-
Innehålls Antal
65 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm mtunberg
-
Placering
Löjtnant
-
Hej, Efter att ha bytt oljan i växellådshuset så blev det ett slags skavande ljud från motorn, det var dock vatten i den gamla oljan men med den gick den knäpptyst... jag bytte olja 2 ggr för att bli av med allt gammalt vatten samt nya pckningar till skruvarna. Har någon varit med om detta eller rent av har några bra ideer? Det är svårt att höra varifrån ljudet kommer, men eftersom oljan byttes så borde det ju finnas ett samband... Det är en 93-95 yahama 9,9 hk (mörkblå med vitgrå klistermärken) Tacksam för hjälp och tips mvh Mikael
-
har du den i sjön eller kör du i tunna? om man kör i tunna ryker det mer av nån andledning... vaed menar du med lite vatten i skvallerstrålen? kan det vara så att impellern är kass så det kommer så lite kylvatten att det blir ånga av det? Ryker den direkt vid start eller tar det en stuyund? mvh Micke
-
rigor73 har visst liggande... mvh Micke
-
Hej! Vit rök tyder på vatten i cylindrarna, då troligen trasig topplockspackning, har du kompression på alla cylindrarna? Kontrollera detta, se även om något av tändstiften skiljer i färg, då vet du garanterat vilken som läcker... men kika på kompressionen först så märker du direkt om packningen är kass. Bifogar bild på trasig packning... mvh Micke
-
startmotorn i sig laddar inte batterierna, det gör generatorn. I ditt fall får du troligen byta elektroniken under svänghjulet och all övrig el som inte överensstämmer med din. mvh Micke
-
nä... värmenypning... dom går sönder av värmen och spricker, blir avbrott i dom... nu vet du
-
Tjena! Jag har renoverat 2st motorer som värmenypt, på båda fick tändspolarna bytas, dock kan kolvarna klara sig, kolvbultarna samt lager fick bytas på den ena, på de andra även vevlager... ny kolvringar och horning var tillräckligt, behövde ej byta kolvar... Men erfarenheten säger mig numera att om jag ska göra någon mer renovering så blir det ett powerhead rebuild kit med överdimitionerade kolvar och borrning av cylinderfoder... riv isär och checka skick innan du beställer några delar... mvh Micke
-
har du gjort rent förgasaren? det kan vara skit som gör det helt enkelt... mvh Micke
-
hela motorn måste rivas... en massa jobb, men man gör det relativt snabbt om man är kunnig, har den värmenypt är troligen även tändspolarna defekta... mvh Micke
-
en bilradio drar mellan 0,5 - 1 Ampere i tomgång, åtminstone panasonic, så fort du spelar lite högre börjar också strömförbrukningen att öka, du får la koppla in den på ett batteri och låta den spela tills det tar slut så får du ju nått att gå efter. Jag har lagat ett antal bilstereos i mitt arbete så jag vet med säkerhet att normal tomgång ligger inom dessa värden.... men sen kanske man vill höra musiken med och då sticker det upp en del, men sällan över 5-6 ampere, då blir det bra högt. Koppla en amperemätare i serie på matningen så får du svart på vitt.... ha de gott! mvh Micke
-
kanske behöver en till... hade en liggande själv, behövde två, tror att min ska funka, den mäter riktigt men jag har bara ohm mätt den, återkommer om jag behöver den... tack så länge! mvh Micke
-
kanske kan vara trasigt membran till bränslepumpen? eller att locket inte sitter på som det ska, den sitter mer eller minder rätt på slangen... mvh Micke
-
Hmm, fråga istället vad du vill veta så finns det säkert massa kunniga som vill dela med sig... mvh Micke
-
om felet inte alltid varit där kan det mycket väl vara dags att renovera förgasarna, byt packningar och nål samt säte så blir det säkert bättre, hade detta på en gammal 2hk evinrude, den blev kanon efter att jag renoverade förgasaren, kostade runt en hundring har jag för mig... mvh Micke
-
det löste sig, 7 dagar frakt från USA... riktigt snabbt, $22 inkl. frakt. Tips till er som vill köpa delar till amerikanska motorer, det blir betydligt billigare, tänk er för bara om ni köper dyra saker, då kan det tillkomma tull om man har otur... ha en go båtsommar! mvh Micke