-
Innehålls Antal
56 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm henke-arvidsson
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för svar. Angående länken, är det en annan likriktare du tror skulle funka?
-
Sumrar jag röd kabel och likriktarens hölje får jag signal, med svart kabel och höljet ingen signal
-
Det har jag gjort också, inget motstånd vid mätning av +, betydligt mer när jag mäter -
-
-
Har nu fått hem min likriktare och skulle idag montera den. Blir dock väldigt förvånad när jag märker att likriktarens "metallchassi" har kontakt med den röda +kabeln som går in i likriktaren. När jag då skall montera likriktaren på motorblocket blir det kortis då blocket är jordat. Det måste ju vara fel på likriktaren eller tänker jag helt fel? Bifogar en bild där jag kopplat röd kabel till + på batteri, mäter jag sedan mellan en fläns på likriktaren och - på batteriet får jag 13V.
-
Visst är det så att nu när jag monterar likriktare så måste batteri alltid vara påkopplat vid drift, annars ryker likriktaren direkt?
-
Skall montera likriktare på min Yamaha F9,9 -16. Hittade detta kopplingsschema, dock saknar min motor startmotor, startrelä m,m. Laddspole finns under svänghjul. Röd kabel på likriktare antar jag kopplas till + på batteri och - på batteri jordar jag i motorn? På kopplinsschemat är likriktaren kopplad på lighting coil, vore inte charge coil mer logiskt, felmärkt eller jag som tänker fel :-) ? Kopplingsschema yamaha.webp
-
Hur mätte du resistansen fredde? Får inget värde alls när jag mäter resistansen enligt länke ovan.
-
Ok, oxå läst om att man kan mäta resistansen. Vet dock inte vilka värden man skall ha för att veta att trimsensorn är ok.. Vet faktiskt inte om det finns andra ej original-mätare, har ställt frågan till marinepart.se. Hittade lite info om hur man testar sensorn här men inte hunnit läsa igenom det ordentligt: http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?430297-How-to-troubleshoot-tilt-trim-sensors-and-gauges
-
Någon som har koll på Hondas trimmätare? Har en originalmätare som är korrekt inkopplad men helt död, nålen står konstant i botten. Ett vanligt fel till detta skall tydligen vara trimsensorn på motorn. På sensorn mäter jag 0 volt när motorn är maximalt ner-tiltad och 4 volt när den är upp-tilltad. Trots denna variation i spänning får jag ingen reaktion på mätaren. Är mätaren trasig eller ger sensorn för lite spänning, skall den kanske ge ända upp till 12 volt när den är upp-tiltad?
-
henke-arvidsson ändrade sitt profilfoto
-
Har precis köpt en Honda BF90 -03. Tyvärr har jag lite problem med mätarna som medföljde. Har en kombinerad varvräknare/timräknare där timräknaren räknar tid även när motorn är avslagen men tändningen är på, den borde väl bara räkna tid när motorn i igång? Något som kan vara felkopplat? Mätaren är en Honda original.
-
Hittade oxå denna sida. Tyvärr ligger detta företag i USA så blir nog lite svårt att beställa från dem. 004D känns som en intern benämning på färgen, inte en kod som man tex kan hitta på en färgkarta. Har letat lite efter denna färg på vanlig sprayburk (bättringsfärg), seasea har en del men de benämms Yamaha Dark Blue Metal 1994-97 och Yamaha Met.Blue Silver 1985-90, känns som ingen av dessa är denna jag ska använda?
-
Ska under vintern lacka om kåpan till min Yamaha F50 -96. Någon som vet RAL eller NCS benämning på färgen som skall användas till detta? Är Yamahas nya fyrtakts-motorer lackade i samma färg som min 96a?
-
Ok, antar då att detta innebär att timmarna räknas när tändningen är på, och inte bara när motorn är ingång?
-
Trimmätaren funkar kanon nu, tack igen. Funderar även på att koppla in en timräknare, har du även koll på mellan vilka trådar denna kopplas in?
-
Hehe, ja det kanske slutar med att köpa en ny mätare iaf men nu kommer troligtvis både varvräknaren och trimmätaren fungera, det klarar jag mig på. Stort tack för hjälpen