Hej du, jag har haft en 21 fots Gilberth. Jag byggde den hos konstruktören som hette/heter Gilberth Englund och bodde i Kungsängen. Han hade en livsmedelsaffär precis mittemot Kungsängens järnvägsstation. Aldeles bredvid bodde Lennart Ebbeke som var en av konstruktörerna av smuggler båtarna, ett visst tittande över staketet förekom säkert och dom var kompisar. Jag vet inte säkert när han konstruerade den, men det borde vara i mitten på 60-talet. En kille som hette Jörgen Book från Malmö vann åtskilliga lopp med den längre modellen (jag tror att den var 24fot).Gilberth hade ett stort garage där vi byggde båtarna. Jag och en kompis byggde varsin. Vi kapade bort akterdäcket och fick på så sätt en motorhuv att ha som bord och ett (smalt) säte på var sida. Jag hade en B18 i min och kompisen hade en rak sexa. Det var en helt fantastisk båt. Den drog 0,46liter per distansminut trot eller ej, men jag ljuger ALDRIG! (Bara ibland) vid 3000 varv (tror jag) och då gjorde den 30 knop. Toppfarten var 35 knop. Jag hade 100-drev, ett 200-drev går tyngre. Om det inte redan finns trimplan på din Gilberth så köp det det första du gör. Utan trimplan är den helt värdelös i blåst. Den lägger sig på sidan och det blir som att åka på en lagårdsdörr. Jag sålde min 1978 och på 80talet försvann den för mig. Det skulle vara kul om någon vet var den finns och OM den finns. Jag skulle gärna köpa tillbaks den. Min var gul med vit överbyggnad och svart under vattenlinjen (men det var målat) Jag har varit både på Åland och i Karlskrona med den samt flera gånger i bråviken och Västervik. Vår son låg på durken på en extramadrass mellan stolarna. Jag hade också byggt ett litet pentryskåp bakom styrbordsstolen. En underbar båt. Den bästa jag någonsin haft. Lycka till med din Gilberth. Janne