-
Innehålls Antal
364 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm primouza
-
Placering
Kommendör
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej. Jag har en Mercruiser 7,4 MPI -2000 som startar bra men när den sjunker i varv som hamnar den så ”lågt” att den ofta dör. Gasar jag till lite vid start så funkar det bra. När den väl hittar tomgången så går den perfekt (i övrigt också) men det stör mig att jag måste gasa till för att den inte ska dö. Jag bytte IAC förra året (köpt på Hansen Racing). Är det skillnad på Hansen och ex Drevs grejer? Tänker om jag ska byta IAC en gång till? Dom är dock inte gratis så man vill inte gärna chansa om det inte är den som är felet. Går det att montera den ”fel” ? Allt funkar ju kanon när den väl lagt sig på tomgång så det borde tyda på att IAC’n jobbar korrekt då i alla fall. Någon som har nåt annat förslag? /Stefan
-
primouza började följa Stulen Sea Ray 270-95, Mercruiser 7,4 MPI med 2 fel, Vart beställa nya mätare/instrumentpanel - Sea Ray 270 och och 3 andra
-
Hej, Harven Sea Ray 270-00 med en Mercruiser 7,4 MPI (MEFI-3) Problem 1. När jag gasar upp i plan och ligger på marschfart (ca 24 knop - 3700 RPM) och har legat ett tag så piper det. Har kollat felkod och fått "Code44 - cannot detect knocksensor" Jag har bytt båda knacksensorerna samt sprayat 5-56 i kontaktstyckena men utan resultat. Igår så klippte jag av kabeln på varje sida och skarvade på nya kontaktstycken. Har inte hunnit prova båten efter detta. Dock testade jag de avklippta kontaktstyckena med en multimeyer genom att testa från ände till ände och då pep det - så det verkar inte vara nåt klapp i kontaktstycket (om dom inte satt väldigt dåligt på sensorerna. Någon som har nåt förslag om det inte visar sig fungera? Problem 2. När båten stått över natten (eller längre) så startar hon upp direkt man vrider på nyckeln men vill (oftast) bara gå i 3-4 sekunder och sedan klättrar varvtalet nedåt (ungefär som när choken hår ur) för att sedan stanna. Startar man ingen så startar hon direkt och går som hon ska? IAC'n är bytt Tempgivaren till ECU'n är kontrollerad med dator och verkar visa rätt värden. Jag har lossat alla kontaktatycken och sprutat 5-56 men ingenting hjälper. Om någon har en aning vad som kan vara fel så vore jag tacksam för feedback, då sommaren snart är förbi och vi vill börja använda båten på lite längre resor.
-
Hej. Har fått en felkod "code44 - cannot detect knocksensor" på min båt (kollat med felkodsläsare) Motorn är en Mercruiser 7,4 MPI -2000 När man ligger på planing på typ 3000-3500RPM så börjar det pipa efter nån minut. Jag har bytt knacksensorer och sprayat 5-56 i kontaktstyckena samt på de nya knacksensorernas kontakter (det sitter 1st på varje sida om blocket) Trots detta så larmar motorn. Är det någon som vet hur hag åtgärdar detta? Vi tänkte dra ut på en långresa snart men vågar inte det med tanke på att det piper om motorn. Det ska tilläggas att båten går att köra på runt 2000RPM (8 knop) utan problem. Det är först vid planing som larmet kommer. Är det någon som vet hur man åtgärdar detta så vore jag EVIGT TACKSAM! Med vänlig hälsning, Stefan
-
Hej, Jag har ett elverk Honda EU20i till salu. Endast provstartat men aldrig använt. Kom med bud...
