar rutor efter önskemål, tror att de heter GBG industriplst. Tyvärr inte lika billigt. Har du tur så kanske de har en mall till din båt. Lycka till
  11. Jag tror att du måste höja akterspegeln för motorfästet samt förstärka både akterspegel och längsgående båtbalkar, samt knäna till akterspegeln. Jag köpte en båt med för stor motor, hela akterspegeln var lös och delaminerad, knäna hade släppt från balkar mm,(fick den billigt och har fixat det idag)att ställa detta iordnining var inte dyrt men tidskrävande och krävde ny lack på båten. Lite extra finns i marginalen från tillverkaren men ta det lugnt, det håller ett tag sedan blir det paj och landtagning.
  12. Har en fråga angående vilken olja som skall användas i ett Mercruiser drev. I manualen står det Quicksilver Gearlube. Hittar inte specifikatione på denna olja och undrar om det går att använda MP80 transmissionsolja (hög bärighet i oljefilmen vid 60-70 gr C) Eller 90/140 olja som oxå har hög bärighet, eller är det något speciellt med denna quicksilver ???
  13. Hej Hoppas du hittade någon firma i Kalmar, annars finns Isaks ädelträ i Karlskrona (Nättraby) de har hemma på lager fleera tjocklekar mm. Lycka till
  14. Hej ! Kolla in denna adress till Ockelboklubben klicka här Lycka till, tycker nog att den liknar en ockelbo Micke
  15. Det låter som om du kan ha fler problem. Jag tror att topplockspackningen/topplocket kan vara sprucket. Om detta händer blir just trycket högt i kylvattensystemet pga att förbränningsgaserna går ut i kylvattensystemet. Kolla även tipsen med knäet för flödet ut. Lycka till
×
×
  • Skapa nytt...