-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm KristianP
-
Placering
Kadett
-
Här hittade jag en annorlunda grej. En slags påhängsmotor med jet, finns även som diesel. Klicka här... Här är något som liknar det jag fick tips om länre upp i tråden, Arneson drevet. Klicka här... /Kp.
-
Tack för all info! och länkarna....nu har jag att göra ett tag framöver. /Kp.
-
Precis när jag hade tappat sugen på jet och börjat kika runt på utombordare så får jag den här fina informationen... Tack Amatius! Det verkar alltså som att jag skulle kunna ha en båt på kanske 7 meter och 1500 kg med vattenjet. Det verkar dock inte finnas några fabriksbyggda som passar och jag inser att jag inte själv kan konvertera en. Det är i alla fall tur att jag inte har bråttom, jag kan resercha hela nästa säsong också. Jag tycker att det är konstigt att inte några av de stora båttillverkarna erbjuder vattenjet som alternativ. Man kanske måste kontakta dem och höra? Annars gillade jag Smuggler (som jag fick tips om ovan) där utombordaren sitter utanför båten. Det ger ju lite extra längd och plats. Men skrovformen är ju inte direkt grundgående i sig själv...... /Kp.
-
Har nu läst allt om vattenjet här på forumet, men blir inte mycket klokare. Sökte också på ytskärande propeller, men hittade inte mycket. Kan det vara något (och vad är det?)? Det finns lite amerikanska båtar med vattenjet, men jag är inte säker på att de tar hög sjö särskilt bra. Klicka här... De säljs även i Sverige. Det kanske är bättre att satsa på en båt kring 6 meter med utombordare. Någon som har tips om en bra båt i storleksklassen som kan plana även i lite högra vågor? Måste den ha off-shore-skrov? Eller är det vikten det hänger på? Tack för alla svar! /Kp.
-
Inte för att jag har råd just nu, men något i stil med den här hade passat mig. Fast den är nog för stor även om den skulle ha vattenjet... Finnmaster 6600 WA /Kp.
-
Utombordare är kanske det enda alternativet....Men storleken på båten begränsas då fortfarande av djupet. Hur stor/tung båt måste man ha för att den ska klara av lite vågor utan att man ska behöva köra under planingströskeln eller riskera att den (eller passagerarna) stampar sönder? Såg förresten på Yamahas amerikanska sida att de har utombordare med jetdrift (max 115 hp). Det kanske skulle vara något....? /Kp.
-
Tack för snabba svar, det är precis sådana här synpunkter jag är ute efter! Jag har aldrig kört någon jetbåt så jag vet inte, men kanske en vattenjet inte sätter igen om man kör på tomgång i 50 cm djupt vatten? Jag har läst att vattenjetimpellern måste bytas oftare om det sugs upp mycket skit i den. Åror kan ju vara ett alternativ. Finns det någon daycruiserliknande båt (eller walk-aroud/cabin etc.) som tål lite högre sjö som man kan ro? Det låter nästan som en svårare kombination än vattenjet och daycruiser . /Kp.
-
Där jag bor är det mycket långgrunt. Vid bryggan är det max 50 cm djupt och för att komma ut till över 1 meters djup så måste man puttra ut i ca 3-400 meter. Detta begränsar naturligtvis storleken på båten man kan ha. Jag har en HT-båt (5 meter) med utombordare och det fungerar alldeles utmärkt. Problemet är att båten inte klarar av så värst hög sjö. Lagom till middagsbrisen så blir den stampig. Jag har därför börjat fundera på en jetbåt. Man borde väl kunna ha en jetbåt på kanske 7 meter som klarar hög sjö bättre, men som ändå kan köra på grunt vatten? (jag menar inte att man ska fullgasa ända till bryggan....). En daycruiser med inombordsdiesel och vattenjetdrift vore nog optimalt. Jag är inte intresserad av superprestanda och buskörning. När man söker efter jetbåtar så blir det mest små leksaksbåtar med låga fribord. Känner någon till något alternativ? Måste man lämna in en vanlig båt för vattenjet konvertering (det låter dyrt...)? Tack för hjälpen, /Kp
-
Snyggt jobb! Vad finns det kvar att göra? Den ser ju bra ut. Jag har en Uttern 510 HT från -75 som jag börjat med. Har rivit bort klädseln och ska byta den (inte snygg efter 30 år). Det verkar dock som att det finns vatten mellan skroven, så jag kanske får göra mer än att klä om insidan......Då kommer jag i så fall att använda din sida som referens! /KP.
-
Det här problemet har jag också på min Yamaha (50 hp 4-takt -99). Höljet till trimmotorn har fått sig en liten smäll och börjat rosta. Att beställa ett nytt lock går inte utan man måste köpa en helt ny motor för nästan 5 000,- . Jag har köpt Yamahas motorfärg på Biltema och tänkt göra det själv. Jag har ingen direkt erfarenhet av det här, men jag gissar att man kan skruva bort locket, slipa och grundlacka det och sedan spraya det. Jag har dock hört att det måste vara speciell grundlack utan järn...? Någon med erfarenhet? /KP.
-
Barsebäckshamn eller Lomma ligger bra till. Vikhög funkar också. /Kristian.
-
Tack för tipsen! Det där med höjden har jag funderat på och det klarar sig (lägsta höjd är garageporten som är 2.10 m). De där vaggorna ser ju smidiga ut. På sommaren när båten inte är i garaget kan man ju lätt gömma undan dem. Jag måste nog ha högre varianter för jag tänkte låta utombordaren sitta på (och kunna serva den i nerfällt läge). /KristianP.
-
Jag funderar på att bygga ihop en ställning att lägga båten på inför vintern (har en Uttern 510 HT). Finns det någon annan som gjort något liknande? Jag tänkte svetsa ihop en ram och förse den med hjul så att jag kan flytta båten lite i garaget. På ramen kan man antingen fästa 2 färdiga trailerstöd (med kölrulle och sidorullar) eller bygga ihop något eget. Idéer och erfarenheter emottages tacksamt . /KristianP