-
Hej, Har ett elverk Honda EU20i till salu som jag fått i en bytesaffär. Provstartat men aldrig använt = helt nytt. Kom med bud /Stefan
-
Hej, Jag ska byta mätare samt instrumentpanelerna som mätarna/knapparna sitter i (solblekta och fula) Är det någon som vet vart man kan köpa detta inom Sverige? Jag vill helst inte importera själv från USA då det strulade massa sist jag beställde andra grejor. Båten jag har är en Sea Ray 270 årsmod-2000
-
Hej, Jag har sökt på alla forum på nätet men ingen verkar veta vart jag ska börja min felsökning. Jag har en Sea Ray 270 -00 med en Mercruiser 7,4 MPI (sjövattenkyld) Jag köpte båten Maj -16 Till en början hade jag problem med kylningen men detta avhjälptes halvvägs in i säsongen (efter massor med felsökande) som tillslut visade sig vara att mellanväggen i termostathuset hade rostat sönder, så kylvattnet for in från ena hållet och ut på andra sidan utan att ta vägen upp mot motorn. Efter detta så tog jag en sväng på 8 distans enkel resa för att dagen efter åka 8 distans tillbaka. Denna resa gick kanon och allt fungerade perfekt. Nu till problemet. 1 vecka senare så skulle vi ut och bada. Jag startade båten vid bryggan och stod på tomgång den tiden det tar att göra loss. Väl ute ur hamnen så drog jag på och precis när hon började plana ut (runt 2800 rpm) så började summern pipa dovt och motorn tappade kraft. Jag drog av gasen och stängde av motorn för att sedan starta igen. Gasade på och samma sak händer igen. Vänder och lägger till vid bryggan. Vad jag kan minnas så låg oljetrycksmätaren (original i instrumentpanelen) stadigt på runt 60-65 PSI där den brukar (har för mig att det är ungefär det den visar när man belastar motorn) 1 vecka senare så kommer en kompis som är båtmeck förbi med sitt diagnosinstrument och vi läser av felkoderna. Loggen visar fel på oljetryck. Vi nollställer koden och startar upp båten för att testa den med instrumentet inkopplat. Sen drar jag på och båten funkar som den ska igen!? Vi kör typ 10 minuter planande mellan 3000-3500 rpm och allt fungerar som det ska. Oljan jag kör på heter Quicksilver 15-40 (521). De sista siffrorna vet jag inte vad de betyder. Har ni någon aning om vad det kan vara för fel? Har lite ont i magen över detta då säsongen 2016 mest gick åt till att felsöka varför den gick varmt - så det blev bara en resa på hela säsongen. Oerhört tacksam för svar på detta,
-
Märkte när vi körde hem idag att efter ha kört motorn på runt 3500rpm i ca 1-2 minuter så var det som att man körde "in i en vägg" och motorn tappade orken. Den tappade lite varv (typ 200 rpm) och sen började det pipa från motorn. Drog av gasen och stängde av motorn. Startade igen och körde runt 1500 rpm å då funkar det kanon igen...? Nån som kan gissa vad detta kan bero på? Och vilket larm är det som ljudet?
-
Vad händer om man kör med ett slitet impellerhus? Kopplade på vattenslangen uppe på land direkt på impellerintaget och såg att vattnet trycktes hela vägen ut genom avgasrören utan att motorn var igång... Demonterade impellerhuset och såg att det var djupa repor inne i huset (som är gjort av plast) Vad händer om man kör med ett så skadat impellerhus? Det läcker inget vatten inne i båten bara läckage förbi impellern inne i huset.
-
En liten uppdatering då problemet med för varm motor kvarstår. En kort sammanfatting vad som är gjort fram till dags dato: Nytt: limpor, knän, risers, termostat, impeller Kontrollerat: impellerhus - OK, kontrollerad cirkulationspump som pumpar vatten in i motorn - ser ut som ny och snurrar perfekt, kylkanalerna in i motorn ser perfekta ut, har dragit bort vattenslangen från drevet till termostathuset - det forsar in vatten, har startat motorn och dragit bort slangen till oljekylaren - det sprutar vatten. Fel: tempmätaren visar ca 80gr. Har även mätt med IR-termometer på insugssidorna vid termostathuset. styrbord sida (i båtens riktning där tempgivaren sitter) ganska precis 71gr (det sitter en 71gr termostat i så det är bra men på motsattsida insuget ca 84gr. När man kör i planingsfart (ca 3400rpm) så går den varm efter några minuter. Har inte testat med IR-termometer men knäna blir jättevarma och det osar om motorn. Väntar man 5-10 mins och startar så går det kanon att köra på tomgång och upp till ca 1000rpm Har ringt alla serviceverkstäder i hela världen snart men ingen verkar veta vad som är fel?? Jag har inte råd att byta flera delar nu eftersom jag aldrig hittar felet utan det kostar bara enormt mycket pengar. Hjältestatus till dig som hittar lösningen på detta! Blir jag TV-kändis någongång så lovar jag att gå runt med ditt namn på kläderna och hylla dig! Sjukt less just nu.....
-
Hej, Polarens båt blev stulen i helgen. Det är en Sea Ray 270 årsmod 1995 med grönt kapell. Båten stals i Åkersberga. Är det någon som sett något misstänkt eller så, är ni välkmna att höra av er. Tack på förhand,
-
japp! Dock borde jag ha lika varma/kalla limpor/knän när det sitter samma typ av packning på båda sidor....