Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

Tjingeling

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Tjingeling

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Pama Låter inte bra det där. Men det är lätt att missta sig på vad som hänt. På min båt har själva köl profilen spruckit, jag tror att det stått vatten kvar i båten under nån vinter och sedan frost sprängt röret som kölskenan består av. Jag bifogar en bild från en gammal brochyr där man kan se hur dom olika profilerna ser ut. Nu säger jag inte att det är det som hänt din båt utan endast en möjlighet. En annan sak som man kan ta fel på är att själva kilen som håller plåtarna på plats i profilerna kan vara olika långt islagen och ge ett konstigt utsende, som att nått håller på att lossna liksom den här kabeln du pratar on var den skadad i isoleringen så att vatten kunde komma åt själva ledaren? det måste liksom till, vatten ström och aluminium för att det ska bli ett galvaniskt element. annars tror jag att du oroar dej i onödan. Kan du ta en bild på skadan så kanske man kan se bättre om du inte redan har lagat den alltså. Mvh Jocke
  2. Bild på akterspegel. Notera sprickan på vå sida ner mot dyvikan, syns även tydligt skruvhålen. Många skruvar blire.....
  3. Hej Pama jag har sammanställt en pdf med lite olika Alfa broschyrer, men jag begriper inte hur jag ska lägga upp den. Men om du mailar mig din epost adress så skickar jag den gärna. Det är inte mycke men alltid nått.Jocke jocke.rudefors@swipnet.se Ps. Lyckades lägga in bilderna i mitt fotoalbum i min sjöbod Ds. Senast ändrad av Tjingeling | 17 augusti 2009 | 12:16 Senast ändrad av Tjingeling | 17 augusti 2009 | 12:32
  4. Håller helt med tidigare komentar, klart rolig läsning. Har själv en Alfa fast en av dom tidiga och kan inte låta bli att undra var du monterade hålltanken nån stans i båten? Har själv funderat på problemet men inte kommit på nån självklar placering/lösning av tanken. Det är ju ganska ont om plats eller grunt under durken i båten. Säker flera Alfa ägare än jag som har samma funderingar. Mvh Jocke
  5. Hej Per om du bara lossar dom 6 butarna som sitter inne i drivaxel hålet låsta med vikbläck och sedan tar bort jätte oringen gummipackningen så är redan motorn loss med strut och allt. att sen lossa struten från motorn kan du ju göra när du lyft ur motorn på backen eller tänker jag fel? jag tror inte det men tänk på att det är en tung jäkla klump du ska lyfta ur. vad jag förstår så är det driv axeln som sitter i struten du pratar om när du säger packbox så är det nog ett lager med inbyggd packbox ett så kallat rs lager du ser. har för mig att driv att driv axeln sitter med 2 lager i struten och är splinesad i båda ändar, ena änden passar i ryckdämparen som sitter på svänghjulet och den andra änden i drev knuten. (lite osäker några/många år sedan) men kolla gärna vidare innan du pajjar nåt i onödan. Lycka till.//Jocke
  6. Hej Kristian. På min alfa satt en tjock plyfa på insidan av akterspegeln limmad med nån grönaktig epoxi. Tror att den var 8-9 cm tjock för dom hadde gjort fördjupningar i plywooden för att få på muttrar på drev bultarna. har du inte plyfan i din båt så råder jag dig att sätta i en sån för att fördela belastningen av drevet. på min satt själva motor rums inklädningen fast i plyfan. ska se om jag kan ta en bild och återkomma. men som tidigare sagt bör du undvika att svetsa i en Alfa, dock tror jag att det inte är så farligt just i akterspegeln då den bara är limmad i ovankant och skruvad i sidorna och i botten, jag har hela min akterspegel loss just nu på grund av sprickor i underkant mot botten på babords sida. ska försöka återkomma med bilder. Jocke Tjingeling Ps. överväger att göra en helt ny akterspegel i plast om det inte är hopplöst mycke jobb.Ds.
  7. Hej Det måste ha kommit in vatten in imellan skrov och golv. jag har en 450 sporting ligger på bockar här hemma och den lyfter man för hand i ena ändan, skulle tro att hela båten väger knappt 200 kilo om äns det. I den som jag har finns en stor förtoft som verkar vara en flyt tank, den kan man borra upp och ersätta hålet med en inspektionslucka efteråt. Ang trailer så hämtade jag min på en vanlig båt trailer och det gick aldeles utmärkt, kölrullarna gick på mittpontonen. Lycka till// Johan
  8. hej Pejo går det inte att sära motor och drev vid skarven svänghjulskåpa/drevstrut? det är väl det nomala förfarandet. Dock kan drivaxeln till drevet rosta fast i ryckdämparen som sitter på sväng hjulet, men med lite baxande och mycket smörjande kan den lossa. verkar lite overkill at ta loss drevet om du inte ska göra det i alla fall dock hjälper det föga att bara ta bort drevet, du måste sen också lossa dom 6 eller 8 bultarna som håller ihop tätringarna till struten annars sitter det som berget i alla fall, om jag inte minns helt galet. Lycka till med pärlan// Johan Tjingeling Senast ändrad av Tjingeling | 17 juli 2009 | 18:01
  9. Har provat på lackfärg, funkade inte bara slöseri med pengar! Jocke
  10. Jag tycker att ni är lite väl stygga mot 280 drevet. det är inte så många år sedan det var det bästa som fanns på marknaden, och det klarar lätt en bigblock cheva på 350 hästar. bara för att det har kommit nyare drev betyder det inte att 280 drevet är odugligt! Edit: det finns iofs. både starkare och hållbarare drev men då heter dom inte volvo penta längre utan mercruiser eller zf. Senast ändrad av Tjingeling | 25 april 2008 | 12:35
  11. Ja du därom tvistar de lärde. Med dom icke giftiga botten färger vi är hänvisade till i dag kan man nog lika gärna vara utan. Att måla botten är en så starkt traditions bunden gärning så det blir nog hopplöst svårt att få folk att sluta även om man blir tvungen att måla med vatten färger. är du rask ock rörlig kan du passa på att bada med båten alltså tvätta båten i sjön med en bilsvamp, alternativt traila upp den och blåsa av den med högtrycks tvätten ett par gånger per sesång. jag hadde förut en Flipper 570 med en 115 hästars baksmälla som var botten målad med vc17 teflon färg. Trots detta tappade den ca 2 knop över sesången på grund av beväxtning (stockholms norra skärgård). Jag tror att båt botten tvättarna som finns på marknaden kommer att bli vanligare i alla fall på stora båtklubbar, det blir nog snart tvunget. Hadde jag varit du hadde jag åtminstånde provat utan botten färg ett år, blir det förjävligt mycke beväxtning får du väl botten måla. Det står även lite i relation till hur mycket du använder båten. En stillaligande omålad båt blir beväxt fortare än en som snurrar jämt. Ha en trvlig båtsommar! //Jocke
  12. Tjingeling

