Gå till innehåll
söndag 22 september 2024

Tissen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Tissen

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Yamarin 65 DC

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Matilda, vilken båt blev det? Eller pågår tankeprocessen fortfarande.? 😄 Har själv haft många båtar både inom och utbordare, och är på väg att bli med båt igen efter två säsonger utan, då vi äntligen blivit av med sommarhuset. 😚 Lutar åt utbordare igen för min del, då det varit mest problemfritt och billigast enligt egen erfarenhet.
  2. Lite sent svar kanske men det blev en fabriksny 63DC med F150. Tack för tips havskatt mfl, största godkända motorn är helt rätt, passar som handen i handsken för båten. Kan köra med lägre varvtal (och ljudnivå) på behaglig marchfart, och toppfarten landar på 46 knop. Dock var motorn bara hissad 2:a hålet (18mm) vid leverans, yamaha rekommenderar 3:e (36mm), så det skall hissas. Standardpropp är reliance, bästa propp jag haft. Har inte lyckats få den att släppa nån gång. Funderar på trimplan, men våndas över håltagning under vattenlinjen. Vad kör ni med som har 63 br/dc el. 64dc, bennett eller? Sen har jag införskaffat stereo (Fusion), det är ju fördraget med allt kablage. Men frågan är var själva stereon är tänkt att placeras - ser ut som kablaget slutar i väggen vid passagereraren. I 63 br sitter den väl i handskfacket framför pasageraren, men där är ju dörren i 63 dc. Såga hål i skottet/väggen bredvid passageraren (hm)? Nån som sett hur Yamarin monterar stereon från fabrik? Några tips?
  3. Jaha, då var det återigen beslutsångest. Har fått offert på både 63DC -11 F115 för 385' och 64DC Golden Edition -12 F150 för 420' (kylskåp,stereo ingår). Ev. gamla F225 till 64:an för 14 papp extra, och F150 till 63 för 35' till. 63:an har vissa modernare lösningar med instrumentpanel, trapp, badplattform,beslag m.m. 64:an kanske lite rymligare. Ruffen är inte jätteviktig, det är ju ändå en nödlösning på denna båtstorlek. Så vad väljer man tro?? Tips mottages tacksamt. Tissen
  4. Om man inte vill hålla på att byta anoder (inte jag iaf), skulle jag använda magnesium. Visserligen äts dem upp lite fortare i havet men då har man ett fullgott skydd, vilket inte blir fallet med zink. Ligger själv i Mälaren och aluminium eller zink är inte att tänka på. Magnesium är ett måste. Hade aluminium första säsongen (som sägs fungera i både sött o salt), och rosten fick grepp direkt (ny VP gxi), men upphörde efter byte till magnesium. /Tissen
  5. Som jag förstått är det inte bara att lägga på grundfärg/primer, man måste tydligen kromatera ren aluminium yta först enligt min manual (VP SX-drev). Konstigt fick ingen sökning på kromatering i forumet, måste ju vara rätt vanligt... Någon som provat?? Låter svårt.. Trodden i min enfald det bara var att slipa, på med grundfärg och topplack.. /Tissen
  6. Hade transportpress till min 59dc. Funkade mycket bra. Kändes kraftigt, dubbelsydd dvs lite prasslig press på utsidan och mjukare tygaktigt invändigt som skonar skrovet. Spännen man drar fixerar under båten och för att spänna runt relingen. Ventilationsöppningar. Gav 3 för mitt, men är nog ändå värt 5 tycker jag. Rekommenderas! /Tissen
  7. Fick hjälp idag av auktoriserad volo penta verkstad. De konstaterade att det var servopumpen som låter. Kommer att åtgärdas på garantin. Skall få hjälp med detta nästa vecka. Forsättning följer.
  8. Båten är helt ny, körd ca 17h. Ett metall-skrammel ljud hörs från motorn (VP 5.0SX), kommer alltid från ca 1100 varv, oberoende om växel i eller inte. Kan denna typ av missljud vara normalt under inkörning?? Borde ju då snart ge sig i sånt fall.. I manualen står att kolvringarna skall sätta sig under inkörning (20h), men inget om nåt då normalt förekommande oljud.
  9. Då båten har en tendens att bli lite tung i baken, speciellt med folk på aktersoffan, vore det fint med möjlighet att reglera höjdläget i aktern. Vad är att föredra, trimplan för att lyfta aktern - men det ger ju ett vattenmotstånd?? Eller ska man kanske satsa på powerlift som lyfter motorn, men lyfts då även aktern? /Tissen
  10. Har nu monterat givaren (Garmin 178c akterspegelsgivare) inombords, och det blev helt OK. Satt dit den under inspektionsluckan under aktersoffan, en 10cm bredvid kölsvinet. Satt den i Sikaflex 291 och byggde upp en sned kudde så den ligger horisontellt. Tack för alla tips. /Tissen
  11. Har någon monterat ekolods givare på Yamarin 5820/5920, eller liknande?? Har testat placering i kölsvinet framför tanken utan att få någon signal. Jag testade med att fylla lite vatten i kölsvinet och hålla givaren påvattenytan, blir ingen signal (båten ligger i vatten...) bara massa störningar. Tänkte trycka dit den i sikaflex i mitten på kölsvinet strax framför tanken, men vet inte om jag törs då jag inte får någon signal med testet i vatten. Någon som gjort detta?? tacksam för tips. /Tissen
  12. Någon som har erfarenhet av hamnkapell till en Yamarin DC?? Fungerar det ok? Överväger att köpa ett sånt för att slippa trasslet med det vanilga kapellet, verkar enklare. /Tissen
  13. Ok, tack för synpunkterna! Ingen som motsätter sig enbart limning alltså hittils. Bossee det stämmer, jag har 5920. Du undrade om fördäcket, jag tittade igår och såg att platsen där teakplattan skall ligga är lite nedsänkt i fördäck och verkar plan, i motsats till övriga fördäck som böjer/välver lite. Alltså är jag hoppfull att det räcker med limning även där! Bossee du rekomenderar sika 292 i kanterna då det är betydligt starkare. Jag undrar, varför inte lägga det under hela teaken? En fråga till: hur appliceras sika:n, skall det vara helt täckande hela undersidan, eller bara några strängar? /Tissen
  14. Skillnaden som jag känner till är att en rostfri stål propeller har hög vridstyvhet och ger inte efter som andra material, tex aluminum. Dvs mer effekt går ut i vattnet.. Dessutom kan den göras tunn vilket ger mindre motstånd i vattnet. På en mindre DC som jag har, ger en rostfri ca 2knop mer i fart. Nackdelen är väl att om man kör på nåt med propellern, så går mer kraft även upp i axeln, istället fär att själva propellern tar stryk. /Tissen
  15. ...som jag skall montera själv. Jag har hört att Yamarin själva både limmar (sika) och skruvar när det beställs från farbik. Frågan är om man verkligen behöver skruva teaken?? Jag vet, yamarin gör ju det... men är det inte hängsle och svångrem?? Borde det verkligen inte sitta så det räcker med sika?? Är jag ute och cyklar nu? Eller kan man ev. komplettera med epoxilim punktvis, för att gardera. Vill helst undvika borra hål i framförallt fördäcket över ruffen... Tacksam för synpunkter. /Tissen
×
×
  • Skapa nytt...