Gå till innehåll
måndag 09 september 2024

hannihatten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om hannihatten

  • Placering
    Fänrik
  1. Ja det skulle inte förvåna mig, det finns folk till allt…
  2. Ja det blir till att köra gänglåsning på de nya skruvarna.
  3. Kikade på drevet i samband med bad och såg att skyddskåpan saknades. Har någon varit med att den lossnat av sig själv? Har kört drygt 100 nm sedan sjösättning. Den sitter med två skruvar och jag tycker att det skall till att bägge gängar ur sig själva? Ny kåpa med skruvar drygt 3000:-. Bild från innan sjösättning med skyddskåpan på plats. /Fredrik
  4. Har en Nidelv 24 med en MD17D och jag har fått upp den i 9,3 knop , jag fick nästan tunnelseende!
  5. Tack för alla svar! Amperemetern är mycket riktigt från biltema och verkar väl inte riktigt ha någon större precision. Känns som att en voltmeter kommer att ge mer relevant information om batteristatusen så jag kommer att montera en kraftig kabel direkt till batteribanken från generatorn och installera en voltmeter istället.
  6. Spänningsavkännaren(den gula kabeln på generatorn) är kopplad direkt till utgången B som går till förbrukarbanken via amperemetern. Kabeln från generatorn är kopplad med ringkabelsko på amperemetern, samt ringkabelsko från ampmetern till batteriet, så det är ju ett brott på kabeln vid ampmetern, huruvida det är nån shunt därimellan vet jag ej... Funderar dock på att ta bort ampmetern och den gamla kabeln, ersätta med en ny kraftig kabel och koppla in en voltmeter istället
  7. Jag har en generator med inbyggd skiljediod, dvs den har utgångar för laddning av två separata batteribankar. När jag följer pluskabeln (som bara är en 6mm2) från generatorn till förbrukarbanken ser jag att den är kopplad via en analog amperemeter i instrumentbrädan, vilket borde innebära en del spänningsfall. Frågan är om jag kan dra en ny separat kraftig kabel mellan generator och batteri för bättre laddning och ändå ha den gamla kabeln och amperemetern inkopplad??? Mvh/Fredrik
  8. Och en bild på vävelföraren, bara att skruva isärhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
  9. Hej, har du kopplat isär växelföraren också?? på min mercury 40 hk satt det en bult som man kom åt efter att ha lossat trimfenan . Bulten under trimfenan: Senast ändrad av hannihatten | 27 oktober 2007 | 18:32
  10. Tänkte väl det, har ju kikat på det klippet några ggr förut, jag hade inte heller haft något emot att ha något liknande i båtväg..har ju åkt med i en T20 i 60 knop och det gick ju undan, kan bara föreställa mig hur det känns i 80 knop... Mvh/Fritte
  11. Känns ju som om du snott filmen härifrån... http://82.182.125.208/gallery/T20/T20_last/T20_last.htm är det verkligen din båt??
  12. Hej har en Ryds 440 gt med en 2-cyl Mercury40hk -01. Tycker att den går ganska bra när jag är själv i båten men när man är fler så går det betydligt segare, funderar på att uppgradera till en Mercury 60 hk elpto vilken väger lika mycket som en Mercury 40 fyrtaktare dvs 100 kg. Skulle vara skönt med lite extra pulver ibland känns det som.. Är det samma bultmönster genom akterspegeln på en 60 hk eller behöver man göra nya hål?? Sedan är ju styrningen upp till 55 hk så den behöver man väl också byta för säkerhets skull!? Mvh/Fritte
  13. Jag använde Hempel Gelcoat Cleaner i våras med bra resultat, den innehåller ju oxalsyra. Jag använde gelevarianten, men den finns ju också i sprayform. Mvh/Fritte
  14. Vrider man kuggen för hand medsols/högervarv så skall den skruva sig upp till toppläget på axeln utan någon större kraft. Skulle rekommendera någon form av olja för smörjning, fett blir lite för kletigt. Mvh/Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...