    dagens blocket

    Har alltid undrat vart alla ut tjänta sop containers tar vägen. nu vet man HaHaHa. det var det jävligaste i båtväg man skådat. //Jocke
  13. Njaä det skulle jag nog inte lägga så mycket slantar om jag vore du. en b20 är och förblir en b20, visst en jätte bra och driftsäker och pålitlig motor men en riktig slöhög i alla väder. hellre då byta upp mig till en b23 dom är väl på en sisådär 140 hästar med samma driftsäkerhet som b20. Då får du dessutom sötvattens kylning på köpet med möjlighet till gångvärme och defroster, mumma. Om du ska behålla b20 tycker jag att du först och främst orginal renovera motorn, alltså kosta på en om borrning av cylinder lopp och nya kolvar så du får en stabil botten att stå på. det där med trimma är alltid lite kinkigt tycker jag om du vill använda båten som familjebåt, men det är klart en lite vassare kam än orginal typ k kam och en väl bestyckad weber 36/36 så får du lite mer drag i spisen. Men det får man se som marginell skillnad. Kanske skulle du satsa på ett duo propp underhus det ger ju i bästa fall en dragökning på 20 %, kanske en totalrenoverad snurra plus ett duopropp drev får dig över 20 knops gränsen men tveksamt. Du säger att det är svårt att räkna hem ett motorbyte på hundra lök, jovisst är det så. Men om du vänder på myntet och säljer din pärla med halvdassig motor vad får du för den? 60-80 lökar? vad får du för annan båt för dom pengarna? en halvdan styrpulla med en halvdassig tvåtakts pappsmälla. Jag säger så här: vad kostar en 24 fots kabinbåt i dag ny 300-400 kkr? igentligen sitter du på en förmögehet, och en pelle petterson ritad båt som Alfan är nästan tidlös och med aluminium skrov behöver du aldrig bekymra dig för plast pest, det enda farliga är om du får ström i slagvattnet i båten. jag vet inte vilken ålder du har men man lungnar ner sig med åren. Kanske kan du lära dig att åka 15 knop med tiden, även om det inte låter så kul idag, du har alla fall din alfa i sjön, det är mer än jag kan skryta med ha ha.//Jocke (snart 50 bast hjälp) Senast ändrad av Tjingeling | 25 april 2008 | 09:17
  14. Hej igen. Om du inte bestämt dig absolut för en diesel snurra så tycker jag du ska kolla lite på dom v6 or som finns. Både volvo penta och mercruiser har sammamotorer alltså 4,3 liters v6 på mellan 170 och tror jag 220 hästar. kostar förvänansvärt lite pengar både som ny och begagnad. såg en sprillans med duopropp drev för 98 lakan på blocket. Annars har du 16 ventils volvo b23 heter väl 171 eller nåt på penta språk men den verkar det vara mera drag efter som beg. vilket ger förhålladevis höga priser men en sån vore också helt ok tycker jag. Det är helt sant att dom moderna dislarna faktiskt är bättre och rappare än bensinarna men jag har svårt att leva nästan dubbla priset,nåt som ibland tas ut för gammalt skräp som md 29-32 och md 21 or som bara är skräp! I alla fall om man ska åka planande båt, dom håller inte det bara är så. Och det är klart att du ska behålla båten!!! det är ju för bövelen en ALFA 24. //Jocke Edit: Lessen om jag trampar nån volvopenta disel ägare på tårna men det är faktiskt mina erfarenheter av volvo/peugot dislarna. Senast ändrad av Tjingeling | 24 april 2008 | 11:18
×
×
  • Skapa nytt...