Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

masken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om masken

  • Placering
    Kadett
  1. Hej David. Du har ingen varvräknar vajer. Varvräknaren styr elektriskt från tändspolen. Du har en och - kabel till varvräknaren varvid går till tändspolen.
  2. Hej. Är mycket undrande över all kretik emot OMC dreven. Vad beträffande det tror jag mycket ligger i sägnen som bygger på okunskap. Har man växelvajern rätt justerad och i rätt läge uppe vid reglaget samt kontrollerar att brytarna och styrdonet fungerar, så fungerar OMC drevet utmärkt.
  3. Hej. Är det någon som bytt ut sina orginal instrument och är villig att sälja dem. Det satt samma instrument mellan åren 89-93 bayliner. Maila mig i sådana fall. Mats.
  4. Hej Stefan. Det räcker inte enbart att brytarna fungerar. Se inlägget av masken om omc växeljustering insänt 5/7. Jag åkte med krångliga växlar i två år och funderade på både det en och andra. Tillsist fick jag hjälp av en kunnig person utan att byta ut en enda grej. Flytta vajern till rätt läge i handtaget och justering av vajrarna. Tio minuter senare var mina problem borta.
  5. Hej igen. Här kommer en sida som, alla med problem med omc drev, borde läsa. Dock är den på engelska men ta tid på er och öppna alla bifogade filer som är insprängd i texten. En god hjälp på vägen tills någon lägger ut instruktioner från en svensk verkstadshandbok. Jag missade en sådan bok på blocket förra veckan så det finns någon därute med sådan bok. Hjälp oss omc ägare. www.hastings.org/~stuart/cobra/index.html
  6. Hej ALLA OMC. Många har problem med växlar som inte går i som de ska på omc drev som kan resultera i haveri. Det finns TVÅ vesentliga saker man enkelt SKA kontrollera innan man justerar växlarna. 1. Fungerar brytarna som de ska. Reagerar inte motorn på dessa är elektronikplatta trasig. Sitter bakom förgasaren och kostar ca 1600 kr. Brytarna i sig är sällan trasiga. 2. Har du röda vajerar på. OCH är VÄXELVAJERN monterad i det NEDRE hålet i växelväljaren. Detta kom som ett utskick till båtägarna efter ett par år. TEX min 89 Bayliner satt vajern felmonterad tills i år. 3. Här kommer intruktioner på själva utförandet. Dock på engelska. Får någon problem med översättningen lovar jag att hjälpa till. Lycka till. 5 Steps of the Engine Shift Bracket Adjustment 1. Forward Overstroke Adjustment Center the cable anchor located in the angled slot on the top of the shift lever. Install the remote control shift cable, control box in FORWARD GEAR FULL THROTTLE. Pull out on the casing guide to remove any slack. Ajust the shift cable trunnion to center the forward (fixed) overstroke cam with the switch button on the overstroke switch. 2. Forward Gear Engagement Install the transom bracket shift cable, control box is still in forward gear full throttle. PULL OUT ON THE TRANSOM BRACKET SHIFT CABLE TO FULLY ENGAGE THE CLUTCH DOG WHILE SOMEONE ROTATES THE PROPELLER. Make sure you pull back on the shift cable to remove all the end play from the system as you adjust the black barrel trunnion. When installed correctly and all slack is out of the system the load lever will rock upward stiffly and rock downward easily but should always center itself! 3.Reverse Gear Engagement Shift the control box into REVERSE GEAR FULL THROTTLE, loosen the 7/16 nut in the angled slot at the top of the shift lever on the shift bracket. PUSH DOWN on the shift lever while someone rotates the propeller to FULLY ENGAGE THE CLUTCH DOG. While holding down on the shift lever, remove all slack from the remote control shift cable by pulling its casing guide to the rear of the boat. Be careful not to preload the system. Then tighten the 7/16 nut securely. When adjusted properly, and all play removed, the load lever will rock downward stiffly and rock upward easily, but will always center itself. 4. Reverse Overtroke Adjustment Adjust the reverse overstroke cam to center itself with the switch button on the overstroke switch (3/8 nut). The control box is still in reverse gear full throttle. PW thru RG (sic) models will probably not have a reverse overstroke cam. 5. Throttle Cable Adjustment Install and adjust the throttle cable. Control box should be moved into the forward gear idle position, then half-way back to neutral. Tension on the cable should be only enough to positively close the throttle plates. Excessive tension will cause the shift system to bind. (Unit should shift no harder with the cable installed than with it removed). Now run the unit and check for smooth positive shifting, also check for proper operation of the ESA system by making the running checks at the engine shift bracket! Service Kits are available to upgrade the ESA module to the latest pulse pattern, time duration and RPM limits (SB #4099).
×
×
  • Skapa nytt...