Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Seville

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Seville

  • Placering
    Kadett
  1. Jag köpte en vindrutetorkar motor på Sea Sea, typ American Bosch. Den skall ha två hastigheter och vara självparkerande höger eller vänster. Med andra ord en massa ledningar som skall kopplas. Den beskrivning som var med visade hur man skulle koppla allt utom hur man får den att självparkera. Det stod bara att den oranga ledningen var till det men inte var eller hur man kopplar in den. Det finns ju en knapp att stänga av den med men om det nu skall gå att få den att självparkera så vore det roligt att vet hur man skall koppla in den. Jag har också hört talas om Rainex m.m. men som sagt..... Är det nån som har en aning om hur man skall koppla in den för att få den att stanna av sig själv, d.v.s. självparkera ? Hasse.
  2. Några tips: Har du fått tändningen rätt ? Vid 750 - 800 rpm skall den stå mellan 6° - 8° förtändning. Alla tändkablar rätt koplade i tändföljd ? Har du brytare, kolla gapet. Skall vara 0.40 mm
  3. Tja det kanske är en 650, jag är inte så bra på dessa förgasare. Jag har ett DP 290 drev. Det du säger om att dom inte fått tätt där var en bra idé. Jag skall kolla detta med startgas imorgon och se om tomgången lugnar sig. Jag ligger i Göteborg. Firman skall vi inte hänga ut ännu för dom har hjälpt mig bra hittils utan knorr. Det är bara det att mekanikern som hjälpt mig har inte själv renoverat motorn och inte firman jag köpt av heller. Firman jag köpt av hade lämnat bort motorn till en annan firma för renovering och jag vet inte vad dom heter. Tydligen enligt mekanikern som hjälpt mig så har dom haft mer problem med denna renoveringsfirma. Jag skall ringa dom imorgon igen så får vi se vad som händer. 070806. Jag testade med startgas men det visade inget. Hade du nått annat tips eftersom du frågade vilket drev jag hade ? Senast ändrad av Seville | 05 augusti 2007 | 23:35 Senast ändrad av Seville | 06 augusti 2007 | 22:36 FIXAT !! Jag köpte brytarlöst tändsystem och satte på. Fungerar kanon. Nu rullar inte tomgången och den går inte ner när man svänger eller lägger i växeln. Så om någon annan har samma problem och har brytare, byt till brytarlöst ! Nöjd och Glad. Senast ändrad av Seville | 12 augusti 2007 | 20:09
  4. Ja nu vet jag snart inte vad jag skall göra. Jag köpte en begagnad motor, AQ271 och DP-drev av en firma. Motorn skall vara renoverad så den bör vara i gott skick. Jag monterade in motor och drev i båten och när jag skulle starta gick det inte. Då bytte firman förgasare åt mig och den gick igång. Nu är problemet att den inte orkar hålla sig igång på tomgång och är svårstartad när den är kall, men även ibland när den är varm. Firman jag köpte motorn av har varit och bytt förgasare ytterligare en gång. Den sista dom satte dit var en Holly 750 eller nått sånt(fyrportsförgasare), begagnad, men enligt dom så ska den fungera. För det första så ligger den och rullar på tomgång, mellan 700 och 800 rpm som värst. När jag svänger med ratten, jag har styrservo monterat, så går den ner 150 till 200 rpm, ibland stannar motorn. När jag lägger i växeln så dör motorn. Jag har kollat bränslet, tappade ur filtret, inget skräp eller vatten. Jag kollade filtrena i förgasarn, inget skräp. Jag har kollat tändinställning, brytaravstånd och att tändkablar är rätt kopplade, allt korrekt. När man väl kommer iväg med båten, efter att ha joxat och haft sig för att komma ur hamnen, då går den fint. Är det någon som har nån idé om vad som orsakar mina problem ? Det är ju snart dags att ta upp båten och det vore kul om jag kunde få använda den lite innan dess, nu när det fina vädret verkar komma. Hasse.
  5. Är det någon som har erfarenhet av 4-bladig propeller jämfört med 3-bladig ? Jag behöver en ny propeller och funderar på stål och undrar om en fyrbladig propeller skulle vara bättre än en trebladig ? Jag har en mercruiser 5.7 på en Sea Ray 21 fots Daycruiser. Någon som har några synpunkter eller erfarenheter ??? Hasse.
  6. Hej igen. Nu funkar motorn och vi ger oss av på den efterlängtade båtsemestern. För hjälp till nån som får liknande problem så var det tändsensorn i fördelaren som var boven (ca. 800 spänn). När den var bytt startade motorn när jag närmade mig tändingslåset med nyckeln. Ha en skön båtsommar.
  7. Tackar för tipset, skall kolla detta imorgon bitti ! Hasse.
  8. Båten var packad och klar för en härlig semester på havet. Nu skulle vi bara starta motorn och ge oss iväg. Startmotorn drog runt och nu var det dags.......men nä, inte ett tändande. Flera gånger försökte jag men tji fick vi. Va f..n ! Bensin kommer fram till förgasarn men inte ett tändande. Hällde K-sprit i tanken och bytte bränslefilter men inte då. Kollade tändspole, bytte till en ny, inte då heller. Kollade fördelaren, ingen fukt eller annat som såg konstigt ut. Ryckte i kablar m.m. till bl.a. tändenehten (Thunderbolt IV). Hjälp ! Båten är lastad och vi vill ut på semester ! Är det nån som har nån aning om vad jag skall göra ? Motorn är en Mercruiser 5.7 L. Hasse.
  9. Har en Sea Ray 21 MC Seville och skadade min propeller vid upptagning, klantigt men sant. Nu hade jag en extra propeller men det verkar som den är inte helt rätt för båten, går inte att se vad det är för typ av stigning. Jag har en 5.7 Mercruiser och motorn varvar nu med denna propeller ca. 4.700 rpm vid max och gör då nästan 28 knop (enligt GPS). Den propeller jag gjorde sönder står det 14 X 19 på och då varvade inte motorn mer än 4.300 rpm men gjorde drygt 32 knop. Enligt motorns spec skall denna motor varva vid toppvarv 4.600 - 4.800 rpm. Nu måste jag skaffa en ny propeller, är det någon som kan hjälpa mig att välja rätt propeller ? Nån som har en begagnad på lager ? Hasse
  10. Seville

