Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

mulle75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mulle75

  • Placering
    Kadett
  1. jag har ytterligare en fundering! Om man skulle ta bort strypningen och få 9,8hk, måste man då byta propeller eller borde det vara samma på en 8 & en 9,8? Mvh Christian Senast ändrad av mulle75 | 15 augusti 2008 | 20:02
  2. Hej, nu tar jag och gräver upp en gammal tråd som jag startat för några år sedan, jag har inte gjort ngt åt det här med motorn/strypningen men har nu börjat fundera på det här igen. Ställer samma fråga som tidigare, är det ngn som vet var strypningen sitter och hur man går till väga för att ta bort den? Mvh Mulle
  3. finns det ingen som vet hur man gör? Mvh C
  4. Det är en utombordare, 2 taktare, 8hk Tohatsu köpt (ny) -04 modellbeteckning: M8B /C Senast ändrad av mulle75 | 15 augusti 2007 | 11:39
  5. tja nu har jag meckat lite på egen hand, och behöver därför lite hjälp! Jo jag har bytt impeller vilket i sig var en ganska enkel grej, men när jag plockade isär för att komma till vattenpumpen så gjorde jag ett misstag och det är här ni som kan komma med suport, kommer in i bilden. när jag skulle lossa den nedre delen på riggen (växelhuset) så tog jag bort dom 4 bultarna och sänkte ner den. det jag inte visste och inte tänkte på var att jag skulle lossat/delat på växelstaget som går ner i växelhuset så jag lossar den skruven som håller den på plats i växelhuset och fortsätter dra ner och tar bort växelhuset (nedre delen) och blir skitnöjd för att allt var så lätt att ta isär. Nu till det dryga, när jag ska sätta ihop den igen så får jag inte ner växelstaget helt i växelhuset igen. Hur går jag tillväga för att få tillbaka grejerna på plats? har nu försökt dela på staget för att försöka få tillbaka det på plats men att få isär det har inte heller gått med framgång. Ni som har tips, lämna dom här... är första gången jag gör detta, man lär så länge man lever Hjääääälp Mvh c
  6. kan säga såhär, för lite för att plana borde det inte vara då min Yam 330S planar och gör 14 knop med en 8 hästars och två vuxna 90 kilos killar i... funkar fint, funderar dock på att ta bort strypningen så det blir en 9,8
  7. Hej jag ska byta impeller på min tohatsu 8hk från -04 Jag har aldrig gjort detta tidigare men har sökt i forumet och på nätet men hittar inget om tohatsun, särskilt inga bra förklaringar om hur man går till väga. som jag sett så sitter impellern ofta vid växelhuset men min fråga är, gör den alltid det? jag tycker det ser ut som att vattenpumpen sitter uppe vid motorn men kan ha fel, hittar ingen bra sprängskiss. Är det ngn som har ett bra svar på detta? En fråga till, 8:an är ju tydligen samma som 9,8:an med ngn typ av strypning, vet ngn hur man tar bort denna begränsare Mvh Christian
  8. ok, men hur vet man om det är obalans i propellern?
  9. Tack för alla svar, har köpt 8:an nu och är skitnöjd, lagom tung och går jättefint.
  10. jag ska köpa en begagnad och har en 8:a på gång. Vad det beträffar vikten så är det en enorm skillnad på 8:an och 9.9:an, det är 16kg skillnad. 8:an väger 26kg medans 9.9:an väger 42kg. Min gummibåt klarar visserligen av 15hk men jag tycker det blir för tungt att hålla på med. 26kg är humant. Men är det ngn som vet om det är ett stort ingrepp att fixa 8:an till en 9.8:a?
  11. Skall köpa en Tohatsu 8hk och som jag har fattat det så är det samma motor som den med 9.8hk, har sett en prestandatabell och jämfört dom båda och det enda som skiljer dom åt är hur många kw dom har. Är det ngn som vet om 8:an är en strypt 9.8:a och isf hur man tar bort strypningen? :-tackar
×
×
  • Skapa nytt...