-
Innehålls Antal
40 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Kene
-
Placering
Fänrik
-
Hej! Vi hade liknande problem med våran motor Mercury 80, den ville inte gå på högvarv.Det visade sej att stiften vara väldigt sotiga,efter rengörning av dom gick motorn bra igen.Men det kanske du har kollat? Vi glömde att öppna luftskruven på tanken en gång, det märktes inte förrän vi kom tillbaks till båtplatsen.Då dog motorn på tomgång.
-
Problemet löst, tror jag. Icke förbränd bensin kom ut med avgaserna, därför sörjan som blev i vattnet.En av förgasarna sprutade ut bensin, efter genomgång och inställning av dom funkar motorn bra igen. Bekymmret med kylvatten runt tändstiftena kvarstår,,med 99 procent säkerhet är det kylmantelpackningen som läcker.Nya packningar på väg.
-
nej... vi åkte på något i en av kanalerna vid orrholmen/mariebergsskogen. Vi åkte in i dy/sand. Klarälven vågar man nog inte åka i än i alla fall. Verkar ganska lurigt där, som du säger. Nåt annat man måste se upp för här i Karlstadtrakten? Vi är nyblivna båtägare och känner inte till sjön riktigt än.
-
Det är ju troligtvis vatten i cylindrarna nu... Hur länge vågar man vänta innan det börjar rosta?
-
Ok....vi får försöka ta en titt på det där. Men hur ser en avgasplåt ut? Så man vet vad man ska leta efter? Troligtvis sönderrostad?
-
Kanske en dum fråga, men jag är alldeles ny på båtmotorer. Det är vår första båt&motor och vill lära mig. Vad är en mantelkåpa?
-
Allt!! Är inte speciellt kunnig på båtmotorer. På vår motor så kommer det ut vatten ur tändstiften och om jag har fattat rätt så börjag byta kylmantelpackning? Eller/och avgasplåt? Detta är vår första båt&motor och behöver då hjälp med det mesta... Tacksam för svar.
-
Är det någon här som har bytt kylmantelpackning och avgasplåt på en Mercury 80hk 2-takt 79 års modell?
-
Försökte få marinservice att komma till båtplatsen och kolla på motorn, men det var helt omöjligt.Dom har jobb upp över örona, och det förstår jag. Har pratat med Bosses Marin nu nästan varje dag, och dom är faktiskt jättebra. Jag vet att jag har ju grymtat lite förrut om dom men har nu fått mycket hjälp och tips över telefon av dom. Ingen av er som bor i Karlstad som har lust att kika på motorn?
-
Pratade med Marinservice nu,dom tror kylmantelpackningen har gått.Ganska lätt att byta sa dom,nån här på forumet som har bytt en sån?
-
Jovisst måste motorn till verkstad,för nu har vi gjort det vi kan vid hamnplatsen.Har haft en motorkunnig kille med mej för att titta på motorn och nu såg vi även att det tränger fram vatten ur alla tändstift.
-
Motorn vill inte gå på tomgång heller, när jag sänker gasen så dör den. Men om nu packningen mellan rigg och växelhus är trasig, kan man köra båten? Vi har ju ca 1 km till upptagningsplatsen.
-
Vi har en 80hk Mercury 2-takt -79.Det känns så tråkigt just nu, vi hade nyligen motorn på service.Så för första gången gick den riktigt bra, så hände detta. faktum är att det mesta har krånglat sen vi köpte den i höstas, kan det vila en förbannelse över båten?
-
Nu har vi bytt packningar och O-ring i växelhuset, men problemet kvarstår. Det kommer ut en massa sörja som luktar bensin nånstans under vattenlinjen, kan grundstötningen eller vad man ska kalla det för det syns inga skador på propellern.Kan något ha rubbats inne i själva motorn? Någon som har nån idé???
-
Ja jag kom precis på att bensin kan det ju inte vara, det måste ju vara snäckhusoljan.Kan en packning ha gått tro??