-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nugge
-
Placering
Kadett
-
Hej, Har själv haft en sådan båt i två säsonger och har varit fantastiskt nöjd. Vi är en familj om två vuxna och två barn i 10 respektive 8 års åldern och för oss har det varit perfekt. Vid något tillfälle åkte vi fem stycken vuxna karlar då gick det aningens tungt. Kan även tycka att det blir ett lite gnälligt motorljud från 3.0 liters fyran vid längre turer till skillnad från kompisar med större motorer. Båten är lättskött, snabbplanade och går väldigt bra i sjön. Själv hade jag inte hydraulstyrning vilket var ett litet minus. Som med alla hobbies så vill man gärna gå vidare så nu har jag beställt mig en Baja 202 Islander från staterna med leverans i Juni, får se hur den kommer att upplevas. Lycka till och trevlig båtsommar! //Jörgen
-
Halloj! Jag var i samma situation som dig denna vår. Mitt val föll till slut på en GARMIN GPSMAP 60CSX. En väldig vånda innan beslutet där även Magellans eXplorist XL var en het kandidat. Den oro jag kände var att skärmen verkade liten, den är lika liten som på Quest/Quest 2. Nu har GPSen 2 helger fått bekänna färg och jag är fantastiskt nöjd, fungerar i min bowrider över förväntan. Att jag valde 60CSX före någon av Quest enheterna berodde på att den fungerar så fint även handburen i naturen samt att den är utrustad med SiRFstarIII som tydligen ger fin känslighet. Att Magellan gick bort berodde främst på att så vitt jag kunde läsa mig till så gick det inte att sitta och lägga upp rutter och waypoints i PC miljö för att sedan slanga över samt att man tvungen att köpa så stort sjökort till alldeles för hög kostnad, annars en fin maskin. Mvh Jörgen
-
Hej igen! Jag har tidigare fått hjälp rörande läckage av vatten till motoroljan. Problemet är inte riktigt löst ännu... Motor B20 (AQ130) med dubbla Solex förgasare. I toppen finns det 4 stycken runda hål som jag antar leder luft och bensin in i cylindern och det finns 4 stycken rektangulära hål som jag då gissar leder avgaser ut. I ett av de 2 rektangulära avgashålen som sitter mot mitten finns det ett runt rosthål i godsets överkant ett par, tre centimeter in i loppet. Kan detta hål orsaka läckage av vatten till motoroljan, tro? Hälsninger Jörgen
-
Tack igen för Era tips. Vid provtryckning av limpan under lite mer verkstadsförhållanden visade det sig att det var en spricka i den. Jag har nu köpte en ny men jag lyckas f.. inte få dit det där kopparröret som ansluter på fyra ställen i överkant av limpan (vattenrör). Är det någon som har gjort det där bytet som har något bra knep att förmedla på hur jag trycker det där röret på plats? Jag misslyckades nämligen igår och förstörde det gamla röret och åker nu på att köpa ett nytt från Volvo för nästan 2.000,-, ett till rör vill jag inte förstöra, helst... Mvh Jörgen
-
Hej igen och tack för svaren. Jag är själv ett riktigt blåbär men som väl är får jag hjälp av en riktigt kunnig vän. Jag tar med mig Era idéer och studsar dom med hjärnan. Vad det gäller gången på motorn dom två timmar som jag har kört (snyft) så tycker jag det låter som den går fint och jämt, men när jag drog ut stiften inför limprivningen så var ettans stift fuktigt och treans dyngsurt med vatten. Dom andra stiften såg bra ut om det kan vara till någon hjälp. Stift räknar jag med ettan mot förarstolen och fyran mot akterspegeln om det är rätt? I min sjöbod finns det lite bilder på motorn. /Jörgen
-
Hej! Jag har nyligen köpt mig en pärla (en liten, gammal DC som heter Wrangler 17) som har en B20 monterad. Noterade tämligen fort att min olja mest som ut som Baileys vilket på rätt ställe kan vara trevligt men inte i båtmotorn. Steg ett på inrådan blev olje och filterbyte för den händelse att det kunde ha funnits kondens i montorn då den hade varit stående länge, detta hjälpte icke. Steg två nu i helgen var att demontera limpan vilket då skulle vara det troligast enligt tillfrågad expertis. Detta är nu gjort men när vi pluggar alla hål och försöker med lungorna känna på vakumet så känns det helt tätt (ingen hjärnkirurgi metod, jag vet) vi inbillar oss då att en möjlig spricka kanske uppstår vid värme under körning och detta skall nu undersökas. Packningen mot topplocket från limpan, hade vid de två avgåsutsläppen från toppen en ganska grov spricka/skada. Nu till frågorna: 1. Kan sprickorna i packningen vara nog för vattenläckage? 2. Hur går jag tillväga för att kontrollera att avgaslimpan är tät? 3. Om nu limpan skulle vara tät, vad blir nästa steg att kontrolla? Tacksam för alla svar. Mvh Jörgen.