ellena
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ellena
-
Placering
Kadett
-
Du bör ha en 405 topp med en K-Kam då detta är vad som sitter på AQ145. 405 har samma kanaler som 531 och din gamla ventilkåpa passar. Det ligger ca 5-10 hk i dessa toppar. Glöm inte att du måste ha en volvo avgaslimpa då piraterna är helt tomma inuti, det är bara utsidan som är OK på dessa. Tippar på att du tappar ca 10 hk på en piratlimpa.
-
I mitt fall tryckte motorn ut all glykolblandning. dvs ingen kylning alls, då smälter kolvarna fort pga spikning mm Avgaserna hade full kylning
-
Topppackningen gick. Motorn blev orolig men tempen var normal. Sedan gick den som den skulle i ca 5 min. kollade temp mm. Sedan kom tempen som en raket, slog av och klarade motorn.Inga synliga skador men kommer att leakdown(avanserat kompprov) testa för att se om kolvarna blev skadade. Hoppas inte
-
I mitt fall gick tempen upp på ca 2 sek. Det går inte att sitta och titta på instrumenten i 30 knop.
-
Avgastenp fungerar inte on du har kylning via värmeväxlare. Motorn kan gå varm men kylningen av avgaserna fungerar.
-
Detta fungerar inte på tempen. Bra vore även att ha koll om vattnet stiger i motorummet samt ovanligt hög temperatur (Brandvarnare)
-
Jag menar att systemet varnar i tid . Tippar att ingen sitter och glor på lamporna och tempmätare, det upptäcks när motorn tappar sin kraft och då är det för sent att försöka köra vidare. Tror att du kommer att hamna på land i detta fall. Nyare motorer har akustiska larmsignaler samt varvtalsbegränsning.
-
Råkade ut för varmgång på min Volvomotor i somras. Tempen steg på några sekunder. Funderade lite och varför inte ha en motorövervakning som kollar temp oljetryck samt generator. Detta finns på alla nyare motorer. Något som varnar samt om man inte åtgärdar felet så tar systemet över och stänger ner motorn. Detta skulle ha sparat mycket pengar. Vad tror ni?
-
Vi betalar 600:- då ingår allt. Sommar vinter lyft. Stockholms bästa båtklubb
-
http://www.dougrussell.com/partscatalog/collections/index.cfm?fuseaction=collectdetails&colid=01 Kolla här
-
Volvo Penta aq 140 aq 145 aq 151 som saknar kraft och har tendens att öka i temp. I avgaslimpan finns en skiljevägg i utblåset. Denna vägg har till uppgift att skilja på avgaserna mellan cylinder 1,4 och 2,3. Denna vägg rostar bort inuti limpan ca 10 cm ovanför utblåset och medför att avgasflödet störs. Detta händer långt innan limpans kylkanaler rostar sönder. Kolla detta på din motor och du kan få tillbaka kraften. Hålet orsakar 30% bortfall av motoreffekt och energin blir värme som orsakar att motorn går varm Lycka till Johan
-
Volvo Penta aq 140 aq 145 aq 151 som saknar kraft och har tendens att öka i temp. I avgaslimpan finns en skiljevägg i utblåset. Denna vägg har till uppgift att skilja på avgaserna mellan cylinder 1,4 och 2,3. Denna vägg rostar bort inuti limpan ca 10 cm ovanför utblåset och medför att avgasflödet störs. Detta händer långt innan limpans kylkanaler rostar sönder. Kolla detta på din motor och du kan få tillbaka kraften. Hålet orsakar 30% bortfall av motoreffekt och energin blir värme som orsakar att motorn går varm Lycka till Johan
-
Volvo Penta aq 140 aq 145 aq 151 som saknar kraft och har tendens att öka i temp. I avgaslimpan finns en skiljevägg i utblåset. Denna vägg har till uppgift att skilja på avgaserna mellan cylinder 1,4 och 2,3. Denna vägg rostar bort inuti limpan ca 10 cm ovanför utblåset och medför att avgasflödet störs. Detta händer långt innan limpans kylkanaler rostar sönder. Kolla detta på din motor och du kan få tillbaka kraften. Hålet orsakar 30% bortfall av motoreffekt och energin blir värme som orsakar att motorn går varm Lycka till Johan