-
Innehålls Antal
72 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Billy_Astorsson
-
Placering
Löjtnant
-
Tja, spara inte på lacken bara... //Billy
-
Marinorna har teakdurk men det brukar vara dyrt... (så fort en vara hamnar i en marina brukar priserna ha en tendens att flyga i höjden...) Testa med din lokala trävaruhandel eller byggvaruhus. I göteborg kan jag rekomendera Abi-trä. //Billy
-
Tror inte att teakplywood är ett bra alternativ som golv... Själva teaken är bara på nån mm och slits fort, kan räcka med en spark i golvet så river man upp det. Sen tål det inte mycket fukt heller... teaken sväller och lossar från undermaterialet och bildar fula bubblor i golvet. Där gör det ingen skillnad hur tjocka skivorna är heller. Nåtat teakgolv är i såna fall mycket bättre! (och snyggare) Sen behöver man ju inte bara kolla på marinrelaterade golv... det finns ju hur många olika sorter som helst i affärerna... Ett snyggt laminatgolv kan ju passa i både hus och båt... Lite annorlunda iaf... och billigare! Lycka till! //Billy
-
Om det för övrigt är ett äldre drev kan det löna sig att borra upp ett hål i drivknuten och skruva i en smörjnippel... ökar livslängden med många år! //Billy
-
*Suck* Detta är löjligt... fin tanke... men mycket mer är det inte... Kol- och oljedrivna kraftverk är ett miljöproblem. utsläpp från trafiken är ett miljöproblem. Att utveckla förnyelsebara energikällor kärnkraft, vätgasdrivna bilar och kollektivtrafik kan förbättra miljön... men att skippa båtlivet var tredje år... ursäkta ordvitsen men det är som ett piss i havet... Kör på etanol, cykla, ta bussen och använd lågenergilampor... mycket bättre för miljön! //Billy
-
Jag byggde in en kyl under förarplatsen på ht:n för några år sedan. Förarstolen stod på en teak-låda som jag isolerade inuti med frigolitplattor. Mot frigoliten på insidan satte jag alminiumplåt. Kylaggregatet tog jag från en gammal kylbox, skruvade fast och tätade med fogskum. Har tyvärr inga bilder, men det blev rätt snyggt och funkar alldeles utmärkt (ok... Det är ett billigt aggregat så det blir ju inte superkallt direkt... men smöret hålller sig stelt och ölen kall, så jag är nöjd! //Billy
-
Biltema har väldigt små... //Billy
-
Tja... förutom kostnaden tycker jag hydraulstyrningen blir så känslolös. Fast då har jag ju inte testat de senaste systemen heller... Fast sedan finns det ju nåt som heter armservo också... //Billy
-
Det absolut bästa är väl att sälja motorbåten och köpa kanot... Men om man inte känner för det så funkar oljeabsorberande trasor/kuddar alldeles utmärkt! //Billy
-
De flesta bensinmotorer (under 500hk eller så) drar ungefär lika mycket vid tomgång, runt 4 liter / timme vid 800 - 1000rpm. De flesta båtar gör då 3-5 knop. grovt räknat blir det ~1 liter /sjömil. Planande fritidsbåtars förbrukning vid marschfart/lägsta planingsfart brukar väl ligga mellan 0,6 - 2,5liter /sjömil. Slutsats: En tung dc med törstig V8 går snålast vid tomgång medans en lätt styrpulpet med utombordare går snålast vid marchfart. //Billy
-
Ett underbart exempel på ett riktigt bra tips som gör båtlivet lite lättare... Mer sånt! //Billy
-
Amerikansk skit båda två... Köp en japanare istället! ;D //Billy
-
Testa Autosol och polermaskin... Testade det på skoj på en archimedes penta 55:a i sommras, blev grymmt bra! //Billy
-
Personligen anser jag att det funkar bra med en vanlig bilgenerator om man ventilerar ordentligt med fläkten osv. innan, men det är svårt att ge nåt riktigt råd... Det finns pengar att spara men det finns också en risk och det är egentligen bara du själv som kan göra den bedömningen... En sak som man däremot inte ska spara på, oavsett generatorval, är en ordentlig brandsläckare. De små 6kilos släckarna som är vanliga i båtar tar slut fruktansvärt fort... finns det plats så satsa på en 12kilos pulversläckare. //Billy
-
Bottenfärgerna har blivit betydligt sämre sen man förbjöd blyet... Det finns blytillsats för äldre personbilar att köpa på bensinstationerna... Resten lämnar jag åt fantasin... //Billy