    Motorbyte

    Hej. Motorn i den båt jag köpte har bytts ut från en Mercruiser 5.0 -86:a till en longblock 5.7 Då flyttas bl.a. insug och förgasare över från den gamla 5.0:an till den nya 5.7:an. Är det nån som vet om man måste justare om förgasaren då ? Tycker inte motorn går riktigt som en 260 hästare. Hasse.
  11. Seville

    Spritkök

    Hej Är det någon som vet var man kan hitta spritkök föutom Origo 2000/4100. Jag är på jakt efter ett tvålågigt spritkök för inbyggnad som inte tar så mycket plats. Det tvålågiga Origo köket är så stort. Jag har sett i bl.a. US båtar att det finns tvålågiga kök som ser ut som en keramikhäll men inte lyckats hitta var man kan köpa sådana. Hasse
  12. Hej. Nån skickade ett mail och frågade om kapell till en Sea Ray MC Seville. Jag lyckades fepla bort mailet innan jag han och svara. Om du läser detta så ber jag om ursäkt.Jag hade heller inget kapell till min båt, bara ett hamn kapell som man fick krypa under. Det hade vi första sommaren och det gav oss bara nackspärr. I våras beställde jag ett nytt kapell. En snubbe kom ut och gjorde mallar sen sydde han det. Det blev ingen billig historia (15.000.-) men det var värt det. Hasse
  13. Verkar vara en bra grej, kanske lite dyr. Men om man vill ha koll får det väl kosta lite. Skall kolla på detta, tack för tipset !
  14. 3000 varv är lite lågt, den ligger då och väger på planingströskeln om den är lastad eller har motvind. Båten väger ca. 1400 kg. Jag vet faktiskt inte riktigt vilken hastighet jag ligger i för jag har ingen exakt mätare (trycklogg). Skall införskaffa en GPS till nästa säsong, borde kunna få en bättre koll på bränsle förbrukningen och fart då.
  15. Jag låg på ca. 25 knop, den toppar över 30. Jag hade ca. 3400 rpm. Jag har inget bra sätt mer än att försöka kolla hur många distans jag kört och jämföra med tankmätaren (vilken jag inte litar helt på). Har du nått bättre sätt ?
×
×
  • Skapa nytt...