Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

moltas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    482
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

25 Expert

1 följare

Om moltas

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

2 507 profilvisningar
  1. moltas

    Raymarine plotter

    Hade tänkt byta ut min nuvarande plotter Raymarine C120 mot en ny Axiom 12. Så råkade jag se en begagnad E 125 hybrid touch, ca 6 år gammal för mindre än halva priset mot en axiom. Så jag tänkte fråga, är e 125 bättre med ett pris på 9000 kr än min gamla? Hur står sig e 125 i förhållande till axiom 12?
  2. Ok! Ska kolla lite närmare.
  3. Nu gör det inte så mycket med sparade data då jag köpt båten i våras. Kan absolut prova med fabriksåterställning. Har inte hittat några uppdateringar till den. Kanske inte finns några med tanke på ålder.
  4. moltas

    Raymarine C120

    Har en Raymarine C120 monterad i min Nimbus 320. Är ca 10 år. Tycker den är lite slö både med kommando och förflyttning vid gång. Tittar lite på nyare 12" navigatorer. Raymarine har en modell som heter Element 12S. Är denna bättre i prestanda? Skulle Garmin vara ett alternativ eller nån annan 12"?
  5. Det var lite så jag tänkte. Vet dock inte statusen på personerna gällande betalansvar.
  6. Tack för er input i ämnet. Lite förtydligande. Den ena har sökt medlemskap i höstas och använt sig av hamnplan och lyft. Hans båt ligger på en anvisad båtplats. Vi har slutbetalningar i mars månad för detta och han har inte betalt, trots påminnelser, hot om att han ska flytta bort båten, flera sms men inte hört av sig. Har dessutom nämnt inkasso. Den andra har använt vår hamnplan samt nyttjat torrsättning. Sålt båten under vintersäsongen. Har prislistor för icke medlemmar men han betalar inte. Harmlösa förklaringar om att han inte fått breven med faktura, flera sådana. Fotograferade av fakturan och skickade via sms. Då kunde ha inte neka längre. Honom hotade jag direkt med inkasso. Har inget hört ännu. Är mest en principfråga att driva det så långt det går, även om klubben inte får så mycket av beloppen.
  7. moltas

    Betalningskrav

    Är båtplatsansvarig för en båtklubb. Vi har personer som inte är medlemmar och nyttjat våra tjänster. Vi har fakturerat men dessa struntar i att betala till vår förening. Ge mig bra tips hur vi ska få i beloppen. Tycker i en del fall det är lite krångligt med inkasso.
  8. moltas

    Raymarine C 120

    Har en Raymarine C 120 gps monterad i min Nimbus 320. Jag vill ha inställningen "kurs upp" på displayen. Dock har den en egenhet att under gång växla till ett annat läge efter några minuter. Får knappa tillbaka det igen vilket är irriterande. Nån som känner till detta och går det att göra nåt åt det? /Jan B.
  9. Tackar för synpunkter! Ska förtydliga ett par saker. Marinan äger hallen där denna båt förvaras. Där förvaras även många andra båtar i enbart förvaringssyfte. Förmedlaren är ägare till marinan. Förmedlaren/ägaren av marinan är även aukt. för en av dom större båttillverkarna och känns seriös. Det som är lite tveksamt för mig är mängden pengar att betala redan nu. Båten kostar en bra bit över miljonen. Vem som ska ha beloppet har vi inte kommit fram till ännu, mäklaren eller säljaren. Hör även till saken att båten är i ett utmärkt skick och svårt att hitta en sådan båt till i det skicket. Ett av dom större skandinaviska fabrikaten. Därav mitt starka intresse för den.
  10. Hej! Jag är stark spekulant på en motorbåt som är inomhusförvarad i en varmhall. Båten säljes via en förmedlare hos en större marina. Förmedlaren och jag hade en muntlig ök. om en handpenning nu och slutbetalning vid leverans i vår. Nu vill ägaren ha full betalning redan nu. Då är frågan hur riskfritt det är att betala den nu och låta den ligga i varmhallen till våren.Hur är det om marinan går i kk? Tar konkursboet hand om båten då? Givetvis får förmedlaren skriva vattentätt avtal och garantera att båten inte är belagd med skulder. Vill han ha betalt nu får säljaren räkna med en reducering av priset. Det blir bekvämast för mig att låta den ligga kvar och sjösätta den direkt i vår. Synpunkter?
  11. Tack för ett mycket uttömmande svar! Du skrev att akterdäcket var lite större än i Nimbusen. Är det på bekostnad av mindre salong i så fall? Nimbusen har vi kollat på, men inte Sagan, bara bilder. Har sett annonsen hos åf. Iofs. inte så långt att åka. Finns inte speciellt många Saga till salu just nu. Var nära att börja diskutera pengar på 320 men en hann före mig och köpte den.
  12. Kollar på Nimbus 320 och Saga 315. Dom är ganska lika men skulle gärna höra åsikter om vilket fabrikat som skulle vara bästa köp med både ekonomi och kvalite under lika förutsättningar. Ni som äger dessa båtar, kom gärna med kommentarer, både positiva och negativa. Nimbus starka varumärke i Sverige eller norsk kvalite?
  13. För att avsluta ärendet i tråden har jag hittat orsaken till motorstörningen. Jag blev rätt så säker i ett tidigt skede att det inte berodde på bränsleförsörjning. I alla fall blev hela drivmedelssidan från sil i tank till förgasare helt genomsökt och servad. Sökte mig till tändningssidan och började mäta tändningen vid fullgasvarvet då den börja lägga av. Konstaterar då att tändningen inte var stabil. Då börjar funderingen kring cdiboxarna. Fick iaf. låna en begagnad för att testa. Provade med den och motorn gick klockrent. Så det blev en ny sådan och beställde den. Tog lite tid att fastställa orsaken men det gick. Att hitta en verkstad som kunde fixa det var omöjligt inom en treveckorsperiod. Hade dock mycket hjälp av sonen som är hemma på såna problem. Hoppas att detta kan va till hjälp för någon annan som har dylika problem.
×
×
  • Skapa nytt...