Steff008
Medlemmar-
Innehålls Antal
254 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm Steff008
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ganska känt fenomen att Optimax-spolarna krånglar, speciellt vissa årsmodeller. Hade själv en 175:a från 2008 där en spole åt gången gick sönder. Det visade sig sen att det kommit en servicebulletin att alla spolar på motorn skulle bytas på garanti. Efter det fungerade motorn så länga jag ägde den. Kan kanske löna sig att fråga verkstaden. Eventuellt kan det fortfarande vara garantisak och då skall du ju inte betala spolen själv. Mvh Steff
-
Hade motsvarande problem på en aluminiumbåt efter byte av utombordare. Nya utombordarens "originalzink" fungerade ej i sötvatten där även min båt står. Fick både korrossion på nedre delen av utombordaren och pitting i aktern på båten. Bytte alla anoder till aluminium från Performance Metals (Navalloy) och har inte haft några som helst problem efter det. Antar att Martyr Anodes fungerar lika bra fastän jag inte har personliga erfarenheter av dessa. De verkar ha lite större utbud. På Performance Metals websida finns f.ö. mycket bra läsning kring ämnet, även om det luktar lite reklam. För min del stämde ju reklamen. Funderade också på magnesium, men då skall sötvattnet vara riktigt rent, typ fjällsjö. I mitt fall fungerar åtminstone aluminium hur bra som helst. Korrossionen framskrider mycket snabbt också i sötvatten om inte offeranoderna gör sitt jobb. För min del klarade sig utombordaren med lite blåsor här och var, men aktern på båten blev till att svetsa, slipa o.s.v. Detta efter endast ca 2 månader i vattnet med nya utombordaren. Mvh Steff Edit: Jag har bara skummat ytligt genom tråden så jag ber om ursäkt ifall det blev tårta på tårta.
-
Ingen orsak. Bra att det löste sig. Mvh Steff
-
Tyvärr ingen framgång denna gång heller. Det verkar som så att kallare luft och/eller vatten så blir problemen mindre, för nu lyckas vi inte framprovocera symptomen alls. Det blir till att läsa in sig djupare i ämnet och fortsätta problemsökningen då problemen återuppstår. Tack för hjälpen så långt. Mvh Steff
-
Jo jag har förstorat och ser vad det handlar om, tror jag. Går det månne att borra ut niten och få bort hela slanganslutningen från röret innanför? Tänker i sådana banor att man kanske skulle lyckas fästa slangen direkt på röret. Är du förresten säker på att det läcker mellan slangen och slanganslutningen så att det inte läcker mellan slanganslutningen och röret innanför? I så fall skulle väl ovanstående eliminera problemet ifall det lyckas. Blir väl lite slipning för att få bort graderna innan slanganslutningen kommer loss, men efteråt finns det ju några mm. mer att klämma åt slangen kring, Mvh Steff
- 7 svar
-
- 1
-
Jajjamen. Tack för infon o ha de bra på äventyren. Mvh Steff
-
F*****n! Nu hade jag just skrivit ett långt inlägg och försökt förklara det ena och det andra samt frågat en del och sen försvann det då jag skulle skicka. Att man alltid skall glömma Ctrl+a och Ctrl+c innan man trycker "Skicka". Hur som helst hinner jag inte skriva allt igen nu, men ifall vädret tillåter skall jag fixa strobolampa för tändinställning och testa att alla cyllar får gnista (vid aktivt fel naturligtvis) under helgen. Bränsletryckmätare har jag inte tillgång till så där direkt och 5V referensen har jag inte kläm på hur man mäter. Skall läsa en del av dina inlägg, Jarb, då jag hinner så kommer det säkert fram. Återkommer med resultat senare. Mvh Steff
-
Hej. Vad har du använt för typ av slangklämma? Tycker det borde hålla med en typ sån här, eller ännu mindre storlek beroende på slangdimension. Det är ju inte direkt något tryck på retursidan. Naturligtvis måste ju slangändan vara absolut rak och tryckas längst in liksom klämmaren, men i övrigt inga konstigheter där. Mvh Steff
-
Borde kanske tillägga ännu att motorn idag har ca 390 timmar. Vinterkonserveringen har väl kanske inte varit helt optimal, men symptomen denna sommar har varit samma som senaste höst då båten togs upp, ända fram till nu då de verkar bli värre. Mvh Steff
-
Hej på er. Väcker upp denna gamla tråd igen eftersom problemet nu förvärrats. Hoppas Jarb och ni andra är på hugget. Min kompis ringde igår och berättade att problemet som beskrivs i denna tråd har blivit avsevärt mycket värre (återkommer oftare) och att han dessutom fått en ny felkod. Sagt och gjort tog jag med laptopen och YDIS-sladden och åkte ut till hans sommarstuga där vi kopplade in YDIS och började felsöka. Felkoden som dykt upp (när man håller in båda knapparna på varvmätaren en stund) är nummer 5. Jag kan dock ingenstans hitta vad denna skulle betyda. I YDIS dyker inte nummer 5 upp alls, men 37 återkommer hela tiden. Den står ju som bekant för "Intake passage air leak" vilket tyder på läckage i någonstans på insugssidan. På ett amerikanskt forum hittade jag dock att koden skulle betyda "Intake passage air leak/incorrect Idle speed control" vilket ju tyder på att det även kan ha något med