Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

BengtC

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    92
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BengtC

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Har batteribank på 420 Ah. Tänkte koppla in en liten solpanel för att få underhållsladdningen. Räcker 6W? Har en batteriregulator och tänkte då komplettera med en solpanel Jula har en för 295 SEK.
  2. Tänkte köpa (en bil) i Tyskland. Det finns en europeisk banköverföring som kan vara upp till 125 000 kr. Visar sej att Swedbank ger en växelkurs vid växling till Euro vid överföring på 8,59 ( avgift på 150 kr) dagens kurs är annars 8,19. Man vill alltså ha 5% dreygt 6000 SEK!!!! Finns något bättre sätt att flytta över pengar???
  3. Har just tömt bensintanken på 15 L vatten kan det verkligen vara kondens? Har en Coronet 26 F. Bytt tank därefter 4 säsonger i vatten och 2 på land. Kan det verkligen vara kondens? Har båten liggande i brygga i sund i farled och får svalet mot aktern? Skulle avluftningen kunna leda in vatten?? O-ringen vid tanklocket ser helt OK ut. Redigerat: stavfel Senast ändrad av BengtC | 23 juni 2012 | 17:17 Senast ändrad av BengtC | 23 juni 2012 | 17:17
  4. Ena förgasaren hade inte fungerande accpump. Skruvade isär och sprayade med 556 och nu fungerar båda. Startade då på första försöket. Ska nu se om det håller i sej.
  5. Nej det har jag inte kollat. Får bli nästa diagnostik.
  6. En mindre bensinluikt uppstår men inte något exeptionellt. Men som sagt pumpa med gasen fnugerar inte alls. Om det då finns så mycket bensin i accpumpen varför startar motorn onite av det även om bränslepumpen fungerar dåligt på lågt varv?
  7. Pumpa med gasen fungerar inte. Låter då hellre som problem med bränslepumpen. Hur fungerar backventlilerna. Har någon en sprängskisss till bränslepumpen? Betyder fel på backventilerna att man inte behöver byta membransats? Såg att den kostade över 1000 kr.
  8. Hej! När jag inte använt båten på en vecka finns ingen bensin i förgasaren och jag brukar få dra batteriet tomt för att mata fram bensin med den mekaniska bränslepumpen. Motorn är en VP 130D. Brukar lösa problemet med att hutta bensin direkt i förgasaren. Ofta får den proceduren upprepas några gånger innan motorn forsätter att gå Eftersom jag stänger bensinkranen borde det inte bara baksug från tanken. Vad är felet? Finns det någon lösning på problemet? Senast ändrad av BengtC | 12 april 2012 | 14:48
  9. Visst verkar det här intressant!!! Jag kan inget alls om datorer men en dator för under 250 kr där vi kommer att se en community som bygger båtdatorapplikationer. Skulle kunna bli nästa disruptive technology efter iphone och andriod sjökorten http://www.raspberrypi.org/forum/projects-and-collaboration-general/yacht-computer?value=fuel&type=1&include=1&search=1&ret=all Senast ändrad av BengtC | 09 februari 2012 | 22:13
  10. Så för 2200 SEk i stället för 1450 får jag dessutom sms larm, möjlighet att ringa upp och avlyssna och sedan välja om jag ska utlösa larmet. Det är ganska bra för 750 SEK. Senast ändrad av BengtC | 30 september 2011 | 18:38
  11. Bryggan ligger lite för centralt i Stockholm och saknar stängsel. I sommar har jag haft 2 påhälsningar i båten. Med en gammal båt är det mer ett problem mad narkomaner och skadegörelse än med att jag får båten stulen. Önska ett inbrottslam med siren men behöver ingen GPS-tracker. Funderade först på villa larm men insåg att Kjell&Co kanske har lösningen även för en total amatör på elektronik. Om jag kombinerar en fjärrkontroll/två kanals fjärrstyrning nr 88-012 (599 sek sid 305) som får slå på matning till relä nr 50-602 (89:90 SEK sid 350). Reläet aktiveras av sensorer som kopplas i serie som NC (normaly closed). Efter aktivering startar tidsströmbrytare nr 88-113 (149 SEK sid 305) som startar siren nr 50-593 (139 SEK sid 349). Som sensorer använder jag i dörren magnetkontakt ex 50-502 (49 SEK sid 350) och kanske en IR-detektor. Dessutom en Blinkande LED nr 36-712 (39:90 SEK sid 310) så man sed när larmet är på. Vad jag jag förstått ska det vara en del problem med rörelse detektorer i båtar. -sol på kapellet, vågor etc... Ska jag ändå våga mej på en IR-detektor med dubbla sensorer nr 50-696 (399 SEK sid 350)? Då skulle larmet kosta ca 1050 SEK utan och 1450 SEK med IR detektor. Ej inräknat kablar, kopplingsplintar etc... Tänker jag rätt? Jag har ingen större erfarenhet av elektronik men spontant verkar det ju inte omöjligt, eller? /Bengt
  12. Jag har just reparetar min fotogenvärmare Termomarin 2500. Instruktionsboken rekommenderar Esso lysfotogen men det är länge sedan jag såg en sådan mack. På Shell och Statoil har dom ingen fotogen men säger att Lampolja som ska innehålla parafin ska fungera?
  13. Jag har en Volvo B20 130D. Vid tändspolen på kabelhärvan från nyckeln sitter det en sockerbit med ett flatstift ingående och fyra säkringar med respektive flatstift på utgående. Problemet är att jag vid flera tillfällen fått motorstopp då en av dessa säkringar gått. Kan man få någon ledning om var felet sitter? Behövs säkringarna? Kan jag ta risken att ersätta med en hängsäkring av högre ampere eller ta bort säkringen helt och hållet??
  14. Min bränsle mätare har börjat visa felvärde med fulltank. Kan man dra några slutsatser om var felet ligger? Hur felsöker man givare och mätare? Jag har 1/3 dels tank borde givaren om den är korrekt ge ca 4 volt???
  15. Tänkte montera en solcell på rufftaket. Idealet vore om det fanns ett montage som gick att lägga ner plan på rufftaket när man inte använder båten och när man kör samtidigt som det gick att fälla up och vrida eftersolen när manhar förtöjt Har någon sett något dyligt?
×
×
  • Skapa nytt...