-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm orjanf
-
Placering
Kadett
-
Det verkar inte vara en Ryds-båt heller...
-
Problemet är löst! Tack vara Pentas eminenta instruktionsbok var det nästan piece-of-cake ätt rätta till det hela - vred lagerhuset 90 grader och axeln med kilen 180 grader. //Örjan
-
Har just köpt denna båtöverdel som jag tänkt montera på ett hemmabygge. Är det någon som känner igen vilken båttyp som den hör till från början? Jag har sökt bland bilder på Ockelbo, Askeladden, Crescent, Monark, Terhi utan att hitta en bår med denna överdel. /Örjan
-
Jag har skaffat en utbytesmotor till min snipa (samma motortyp som den gamla dvs en MD2 med separat backslagreglage), men upptäckte sent omsider att backslagsreglaget är felvänt på motorn - på min gamla motor är reglaget/vajern monterad längs med motorn så att backslaget vickar fram och tillbaka längs med motorn. På den nya motorn, som suttit i en segelbåt är reglaget vridet 90 grader motsols - det rör sig därför vinkelrätt i förhållande till motorn. Såvitt jag förstår finns det några olika alternativ på hur mycket jag måste demontera för att vrida det hela rätt och när jag gör det kommer det säkert att ploppa ut en massa överraskningar som jag sedan inte lyckas montera rätt (...). Alternativt kan jag flytta över prylar från den gamla motorn. Någon som kan tipsa om hur man griper sig detta an? (förutom det självklara rådet att leta rätt på en gammal Penta-mek...) - jag vill gärna försöka själv först! (jag är inte helt borta när det gäller motorer, men detta har jag aldrig gett mig in på). Det enda jag gjort hittills är att tömma den gamla motorn på olja för att testa på den först. Jag kan återkomma med bilder, fast för den som skruvat på en MD2:a förr kanske det inte behövs? Hälsn, Örjan
-
Ekonomin avgör. Jag gjorde som Robban föreslår, lånade en bil med dragkrok och körde hem min snipa på småvägar från Västmanland till Stockholm. Ta med matsäck och lite musik plus ett gott humör, så löser det sig. En hyfsad karta kan också vara bra... I mitt fall dealade jag med säljaren så att jag fick låna hans folkabuss med dragkrok - det blen en del av köpeavtalet. Sedan hämtade han bilen på överenskommen plats. /Örjan
-
Kan man hyra sådana komp-provare? Alternativet är ju att någon mek kommer hem till mig (båten på tomten f n) och testar på plats. Jag gillar att skruva och så svårt kan det ju inte vara om man har rätt grejer... Sedan ska man ju inte gå händelserna i förväg, men om det nu skulle vara dålig komp - går det i s f att få tag på kolvringar till en MD2 - har googlat, men inte hittat. Drevia? /Örjan
-
Min trotjänare är lite svårstartad när den är kall och går inte helt jämnt - det är ettans cylinder som inte riktigt hänger med. Snipan tuffar på som bäst i sex knop, fast den borde göra sju. Hur felsöker jag? Jag misstänker antingen att det är dålig kompression eller problem med spridaren. En vanlig kompressionsprovare från Biltema tror jag inte fungerar då ju dessa är gjorda för tändstiftsgängor. Att plocka bort spridaren är ju relativt enkelt, men hur testar jag konditionen? Tacksam för tips innan sjösättning... /Örjanläs mer om bevakning
-
Nu har jag nästan gett upp mitt tänkta projekt att konvertera min gamla Johnson till elstart - enligt Marinshopen i Växjö (tack för info) finns det ingen startmotorsats för min motor en 20 hästars, 2-cylindrig Johnson från 1970. Så det blir till att dra i snöret. Som någon konstaterat verkar det emellertid som om motorn går runt lite för tungt - man får ta i som 17. Inga missljud what-so-ever, utan allt verkar ok med undantag för att det går trögt. Någon har hävdat att det ska vara så med en 20-hästars, 2-cylindrig motor medan andra hävdar att det ska vara piece-of-cake att starta den och att man kan överlåta det till en 12-åring... I no nothing... Nu har jag ännu inte försökt provstarta - kanske den lenar upp efter ett tag? Till saken hör att den enligt uppgift vilat sig i flera år i ett garage, men den verkar vara väl konserverad. Finns det något man kan/bör göra när man skrämmer liv i en sån här gammal 2-taktare? Vad ska man för övrigt tänka på i serviceväg - har ingen instruktionsbok och har bara erfarenhet av dieselinombordare, typ MD2... Kan det vara läge att byta olja i växelhuset - jag antar att även en tvåtaktare kan behöva lite ny smorning bland kugghjulen. Kan/bör man skölja ur motorn på något sätt med något lättflytande som gör rent hus..? Vill helst inte börja skruva, det känns som om man börjar i fel ände...
-
Om jag nu, mot förmodan, skulle hitta en startmotor antar jag att den ska sitta där det nu sitter en grön distans till höger om förgasaren på bilden - är det rätt så långt??
-
Jag har just köpt en 20 hästars Johnson, 1970 års modell, i mycket gott skick. Problemet är att den ska sitta i en liten sportbåt som mina tonårstjejer ska kunna köra och de orkar inte dra igång den pga den höga kompressionen - frågan är om jag själv fixar det... Nåväl, därför har jag tänkt konvertera den till elstart och är just nu på jakt efter nödvändiga prylar. Startmotor och reglage inser jag behövs, men tillkommer det även en generator eller reverserar man startmotorn?? Någon som har erfarenhet av detta?