-
Innehålls Antal
35 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm boatsman
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Jag har problem med min VP140A, den går ej på låga varv. Den startar men dör efer några sekunder om man ej pumpar med gasen. Över 4000v/min verkar den gå bra men drar man av verkar den tjöva sig. Jag har rengjort förgasarna två gånger ställt om till grundinställningen enligt instruktionsboken. Har kollat tändningen verkar ok (brytarlöst). Bränslepumpen verkar ok. Har kört på färsk bensin direkt från reservdunk, ingen skillnad. Stiften(bytta) är rätt sotiga tycker jag. Har kollat packningarna mellan förgasare och grenrör - ok. Vad kan det vara för fel? MVH Magnus
-
Förmodligen har packnningen nere vid propelleraxeln get sig. Så drevet behöver åtminstonde packas om. Om man inte har gjort detta tidigare är det nog bäst att lämna in det, men problemet är nog att få tid hos något varv nu. Men vill/måste du ge dig på det själv så har tidningen Praktiskt Båtägande nyligen haft en artikelserie om detta. Lycka till /Magnus
-
Dom testades i senaste nummret av tidningen Praktiskt Båtägande(nr11). Verkade fungera bra. /Magnus
-
Hej Jag tror inte på Skyllermarks princip att alltid sträva efter så låg impedans som möjligt mellan batterierna. Om förbrukarbatteriet är kraftigt urladdat kommer strömmen från startbatteriet bli mycket hög då reläet slår till. Detta är, vad jag tror, inte så bra för något av batterierna. Jag har därför monterat två 40A parallella relä med varsin slinga med 2,5mm2 ca 50cm och varsin säkring. Detta begränsar inrusningsströmmen. Efter ett tag när spänningen har stigit i förbrukarbatteriet minskar srömmen ändå och spänningsfallet är då lågt. Dvs man får ändå ett fulladdat batteri. Detta har fungerat mycket bra och kostar endast ca 80kr. /Magnus
-
Hej, Jag har konstaterat att avgaslimpan till min VP140A har gjort sitt. De är ju rätt dyra, kostar ca 6000sek orginal. Frågan är om man vågar sig på ett billigare alternativ. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? http://www.drevdelar.se/ http://www.usaonline.se/ http://www.johnsbatmotor.se/ /Magnus
-
Det borde vara bättre med en 100hk. Detta med tanke på totalvikten och den totala våta(bromsande) ytan för motorn/motorena. Däremot är det driftsäkrare med två motorer. Mvh Magnus
-
Jämför med produktbladen på http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/gasengine/sterndrive/ /Magnus
-
Jag tror att det är batteriet som är slut. Spänningen dyker då när man belastar det. Om det gör så fastän det är fulladdat så är det bara att byta. /Magnus
-
Utter 6200CC verkar vara en trevlig båt med likartat koncept som Flipper. Den har dock lite mer v-botten och lär gå mjukare. Har själv inte provat den men läst en del om den. /Magnus
-
Ja det var faktiskt så, jag ringde den förra ägaren och det visade sig att han brukade hälla i ca 1dl olja i bälgen. Och drivknuten ser ju riktigt bra ut så det kanske inte är så dummt. Tack för svaren / Magnus
-
Hej När jag lossade mitt 280-drev idag upptäckte jag att det var olja (ca 2dl) i knutbälgen. Är det någon packbox som har gett sig? För det är väl inte normalt att det skall vara olja där. Eller kan den förra ägaren hällt i olja där tro. Det är första gången jag lossar detta, köpte båten förra året. /Magnus
-
Vart tog alla trådar om etanolkonvertering vägen? Borde finnas lite erfarenhet nu. Tyvärr lät det lite riskfyllt med tanke på den låga flamtemperaturen. Annars känns det rätt att göra något för bensinpriset kommer nog bara att stiga tyvärr. Bla ökar ju efterfrågan i Kina kraftigt. /Magnus
-
Tack för svaren, det får bli en bit kätting tror jag. Magnus
-
Hej, Nu närmar sig våren med stormsteg, och jag har köpt ett nytt ankare. Ankaret är av Bruce-typ. Frågan är om man bör ha en bit kätting till denna för att ankaret skall greppa ordentligt? Det är ju lite tråkigt med kättingen om den skall löpa ur en ankarlåda. //Magnus
-
Kanon det gör vi :-)