Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Zitez

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Zitez

  • Placering
    Kadett
  1. B18/B20 sitter ju även i äldre volvo bilar och om man jämför med att man ligger och cruisar i en timme så låter ju inte 5 liter så fruktansvärt mycket! Men då ligger ju motorn på något högre varv...
  2. Hej! Vart tömmer respektive fyller man på växelhusoljan på en Mercury 40hk från tidigt 80-tal?
  3. En tumregel är att trimplanet skall vara lika brett i tum som båten är lång i fot.
  4. Hej! Jag äger ingen Selco men jag har en Trifoil 70 som jag antar ser ungefär likadan ut imellan skroven! Jag kapade nyligen upp mitt innergolv och rensade ur all fogskum då det hade kommit en jäkla massa vatten i det... Jag använde spade, hacka, såg och en massa andra vanliga verktyg för att få ur all skum... Jag rekomenderar verkligen att du rensar ur allt skum ifall det har kommit vatten i det... Allt vattenfyllt skum från min båt vägde ca 150-200kg
  5. Jag har skruvat ur alla 6st bultar men skölden, klämringen, oringarna, spränkåpan och allt vad det är sitter fortfarande ihop som om de var ihopsvetsade...
  6. Vad är det för skruvar? Har försökt känna mig fram med en skruvmejsel men jag känner inga skruvar... PS. Det är inte min bild... Mina sitter ihop och jag får inte isär dem
  7. Hur sitter svänghjulskåpan och fästet till drevet ihop på en AQ130 (B20)? Har nämligen en sådan adapter mellan motor och drev men jag hittar inga skruvar som håller ihop dem. /Robin
  8. Du kan inte tänka dig att sälja endast oljekylare, impellerpump, termostathus och kylrör och dessutom skicka dem till mig? Jag bor i Torsby som ligger 40 mil från Stockholm. /Robin
  9. Hej! Häromdagen var jag nere i garaget och kikade och då hittade jag vad jag tror är ett Volvo Penta AQ100 drev, adapter mellan sprängkåpa och drev och en avgaslimpa. Jag har också en Volvo 142 -67 med B20 stående på gården så jag fick iden att kovertera den och sätta i en båt som jag har. Min fråga är: Vad behövs för att konvertera en B20 för marint bruk? Hur fungerar det med sötvattenskylning (Vart är inloppet för sötvattnet)? De delar som jag har är: - B20 (komplett) - AQ100(?) drev - Adapter mellan motor och drev (sprängkåpan) - Axel mellan motor och drev - Avgaslimpa Detta är inget jätte seriöst projekt utan endast ett litet kul projekt att hålla på med under sommaren /Robin
  10. Zitez

    Mercury 50hk

    Är denna motor något att ha och är den värd 12900:- Skulle också behöva veta för-/nackdelar och helt enkelt om det är ett bra köp: http://www.blocket.se/vi/7226249.htm?ca=7_s
  11. Okej, då ringer jag honom imorgon. Du vet möjligtvis inte vad kolven som syns på bilden kan vara till?(trim?)
  12. Zitez

    Årsmodell

    Vet någon vad det här kan vara för årsmodell? http://www.blocket.se/vi/7719879.htm?ca=7_s Är 15.000:- rimligt för denna motor? Mvh Robin
  13. Hej! Jag har en utobordare, Volvo Penta ca -77 35hk, som inte har några kablar för batteri laddning. Det finns en generator, laddningsrelä, och några avklippta kablar som jag tror är till för laddning utav batteriet men jag är ju inte 100% säker. Vad jag behöver veta är hur laddningen fungerar? Ska man sätta från motorn på batteriets pool eller är det tvärtom? Alla svar är välkomna! Mvh Robin
  14. Zitez

    Problem igen

    Hej! För ett tag sedan hade jag problem med min utombordare, en Volvo Penta -77 ca, 35hk. Problemet var att den inte fick tillräckligt med bensin, jag lämnade då in den till en verkstad och de bytte då den utslitna(!) vakuumpumpen till en ny bensipump som passade. Båten gick då helt utmärkt, trodde jag... Idag var jag ute och åkte med en kompis och båten gick som vanligt, den orkade inte plana, men så plötsligt skakade det till och den gick upp i plan och gick riktigt fort, 20-25knop. Jag provade att bromsa in och gasade sedan på igen och då planade den med en gång. Gången innan hade jag varit tvungen att köra ca 10min innan den planade. Jag börjage åka hemmåt men efter ett tag så började motorn hacka precis som att den inte fick bensin. Efter jag hade bromsat in så gick det inte att gasa för mycket för då dog den. Jag fick köra på lågt varv ända hem. Altså! Vet någon av er vad som kan vara fel den här gången? Jag kan tillägga att trycktanken inte var full (ca 1/4 kvar) när den började hacka. Mvh Robin
×
×
  • Skapa nytt...