Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025

anderslundh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om anderslundh

  • Placering
    Kadett
  1. anderslundh

    Flipper

    Flipper race i sommar från stan (Stockholm till Grinda) Kolla lite på andras båtar och åka lite båt. Brakmiddag på Grinda. Inget tvång med att registera sig eller att hålla något möten och krångel utan bara komma översens om en dag och tid sen dra till Grinda. Alltid träffar man någon man känner. Det vore kul se hela hamnen fylld av Flipperbåtar.
  2. Jag har idag kört igenom motorn först med färskvatten för att komma upp i arbetstempratur och för att termostaten skall öppnas. Allt gick perfekt. Tempen var perfekt. Då var det dags för glykol. Det blev problem direkt. Den suger inte som det skall. När jag körde färskvattnet var det under tryck från närliggande kran. Som alla vet finns det inget glykol i kranar utan jag gör som dom flesta en stor dunk med 50/50 glykol vatten. Ställde den på marken under drevet. INGET SUG.. Stängde av motor gick in i deppstadiet. Jag ger f i detta. Satt mig i bilen fullproppad med allt slangar div dynor verktyg. Åka hem för att kolla efter en verkstad. Svängde in till Mercury handlaren i Danderyd och fick rådet ställ dunken på badbryggan med kort slang se till att det kommer glykol ner mot muffen in i drevet. Blås i dunken. Han sa att motor inte orkar suga från marken. Helt normalt!? Svängde åter till båten fixade med först vatten upp i temp inga problem. En skvätt 2 tacktsolja i bränslefiltret. Körde samma program men med dunken på badbryggan och kort slang. Fick blåsa i dunken för att få lite fart på det hela. Såg att det kom glykol vid skölden. Jag tycker det är konstigt att den inte orkar suga från marken. Har en Nanni diesel som suger från 1,5 m under motor på land alltså inga problem. Kan det vara dåliga impellrar? Impellern sitter väl i drevet? Finns det flera vatten pumpar i Mercury 4,3 EFI Ps jag användet propylglykol och är inte orolig. En sak till, en äldre medlem med en V8 använder diesel som frostskydd alltså ren diesel. Han sa att det gjorde man alltid förr och han tänker fortsätta med det. Ja man lär sig alltid något nytt. Vad som händer om man glömmer växel är ju intressant att få reda på.
  3. Har skall man inte använda propylenglykoll samma manual? vet inte vad jag skall tro
  4. Tack för det kan du se varför dom varnar för propylen?
  5. Hejsan, Jag tänker konsevera min motor och läser i manualen, blir lite fundersam över att det står att man inte kan suga upp glykol i sjövattensystemet. Utan man skall öppna dräneringkranar och ta bort slangar. Visst borde det gå att bara suga in glykol via drevet? Man varnar också att använda glykol med propylen i vad händer då?. Kan någon snäll sjöman helst maskinist berätta för mig om detta. Är det svår att ta bort drevet ett Alpha one drev. Och klara man att få ditt det till våren? Rinner all drevolja ut när jag tar bort det? Jag tror inte jag vågar fråga mera nu men har ett par frågor till... Anders
  6. Hej jag har fått problem med min Mercury 4,3 l efi. Den bara dog gick en stund men la helt av. Fick ta bogsering i hamn. Kan det vara vatten i bränslet? Skall jag byta filter? Intressant om någon med erfarenhet kan tips mig vad jag skall göra. FÖr övrigt tycker jag att man skall sänka bensinpriset för båtar så nu vet ni det
×
×
  • Skapa nytt...