Jag har idag kört igenom motorn först med färskvatten för att komma upp i arbetstempratur och för att termostaten skall öppnas. Allt gick perfekt. Tempen var perfekt. Då var det dags för glykol. Det blev problem direkt. Den suger inte som det skall. När jag körde färskvattnet var det under tryck från närliggande kran. Som alla vet finns det inget glykol i kranar utan jag gör som dom flesta en stor dunk med 50/50 glykol vatten. Ställde den på marken under drevet. INGET SUG..
Stängde av motor gick in i deppstadiet. Jag ger f i detta. Satt mig i bilen fullproppad med allt slangar div dynor verktyg. Åka hem för att kolla efter en verkstad. Svängde in till Mercury handlaren i Danderyd och fick rådet ställ dunken på badbryggan med kort slang se till att det kommer glykol ner mot muffen in i drevet. Blås i dunken. Han sa att motor inte orkar suga från marken. Helt normalt!? Svängde åter till båten fixade med först vatten upp i temp inga problem. En skvätt 2 tacktsolja i bränslefiltret. Körde samma program men med dunken på badbryggan och kort slang. Fick blåsa i dunken för att få lite fart på det hela. Såg att det kom glykol vid skölden. Jag tycker det är konstigt att den inte orkar suga från marken. Har en Nanni diesel som suger från 1,5 m under motor på land alltså inga problem. Kan det vara dåliga impellrar? Impellern sitter väl i drevet? Finns det flera vatten pumpar i Mercury 4,3 EFI
Ps jag användet propylglykol och är inte orolig. En sak till, en äldre medlem med en V8 använder diesel som frostskydd alltså ren diesel. Han sa att det gjorde man alltid förr och han tänker fortsätta med det. Ja man lär sig alltid något nytt. Vad som händer om man glömmer växel är ju intressant att få reda på.