tomgångskontrollen(?) att göra. Vi körde iväg med YDIS ikopplat och tog en print vid olika varvtal samt även 2 printar med felet på gång. Gjorde ett sammandrag med lite förklaringar som jag bifogade (Engine monitor sammandrag.pdf). Bifogade även diagnosen där det visar att det handlar om "Air Leak". Detta försvinner ju som bekant då motorn stannas och startas om enda tills felet återuppstår. Nu är det som sagt inga problem att få felet att uppstå. Ca 1 minuts körning vid 1200-1300 rpm så börjar den missa. Är det någon som ser något konstigt i bilagorna eller är nästa steg att gå loss med startsprayburken på insugsserien? Mvh Steff Edit. Som syns i bilagan är motorn aningen överproppad, men jag tror ju inte att det är problemet här. Diagnosis fel.pdf Engine monitor sammandrag.pdf
-
Hej Sigge. Tyvärr har jag lite dystrare erfarenheter än Frankerat, men alla får ju ha sin egen åsikt. Jag kör en Silver Eagle 650 WA som levererades ny med en Mercury 175 Optimax inför säsongen 2009. Jag körde med denna fram till mitten av sommaren 2013 då jag bytte motor till en ny Yamaha F200 V6. Jag bytte motor p.g.a. Högt motorljud, mycket vibrationer och i övrigt helt enkelt grov karaktär samt diverse andra problem. Fastän Optimaxen också hade en del positiva egenskaper (bl.a. bra drag, låg bränsleförbrukning m.m.) skulle jag aldrig byta tillbaka. Orsaken till att jag i början valde Optimax på nya båten var att jag hade en Optimax 90 (3-cylindrig) på gamla båten och var mycket nöjd med den. Optimax V6 har helt enkelt för bullrig och grov karaktär för mig och min familj. Mvh Steff
- 4 svar
-
- 1
-
Hej Phille. Kör själv med Silver Eagle 650 WA. Där är kojplatsen 2 m. lång, så fastän jag själv är över 180 cm lång sover jag (och frun samtidigt) riktigt bra där. Vill man ytterligare sträcka på sig finns det plats för fötterna in under sittbrunnen. Jag vill minnas att kojplatsen i Shark 605 WA är ca 20 cm. kortare, men detta är jag inte alls säker på. Hittade länk till svensk broschyr från 2007, men snabbt tittat hittade jag ingen längd på kojen där. Länk Mvh Steff
-
Hej igen. Viker mig för jarbs påstående (som vanligt) att Black Steel och Enertia ger ungefär samma fart och rpm i samma stigning. Jag har som sagt inte testat båda alternativen på samma motor. Mvh Steff
-
Hej. Jag tycker att resultatet låter logiskt och skulle i ditt fall byta tillbaka till 17" stigning. Min erfarenhet är att Yamahas Black Steel har mycket liknande egenskaper som alu. M.a.o. relativt snabb och relativt dåligt grepp. Om vi räknar med att Black Steel=alu så brukar ett byte från alu till SS i samma stigning (i ditt fall alltså Black Steel till Enertia) sänka motorvarvtalet med ca 200 rpm. p.g.a. bättre grepp. En höjning från 17"-19" brukar sänka varvtalet ca 300 rpm. I ditt fall torde enligt mina teorier varvtalet ha sjunkit med 500 rpm. vilket skulle ge 5400-5500 eftersom du tidigare låg på 5900-6000. Är Enertian ny med bytesrätt? Tror att Enertia 17" skulle sitta som en smäck. Jag har personligen mycket goda erfarenheter av Enertian som jag körde på en Optimax 175 innan jag bytte till Yamaha F200 V6. Att den är sjukt snabb ur vattnet skulle jag förklara med det goda greppet i Enertian och den aningen låga toppfarten med att du inte får all kraft ur motorn eftersom den jobbar utanför optimala varvtalsområdet. Eftersom rekommenderade maxvarvtalsområdet är 5500-6000 så får man ut mest kräm nånstans däremellan. Med Enertia 17" skulle du enligt ovanstående teorier landa på 5700 rpm. vid 38 knop. Greppet i Enertian kunde ev. tillåta en höjning av motorn ett pinnhål vilket skulle ge 100-200 rpm till (alltså 5800-5900 rpm.) och nån enstaka knop på topp. Ang. bottenfärg ännu så har jag upplevt att det går lite tyngre med målad botten än med ren obehandlad. Mvh Steff
-
Hej igen. Nu har jag inte fullt koll på motorn, men jag gissar att rekommenderade varvtalsområdet mycket riktigt ligger mellan 5500 och 6000, eller? Ligger du så nära maxvarvet (5900) tror jag nästan jag skulle satsa på samma stigning som du har nu, alltså 17". Sen skulle jag kanske höja motorn ett steg. Jag har gjort motsvarande procedur ett antal gånger (alltså bytt från alu till stål) och varje gång upplevt att maxfarten sjunkit en aning, liksom varvtalet. Dock tillåter det bättre greppet med stål att man höjer motorn och det är där man har några knop att hämta. En vild gissning i ditt fall är att byte från 17" alu till 17" stål sänker maxvarvet från 5900 till 5600-5700 och en höjning av motorn ett steg höjer maxvarvet med 100 rpm vilket gör att du skulle landa på 5700-5800. Jag kan, som sagt, ha fullständigt fel, men som du skriver är det bäst att köpa propeller med bytesrätt så du får prova olika. En sak till att ta i beaktande är ju förstås hur du använder båten. Kör du ofta tungt lastad, drar vattenskidor e.d. är en lägre stigning att rekommendera emedan för normal cruising är en högre stigning att föredra eftersom det bl.a. normalt ger lite lägre förbrukning i marschfart. Mvh Steff